Kelan chattipalvelu kumppaneille ja työnantajille päättyy
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi).
Kela tarjoaa kumppaneilleen ja työnantaja-asiakkailleen monia asiointitapoja verkosta puhelimeen. Myös viranomaisten välinen tiedonvaihto helpottaa yhteisen asiakkaan auttamista. Kela kehittää palveluja vastaamaan paremmin eri asiakkaiden tarpeita. Kumppanien ja työnantajien chattipalvelu nykymuotoisena päättyy 28.2.
Kelan tavoitteena on asiakaslähtöinen ja asiakkaan tarpeet huomioiva palvelu. Selvitämme parhaillaan, millaiset palvelut palvelevat parhaiten kumppani- ja työnantaja-asiakkaitamme. Chattipalvelu korvataan jatkossa muilla palveluilla. Chatissä kumppaneita ja työnantajia on neuvottu yleisellä tasolla.
Palvelemme kumppaneita ja työnantajia puhelimitse ja kiireettömissä asioissa suojatulla sähköpostilla. Monia Kela-asioita voi hoitaa myös verkossa kumppanien ja työnantajien asiointipalveluissa. Tarvitset Suomi.fi-valtuudet asiointipalveluiden käyttöön. Saat tunnistautumistavan ja valtuudet omalta organisaatioltasi.
Näin Kela palvelee kumppaneita
Kelan viranomaislinja palvelee kumppania puhelimitse ma–pe klo 9–15 numerossa 020 692 235. Viranomaislinjalla saat vastauksia kysymyksiin etuuksien perusteista, hakemismenettelystä, asian käsittelyvaiheesta, etuuden määrästä ja maksamisesta. Kaikki kumppanien palvelunumerot löydät verkkosivuiltamme.
Voit myös varata asiakkaallesi Kelaan puhelinajan verkossa, jos asiakkaan elämäntilanne on monimutkainen tai selvitettäviä asioita on paljon. Varauksen yhteydessä voit myös ilmoittaa, jos asiakas tarvitsee tulkkausta. Lue, miten voit varata puhelinajan asiakkaallesi.
Kelan etuustietopalvelu Kelmusta voit tarkistaa tiedot esimerkiksi asiakkaasi etuuksista, maksuista ja lääkekatosta. Palvelua voivat käyttää Suomi.fi-valtuudella ammattilaiset, joilla on lakiin perustuva oikeus saada tietoja Kelasta.
Löydät kaikki kumppanien asiointipalveluiden kirjautumislinkit ja ohjeet koottuina sivultamme.
Näin Kela palvelee työnantajia
Kelan asiantuntijat neuvovat työnantajalinjalla puhelimitse ma–pe klo 9–15 numerossa 020 692 241 perhe-etuuksiin, sairauspäivärahoihin, kuntoutusrahaan ja kuntoutukseen liittyvissä kyselyissä. Työnantajalinjalla voit kysyä hakemisesta, lisäselvityksistä ja siitä, miten palkkatiedot ilmoitetaan eri etuuksiin. Kaikki työnantajien palvelunumerot löydät verkkosivuiltamme.
Kiireettömissä asioissa työnantajan edustaja voi olla yhteydessä suojatulla sähköpostilla. Suojatulla sähköpostilla voit lähettää Kelaan liitteitä tai kysyä neuvoa. Suosittelemme, että käytät Kelan omaa suojattua sähköpostia.
Sairastamiseen, vanhempainvapaisiin tai kuntoutusrahaan liittyvät työnantajan hakemukset ja lisäselvitykset voit toimittaa Kelaan Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelussa. Palvelusta näet maksu- ja päätöstiedot ja lisäksi voit ilmoittaa ulkomailla työskentelystä.
Löydät kaikki työnantajien asiointipalveluiden kirjautumislinkit ja ohjeet koottuina sivultamme.
Lue lisää
Asiakasymmärrys ja palvelujen kehittäminen
Yhteyshenkilöt
Anna Pellinenkehittämisen asiantuntija, AsiakkuusyksikköKela
Puh:050 552 2085anna.pellinen@kela.fiKelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Aamu Kelassa 3.6.2025: Saumatonta palvelua vai siilojen suma – Tutkimus Kelan ja hyvinvointialueiden yhteistyöstä6.5.2025 08:55:26 EEST | Kutsu
Entä jos palvelut toimisivat saumttomasti yhdessä? Vaasan yliopiston ja Kelan yhteishankkeessa tarkasteltiin palvelujen käyttäjien tarpeita sekä Kelan yhteistyötä ja yhteiskehittämistä hyvinvointialueiden kanssa.
Psykiska störningar och neurologiska utvecklingsstörningar är den vanligaste orsaken till att man söker sig till FPA:s rehabilitering – medianåldern för dem som inledde rehabilitering 2024 var 33 år6.5.2025 06:00:00 EEST | Pressmeddelande
År 2024 fick över 70 procent av alla rehabiliteringsklienter rehabilitering på grund av psykiska störningar och neurologiska utvecklingsstörningar. Uppgifterna framgår av FPA:s rehabiliteringsstatistik 2024.
Mielenterveyden häiriöt ja neurokehitykselliset oireyhtymät ovat Kelan kuntoutukseen hakeutumisen yleisin syy – vuonna 2024 kuntoutuksen aloittaneiden mediaani-ikä oli 33 vuotta6.5.2025 06:00:00 EEST | Tiedote
Vuonna 2024 yli 70 prosenttia kaikista kuntoutujista sai kuntoutusta mielenterveyden häiriöiden ja neurokehityksellisten oireyhtymien perusteella. Tiedot selviävät Kelan kuntoutustilastosta 2024.
FPA beställer ett nytt förmedlingssystem av twoday oy för tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning5.5.2025 09:44:49 EEST | Pressmeddelande
FPA har valt twoday oy som leverantör av ett nytt förmedlingssystem för tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning. Det nya förmedlingssystemet tas i bruk i början av 2027. Systemet kommer att betjäna en bredare kundkrets än tidigare och ha nya praktiska funktioner.
Kela tilaa uuden välitysjärjestelmän vammaisten tulkkauspalveluun twoday oy:ltä5.5.2025 09:44:49 EEST | Tiedote
Kela on valinnut vammaisten tulkkauspalvelun uuden välitysjärjestelmän toimittajaksi twoday oy:n. Uusi välitysjärjestelmä otetaan käyttöön vuoden 2027 alussa. Se palvelee aiempaa laajempaa käyttäjäkuntaa ja siinä on uusia toiminnallisia ominaisuuksia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme