Kelan chattipalvelu kumppaneille ja työnantajille päättyy
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi).
Kela tarjoaa kumppaneilleen ja työnantaja-asiakkailleen monia asiointitapoja verkosta puhelimeen. Myös viranomaisten välinen tiedonvaihto helpottaa yhteisen asiakkaan auttamista. Kela kehittää palveluja vastaamaan paremmin eri asiakkaiden tarpeita. Kumppanien ja työnantajien chattipalvelu nykymuotoisena päättyy 28.2.
Kelan tavoitteena on asiakaslähtöinen ja asiakkaan tarpeet huomioiva palvelu. Selvitämme parhaillaan, millaiset palvelut palvelevat parhaiten kumppani- ja työnantaja-asiakkaitamme. Chattipalvelu korvataan jatkossa muilla palveluilla. Chatissä kumppaneita ja työnantajia on neuvottu yleisellä tasolla.
Palvelemme kumppaneita ja työnantajia puhelimitse ja kiireettömissä asioissa suojatulla sähköpostilla. Monia Kela-asioita voi hoitaa myös verkossa kumppanien ja työnantajien asiointipalveluissa. Tarvitset Suomi.fi-valtuudet asiointipalveluiden käyttöön. Saat tunnistautumistavan ja valtuudet omalta organisaatioltasi.
Näin Kela palvelee kumppaneita
Kelan viranomaislinja palvelee kumppania puhelimitse ma–pe klo 9–15 numerossa 020 692 235. Viranomaislinjalla saat vastauksia kysymyksiin etuuksien perusteista, hakemismenettelystä, asian käsittelyvaiheesta, etuuden määrästä ja maksamisesta. Kaikki kumppanien palvelunumerot löydät verkkosivuiltamme.
Voit myös varata asiakkaallesi Kelaan puhelinajan verkossa, jos asiakkaan elämäntilanne on monimutkainen tai selvitettäviä asioita on paljon. Varauksen yhteydessä voit myös ilmoittaa, jos asiakas tarvitsee tulkkausta. Lue, miten voit varata puhelinajan asiakkaallesi.
Kelan etuustietopalvelu Kelmusta voit tarkistaa tiedot esimerkiksi asiakkaasi etuuksista, maksuista ja lääkekatosta. Palvelua voivat käyttää Suomi.fi-valtuudella ammattilaiset, joilla on lakiin perustuva oikeus saada tietoja Kelasta.
Löydät kaikki kumppanien asiointipalveluiden kirjautumislinkit ja ohjeet koottuina sivultamme.
Näin Kela palvelee työnantajia
Kelan asiantuntijat neuvovat työnantajalinjalla puhelimitse ma–pe klo 9–15 numerossa 020 692 241 perhe-etuuksiin, sairauspäivärahoihin, kuntoutusrahaan ja kuntoutukseen liittyvissä kyselyissä. Työnantajalinjalla voit kysyä hakemisesta, lisäselvityksistä ja siitä, miten palkkatiedot ilmoitetaan eri etuuksiin. Kaikki työnantajien palvelunumerot löydät verkkosivuiltamme.
Kiireettömissä asioissa työnantajan edustaja voi olla yhteydessä suojatulla sähköpostilla. Suojatulla sähköpostilla voit lähettää Kelaan liitteitä tai kysyä neuvoa. Suosittelemme, että käytät Kelan omaa suojattua sähköpostia.
Sairastamiseen, vanhempainvapaisiin tai kuntoutusrahaan liittyvät työnantajan hakemukset ja lisäselvitykset voit toimittaa Kelaan Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelussa. Palvelusta näet maksu- ja päätöstiedot ja lisäksi voit ilmoittaa ulkomailla työskentelystä.
Löydät kaikki työnantajien asiointipalveluiden kirjautumislinkit ja ohjeet koottuina sivultamme.
Lue lisää
Asiakasymmärrys ja palvelujen kehittäminen
Yhteyshenkilöt
Anna Pellinenkehittämisen asiantuntija, AsiakkuusyksikköKela
Puh:050 552 2085anna.pellinen@kela.fiKelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Recept kan nu förnyas med MittKanta-applikationen26.8.2025 06:00:00 EEST | Pressmeddelande
Den första versionen av MittKanta-applikationen har publicerats. I applikationen kan man nu se och förnya sina recept och prenumerera på aviseringar om nya och förnyade recept. Nya funktioner introduceras i applikationen stegvis.
Reseptien uusiminen onnistuu nyt OmaKanta-sovelluksella26.8.2025 06:00:00 EEST | Tiedote
OmaKanta-sovelluksesta on julkaistu ensimmäinen versio. Sovelluksessa voi nyt katsella ja uusia reseptejä sekä tilata ilmoitukset uusista ja uusituista resepteistä. Muita toimintoja on tulossa sovellukseen vaiheittain.
It is now possible to renew prescriptions using the MyKanta mobile application26.8.2025 06:00:00 EEST | Press release
The first version of the MyKanta application has been released. The mobile application now allows you to view and renew prescriptions, and to enable notifications concerning new and renewed prescriptions. Other features will be added to the application in stages.
Kelan Tornion palvelupiste palvelee ajanvarauksella25.8.2025 09:48:33 EEST | Tiedote
Kela palvelupiste Torniossa on jatkossa avoinna ajanvarauksella ja palvelupisteessä voi asioida omatoimisesti ma–ti klo 9–12. Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimitse.
Kela-asioita voi hoitaa Laukaassa kunnan asiointipisteessä ja etäpalveluna25.8.2025 09:47:54 EEST | Tiedote
Laukaassa Kela-asioita voi hoitaa 1.9.2025 alkaen kunnan asiointipisteessä työllisyys- ja kotouttamispalvelujen yhteydessä osoitteessa Arwidssonintie 15–17, B-rakennus. Asiointipisteessä on myös mahdollista asioida etäyhteydellä Kelan kanssa. Kela-asiat hoituvat helposti myös OmaKelassa tai puhelimitse.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme