Väitös: Asiakasarvon ymmärtäminen edistää teollisuuden ulkoistetun kunnossapidon onnistumista
Diplomi-insinööri Outi Nurmilaukas tutki väitöskirjassaan teollisuuden ulkoistetun kunnossapitopalvelun asiakasarvoa. Hänen mukaansa kunnossapitopalvelun ja sen asiakkaan välinen suhde onnistuu, kun palvelun tuottaja ymmärtää teknisten ja taloudellisten tavoitteiden lisäksi myös laajemman asiakasarvonäkökulman.

Tutkittuaan teollisuuden kunnossapitopalvelun asiakasarvoja, Outi Nurmilaukas päätyi kuvaamaan kunnossapitopalvelun asiakasarvoja kolmiportaisen mallin avulla. Mallissa ylin taso kuvaa asiakasarvoja virallisten sopimusten ja tavoitteiden näkökulmasta, keskitaso osapuolten epävirallisen keskinäisen yhteistyön näkökulmasta ja alin taso kunnossapitäjien henkilökohtaista ammatillista osaamista.
– Kaikki tasot ovat tärkeitä asiakassuhteessa ja ne voivat kietoutua monimutkaisesti toisiinsa. Asiakasarvoihin voi liittyä ristiriitoja, jotka voivat aiheuttavaa eripuraa ja tyytymättömyyttä osapuolten välillä ja heikentää keskinäistä suhdetta, Nurmilaukas toteaa.
Esimerkiksi yrityksien välisiin yhdessä sovittuihin virallisiin sopimuksiin voi liittyä ristiriita, jota kunnossapitoyrityksen voi olla vaikea ymmärtää ja korjata. Asiakas voi sanoa tietävänsä, että palvelusopimuksessa on sovittu yhdessä jotain, mutta pitävänsä toimintatapaa epäreiluna, minkä takia hänen mielestään osapuolten pitäisi toimia toisin. Reiluuden ja epäreiluuden kokemus on yksi selkeä ristiriitojen syy asiakassuhteessa ja sen ratkominen voi olla hyvin vaikeaa.
Teollisuuden kunnossapitopalvelu on teknisesti orientoitunut palvelu, jossa korkea tekninen osaaminen ja nopea reagointi ovat tärkeitä asiakasarvoja. Vaikka palveluyrityksen työntekijöiden korkea ammatillinen osaaminen on erittäin tärkeää ja arvostettua teollisuuden kunnossapitopalvelussa, se ei kuitenkaan aina riitä, sanoo Nurmilaukas.
– Asiakas haluaa myös nähdä, että kunnossapitäjillä on innokkuutta kehittää osaamistaan ja tehdä vähän enemmin kuin mitä on luvattu ja sovittu. Jos kunnossapitäjä tekee palvelussaan vain sen, mikä täyttää tekniset ja taloudelliset vaatimukset ja tavoitteet, eikä pysty näkemään suhteen kokonaisuutta asiakkaan kannalta, asiakassuhde voi kärsiä tai jopa päättyä.
Nurmilaukas korostaa, että onnistunut suhde osapuolten välillä vaatii molemminpuolista halua ymmärtää ja tukea toista osapuolta, jotta pystytään tuottamaan juuri oikeita asiakasarvoja asiakkaalle ja saavuttamaan hyvä yhteistyö osapuolten välillä.
Outi Nurmilaukas on kotoisin Luumäeltä, hän on opiskellut ja työskennellyt pitkään Oulussa ja asuu nykyisin Kouvolassa. Hän työskentelee Stora Enson Anjalankosken tehtailla, jossa myös väitöskirjan empiirinen osuus on toteutettu.
Väitöstilaisuus perjantaina 7. maaliskuuta
Diplomi-insinööri Outi Nurmilaukkaan konetekniikan ja tuotantotalouden alaan kuuluva väitöskirja Customer Value and Negative Critical Incidents in Outsourced Industrial Maintenance Services tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston tekniikan ja luonnontieteen tiedekunnassa perjantaina 07.03.2025 klo 12 Hervannan kampuksella, Konetalo, auditorio K1702 (Korkeakoulunkatu 6, Tampere).
Vastaväittäjinä toimivat professori Timo Kärri LUT Yliopistosta ja professori Hannu Makkonen Vaasan yliopistosta. Kustoksena toimii professori Kari Koskinen tekniikan ja luonnontieteen tiedekunnasta Tampereen yliopistolta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Outi Nurmilaukas
040 5415260
outi.nurmilaukas@gmail.com
Kuvat

Linkit
Tampereen yliopisto kytkee yhteen tekniikan, terveyden ja yhteiskunnan tutkimuksen ja koulutuksen. Teemme kumppaniemme kanssa yhteistyötä, joka perustuu vahvuusalueillemme sekä uudenlaisille tieteenalojen yhdistelmille ja niiden soveltamisosaamiselle. Luomme ratkaisuja ilmastonmuutokseen, luontoympäristön turvaamiseen sekä yhteiskuntien hyvinvoinnin ja kestävyyden rakentamiseen. Yliopistossa on 22 000 opiskelijaa ja henkilöstöä yli 4 000. Rakennamme yhdessä kestävää maailmaa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Tampereen yliopisto
Väitös: Uudet biomusteet ja monimateriaalitulostus vievät 3D-biotulosteet kohti potilashoitoa10.9.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Ihmiskehon uusiutumiskyky on ihmeellinen – mutta myös rajallinen. 3D-biotulostus voi mullistaa lääketieteen tarjoamalla uusia keinoja kudosten ja elinten biovalmistukseen silloin, kun luovuttajilta saatuja kudoksia ei ole riittävästi saatavilla. Diplomi-insinööri Paula Puistola kehitti väitöstutkimuksessaan uudenlaisia biomusteita ja biotulostusstrategioita, jotka auttavat ratkaisemaan alan nykyisiä teknologisia haasteita ja viemään biotulostusta lähemmäs kliinistä käyttöönottoa.
Mediakutsu: Lääkepolitiikan symposium – Tieteellisen näytön vahvistaminen päätöksenteossa9.9.2025 13:39:34 EEST | Kutsu
Uusien lääkkeiden korkeat hinnat ja terveydenhuollon rajalliset resurssit asettavat terveysjärjestelmämme kasvavan haasteen eteen. Millaista lääkehoitoa yhteiskuntamme tulee rahoittaa ja millä perusteilla?
Väitös: Uudet verkottuneet menetelmät mahdollistavat paikannuksen, jos satelliittisignaali puuttuu9.9.2025 09:17:00 EEST | Tiedote
Satelliittipaikannus ei ole enää itsestäänselvyys – miten pelastajat paikannetaan, kun signaalit katoavat? DI Maija Mäkelän väitöstyö esittelee uudenlaisia verkottuneita paikannusmenetelmiä, jotka yhdistävät sensoritiedon ja etäisyysmittaukset. Tuloksena on satelliittivapaa paikannusratkaisu, joka mahdollistaa jalankulkijaryhmien seurannan myös haastavissa olosuhteissa.
Mediakutsu: Nyt murretaan vesihuollon myyttejä!1.9.2025 14:00:00 EEST | Tiedote
Onko vesihuollossa liian monta osapuolta? Ovatko yksityisomisteiset vesihuoltolaitokset julkisia tehokkaampia? Tampereen yliopiston tutkijat murtavat sitkeimpiä vesihuollon myyttejä tuoreessa Dispelling Myths About Water Services -teoksessaan nyt kansainvälisestä näkökulmasta.
AI Champion tuo tekoälyn rakentamisen ja datatalouden tueksi1.9.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Tampereen yliopisto koordinoi datatalouden kasvuohjelman kolmatta pilottia, jossa edistetään rakentamisen alan dataperustaista kasvua ja elinkaarikestävyyttä. AI Champion -pilotissa tutkimusorganisaatiot ja yritykset yhdistävät voimansa vauhdittaakseen alan digitalisaatiota ja kilpailukykyä tekoälyn avulla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme