Uusi puheluominaisuus tekee tuloaan: Reaaliaikaisen tekstin puhelut aktivoitu DNA:n verkossa – pian myös hätäpuhelut mahdollisia
Mahdollisuus reaaliaikaisen tekstin puheluihin (RTT, Real-time text) on avattu DNA:n mobiiliverkoissa. RTT:n avulla puhelun osanottajat voivat kirjoittaa tekstiä toisilleen natiivisti ja reaaliaikaisesti puhelun aikana. RTT toimii myös tekstipuhelimen (TTY, teletypewriter) kanssa eikä vaadi lisävarusteita. Ominaisuus on tulossa mahdolliseksi kesään mennessä myös hätäpuheluissa. Aivan vielä sitä ei kuitenkaan ole laajasti mahdollistettu suomalaisten käyttämien puhelinten käyttöjärjestelmien puolella.

”Nimensä mukaisesti reaaliaikainen teksti tarkoittaa sitä, että teksti näkyy puhelun aikana näytöllä reaaliajassa, siis kirjain kirjaimelta. Vastaanottaja voi lukea viestin saman tien ja aloittaa vastaamaan siihen kirjoittamalla tai puhumalla. RTT tukee siis myös ääntä kirjoittamisen aikana, joten puhelu voi koostua sekä kirjoitetusta tekstistä että puheesta”, DNA:n pilvipalveluista ja mobiiliydinverkoista vastaava johtaja Pekka Jääskeläinen kuvailee.
RTT on aktivoitu mahdolliseksi koko DNA:n mobiiliverkossa, eikä se vaadi liittymäkohtaisia muutoksia tai lisäpalveluiden hankkimista. Reaaliaikaisen tekstin puhelu vertautuu käyttäjän näkökulmasta tavalliseen puheluun. Tekniikka vaatii kuitenkin toimiakseen puhelun molemmilta osapuolilta 4G-verkkoa eli VoLTE-puhelua. Tämä tarkoittaa käytännössä, etteivät reaaliaikaisen tekstin puhelut toimi 2G-verkossa soitettaessa tai vastattaessa.
Ohjelmistopäivityksiä odotetaan
Lisäksi reaaliaikaisen tekstin puhelut tulee aktivoida erikseen käyttöön puhelimen asetuksista. Sekä modernit Android- että iOS-laitteet tukevat RTT:tä jo valituissa maissa, mutta ominaisuutta ei ole laajasti vielä aukaistu suomalaispuhelimissa, sillä palvelu ei ole ollut mobiiliverkkojen puolesta aikaisemmin mahdollinen. Sekä Googlella että Applella löytyy jo verkkosivuiltaan suomenkieliset ohjeet ominaisuuden aktivoimiseksi Android- ja iOS-puhelinten asetuksista. Kyseiset asetukset tulevat kuitenkin saataville vasta, kun puhelinten ohjelmistot sen lähitulevaisuudessa mahdollistavat.
”Kunhan ohjelmistot uuden ominaisuuden ensin mahdollistavat, ja se on otettu asetuksista käyttöön, voi reaaliaikaisen tekstin puhelun soittaa helposti siihen tarkoitetulla painikkeella. RTT-puhelun voi myös soittaa henkilölle, joka ei ole ominaisuutta vielä asetuksistaan aktivoinut. Tällöin hän voi päättää puhelimen näytöltä vastata puheluun RTT-ominaisuuden kanssa tai ilman sitä. Puhelun aikana kirjoitettu teksti tallentuu puhelulokiin, joka on luettavissa myös puhelun jälkeen”, Jääskeläinen kertoo.
Tulossa myös hätäpuheluihin
Suomessa annetun teleyrityksiä koskevan asetuksen perusteella suomalaisten on 28.6.2025 lähtien oltava mahdollista käyttää reaaliaikaisen tekstin puhelua mobiiliverkkotekniikan puolesta hätänumeroon soitettaessa. Tämä tarkoittaa, että hätäpuhelussa voi puhumisen sijasta tai sen lisäksi myös kirjoittaa reaaliaikaisia viestejä. Sisäministeriöllä on kuitenkin lausuntokierroksella asiaa koskeva lakiesitys, jossa esitetään hätäkeskuksen RTT-velvoitteiden osalta kahden vuoden siirtymäajan käyttöönottoa. Lakiesityksen myötä RTT-hätäpuhelut tulevat siis mahdollisiksi 28.6.2027 mennessä.
”RTT on erinomainen tuki hätäpuheluille tai ihan tavallisille arkipuheluille, etenkin jos henkilöllä on kuulon tai puheen kanssa vaikeuksia tai tilanne ei mahdollista puhumista. Toisaalta se myös tarjoaa mahdollisuuden antaa lisätietoja kirjallisesti, jos joidenkin tilanteen kannalta merkittävien paikan- tai henkilönnimien kirjoitusasu on vaikeasti lausuttava ja sen kirjoittaminen selkeyttää tilannetta”, Jääskeläinen kommentoi.
Lisätietoja medialle:
Pekka Jääskeläinen, johtaja, pilvipalvelut ja mobiiliydinverkot, DNA Oyj, puh. 044 044 2459, pekka.jaaskelainen@dna.fi
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Kuvat


DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,7 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2023 liikevaihtomme oli 1 067 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 700 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi - http://www.dna.fi, X:ssä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
Toimi näin, jos epäilet tietojesi vuotaneen käyttämäsi palvelun tietomurrossa – lähes jokaisen palvelun kohdalla riskejä18.6.2025 08:25:00 EEST | Tiedote
Nykyään voi olla vaikea itse vaikuttaa tietomurron uhriksi joutumiseen, sillä tietoja on niin monessa paikassa. DNA:n kuluttajaliiketoiminnan lisäarvopalveluista vastaava Heidi Havastila kertoo mitä asioita kannattaa tehdä, jos epäilee omien tietojensa vuotaneen palvelun tietomurron yhteydessä, miten voi yrittää tunnistaa epäluotettavat palvelut jo ennen tietojen luovuttamista, ja mitä kaikkea rikolliset varastetuilla tiedoilla pystyvät tekemään.
Here's what to do if you suspect your data has been leaked in a data breach – almost every service is at risk18.6.2025 08:25:00 EEST | Press release
These days, it can be difficult to protect yourself against becoming the victim of a data breach, as your data is held in so many places. Heidi Havastila, Head of Value Added Services at DNA Consumer Business, explains what to do if you suspect your personal data has been leaked in a security breach, how to try to identify untrustworthy services before you hand over your data, and what criminals can do with stolen data.
DNA tuo myyntiin reaaliaikaisen tekoälypohjaisen keskustelubotin17.6.2025 08:45:00 EEST | Tiedote
DNA tuo markkinoille uuden asiakaspalveluratkaisun, joka pystyy käymään reaaliaikaisesti keskusteluja asiakkaiden kanssa ajasta, paikasta ja käytetystä kielestä riippumatta. Ratkaisu hyödyntää Genesys Cloud -asiakaspalveluratkaisua ja Microsoft OpenAI -teknologioita. DNA:n yritysasiakkaat voivat hyödyntää tätä sujuvaa ja reaaliaikaista teknologiaa asiakaspalvelussaan.
DNA launches real-time AI-voicebot17.6.2025 08:45:00 EEST | Press release
DNA is introducing a new customer service solution that can engage in real-time conversations with customers, regardless of time, location, or language used. The solution leverages the Genesys Cloud customer service platform and Microsoft OpenAI technologies. DNA business customers can utilize this seamless and real-time technology in their customer service operations.
Asiantuntija listaa 7 vähemmän tunnettua kyberansaa – ”Moni osaa jo varoa huijausviestejä, mutta…”12.6.2025 08:55:00 EEST | Tiedote
Kyberrikolliset kehittävät jatkuvasti uusia, ovelampia tapoja huijata. Moni kansalainen on jo vuosien mittaan oppinut tunnistamaan helpostikin erilaiset huijausviestit ja -puhelut sekä esimerkiksi välttelemään julkisia WiFi-verkkoja. Samaan aikaan ympärillämme on entistä enemmän erikoisempia, mutta kasvavassa käytössä olevia kyberansoja, jotka on hyvä oppia välttämään. DNA:n asiantuntija kertoo vastaan tulleista tapauksista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme