Puoli miljoonaa palautetta vuonna 2024: HUSissa tutkitusti tyytyväiset asiakkaat
Jokaisella asiakkaallamme on mahdollisuus antaa palautetta tekstiviestillä. Palautetta voi myös antaa verkkosivujen kautta tai lomakkeella. Saimme vuonna 2024 noin 500 000 asiakkaan antamaa arviota ja noin 335 000 palautekommenttia.

Palautteen perusteella HUSin potilaat ovat tyytyväisiä korkeatasoiseen hoitoon ja laadukkaisiin kohtaamisiin. Vuonna 2024 HUSin suositteluindeksiluku eli NPS oli 80, joka on erittäin hyvä: suurin osa asiakkaistamme suosittelee HUSia.
Asioinnista entistä helpompaa
Asiakaskokemus muodostuu monista eri tekijöistä, joita potilaat kohtaavat: miten tilat toimivat, onko henkilökunta ystävällistä, millaista hoito on, ovatko ohjeet ymmärrettäviä ja miten asiointi sujuu esimerkiksi digitaalisissa kanavissa. Hoitojonojen lyhentyminen vuonna 2024 ja henkilökunnan kohtaamiskoulutusten lisääminen näkyvät entistä positiivisempana asiakaskokemuksena.
Teemme yhteistyötä lähes 300 kokemusasiantuntijan kanssa, jotka toimivat asiakasraadeissa ja kouluttamistehtävissä. Lisäksi meillä on yli 250 vapaaehtoista, joilla oli viime vuonna noin 74 000 asiakaskohtaamista. Näiden kohtaamisten avulla potilaat saavat tukea sairaalassa asioidessaan ja tietoa hoidon kehittämiseksi viedään eteenpäin.
“Seuraavina vuosina panostamme asiointikanavien kehittämiseen. Haluamme tehdä asioinnista selkeämpää asiakkaillemme. Tavoitteenamme on, että jokainen löytää helposti oman tapansa asiansa hoitamiseen”, HUSin hallintoylihoitaja Marja Renholm sanoo.
Miten asiakaskokemusta mitataan?
HUSissa asiakaskokemusta mitataan NPS:n (Net Promoter Score) avulla. NPS on yleisesti käytetty tapa asiakaskokemuksen mittaamiseen. Mikäli organisaation NPS-tulos on yli 0, suurin osa asiakkaista suosittelee organisaatiota. Tulos voi olla heikoimmillaan –100, parhaimmillaan +100.
HUSissa kerätään palautetta asiakkailta käynnin jälkeen tekstiviestillä. Lisäksi palautetta voi antaa verkkosivujen kautta. HUS sai vuonna 2024 noin 500 000 asiakkaan antamaa arviota ja noin 335 000 palautekommenttia
Avainsanat
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
HUS Helsingin yliopistollinen sairaala on Suomen suurin erikoissairaanhoidon toimija. Osaamisemme on kansainvälisesti tunnettua ja tunnustettua. Yliopistollisena sairaalana tutkimme ja kehitämme jatkuvasti hoitomenetelmiämme sekä toimintaamme.
HUSissa saa vuosittain hoitoa lähes 700 000 potilasta. Meillä työskentelee yli 27 000 ammattilaista potilaiden parhaaksi. Vastaamme erikoissairaanhoidon järjestämisestä Uudellamaalla. Lisäksi meille on keskitetty koko Suomen ja Etelä-Suomen yhteistyöalueen monien harvinaisten ja vaikeiden sairauksien hoito.
HUS – Vaikuttavinta hoitoa
HUSin mediapalvelu palvelee mediaa ma–to klo 10–16, pe klo 10–15 numerossa 050 427 2875 tai sähköpostitse viestinta@hus.fi
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HUS
Behandlingsresultaten för hjärnaneurysm vid HUS i världsklass19.12.2025 08:49:57 EET | Pressmeddelande
En ny studie från HUS visar att behandlingen av icke rupturerade hjärnaneurysm i Helsingfors är exceptionellt säker och effektiv i internationell jämförelse. Resultaten publicerades i den prestigefyllda tidskriften Journal of Neurosurgery.
Aivovaltimopullistumien hoitotulokset HUSissa maailman kärkeä19.12.2025 08:49:57 EET | Tiedote
HUSissa tehty tuore tutkimus osoittaa, että puhkeamattomien aivovaltimopullistumien hoito on Helsingissä kansainvälisesti vertailtuna poikkeuksellisen turvallista ja tehokasta. Tulokset julkaistiin arvostetussa Journal of Neurosurgery -lehdessä.
Results in the treatment of intracranial aneurysms at HUS are among the best in the world19.12.2025 08:49:57 EET | Press release
A recent study conducted at HUS shows that the treatment of unruptured intracranial aneurysms in Helsinki is exceptionally safe and effective in international comparison. The results were published in the prestigious Journal of Neurosurgery.
HPV-test är effektivare och lika säkert som gynekologiskt cellprov vid screening för livmoderhalscancer15.12.2025 14:14:42 EET | Pressmeddelande
Förstadieförändringar upptäcks bättre vid HPV-screening än vid screening med gynekologiskt cellprov (papa). Det är viktigt att delta i screeningen när man får en kallelse.
HPV-testi on tehokkaampi ja yhtä turvallinen kuin papakoe kohdunkaulan syövän seulonnassa15.12.2025 14:14:42 EET | Tiedote
HPV-seulonta löytää esiastemuutokset papaseulontaa herkemmin. Seulontaan kannattaa osallistua, kun siihen saa kutsun.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme