HUS

Puoli miljoonaa palautetta vuonna 2024: HUSissa tutkitusti tyytyväiset asiakkaat

Jaa

Jokaisella asiakkaallamme on mahdollisuus antaa palautetta tekstiviestillä. Palautetta voi myös antaa verkkosivujen kautta tai lomakkeella. Saimme vuonna 2024 noin 500 000 asiakkaan antamaa arviota ja noin 335 000 palautekommenttia. 

Kuva esittää HUSin asiakastyytyväisyyttä mittaavan NPS-tuloksen kehitystä vuosien 2020 ja 2024 välillä. Tulos kohosi 64:stä 80:een.
HUSin asiakastyytyväisyyttä mittaava NPS-tulos kohosi 64:stä 80:een vuosina 2020 - 2024. Tulos voi olla huonoimmillaan -100 ja parhaimmillaan +100.

Palautteen perusteella HUSin potilaat ovat tyytyväisiä korkeatasoiseen hoitoon ja laadukkaisiin kohtaamisiin. Vuonna 2024 HUSin suositteluindeksiluku eli NPS oli 80, joka on erittäin hyvä: suurin osa asiakkaistamme suosittelee HUSia.

Asioinnista entistä helpompaa

Asiakaskokemus muodostuu monista eri tekijöistä, joita potilaat kohtaavat: miten tilat toimivat, onko henkilökunta ystävällistä, millaista hoito on, ovatko ohjeet ymmärrettäviä ja miten asiointi sujuu esimerkiksi digitaalisissa kanavissa. Hoitojonojen lyhentyminen vuonna 2024 ja henkilökunnan kohtaamiskoulutusten lisääminen näkyvät entistä positiivisempana asiakaskokemuksena.

Teemme yhteistyötä lähes 300 kokemusasiantuntijan kanssa, jotka toimivat asiakasraadeissa ja kouluttamistehtävissä. Lisäksi meillä on yli 250 vapaaehtoista, joilla oli viime vuonna noin 74 000 asiakaskohtaamista. Näiden kohtaamisten avulla potilaat saavat tukea sairaalassa asioidessaan ja tietoa hoidon kehittämiseksi viedään eteenpäin.

“Seuraavina vuosina panostamme asiointikanavien kehittämiseen. Haluamme tehdä asioinnista selkeämpää asiakkaillemme. Tavoitteenamme on, että jokainen löytää helposti oman tapansa asiansa hoitamiseen”, HUSin hallintoylihoitaja Marja Renholm sanoo. 

Miten asiakaskokemusta mitataan?

HUSissa asiakaskokemusta mitataan NPS:n (Net Promoter Score) avulla. NPS on yleisesti käytetty tapa asiakaskokemuksen mittaamiseen. Mikäli organisaation NPS-tulos on yli 0, suurin osa asiakkaista suosittelee organisaatiota. Tulos voi olla heikoimmillaan –100, parhaimmillaan +100.

HUSissa kerätään palautetta asiakkailta käynnin jälkeen tekstiviestillä. Lisäksi palautetta voi antaa verkkosivujen kautta. HUS sai vuonna 2024 noin 500 000 asiakkaan antamaa arviota ja noin 335 000 palautekommenttia

Avainsanat

Kuvat

Kuva esittää HUSin asiakastyytyväisyyttä mittaavan NPS-tuloksen kehitystä vuosien 2020 ja 2024 välillä. Tulos kohosi 64:stä 80:een.
HUSin asiakastyytyväisyyttä mittaava NPS-tulos kohosi 64:stä 80:een vuosina 2020 - 2024. Tulos voi olla huonoimmillaan -100 ja parhaimmillaan +100.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

HUS Helsingin yliopistollinen sairaala on Suomen suurin erikoissairaanhoidon toimija. Osaamisemme on kansainvälisesti tunnettua ja tunnustettua. Yliopistollisena sairaalana tutkimme ja kehitämme jatkuvasti hoitomenetelmiämme sekä toimintaamme. 

HUSissa saa vuosittain hoitoa lähes 700 000 potilasta. Meillä työskentelee yli 27 000 ammattilaista potilaiden parhaaksi. Vastaamme erikoissairaanhoidon järjestämisestä Uudellamaalla. Lisäksi meille on keskitetty koko Suomen ja Etelä-Suomen yhteistyöalueen monien harvinaisten ja vaikeiden sairauksien hoito. 

HUS – Vaikuttavinta hoitoa 

HUSin mediapalvelu palvelee mediaa ma–to klo 10–16, pe klo 10–15 numerossa 050 427 2875 tai sähköpostitse viestinta@hus.fi

hus.fi

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HUS

HUS-sammanslutningens styrelse sammanträder den 17 november13.11.2025 15:10:32 EET | Pressmeddelande

Sammanslutningens styrelse sammanträder måndagen den 17 november 2025 för att besluta om förslaget till HUS-sammanslutningens budget för 2026. Sammanslutningens stämma som är sammanslutningens högsta beslutande organ fattar det slutliga beslutet om budgeten för 2026 den 18 december 2025. Sammanslutningens styrelse behandlar också den långsiktiga planen för HUS fastigheter och verksamhetslokaler. Föredragningslistan för mötet finns här. Sammanslutningens styrelse leder HUS verksamhet, förvaltning och ekonomi. Sammanslutningens styrelse har 17 ledamöter och av dem är två företrädare för Helsingfors universitet. Sammanslutningens styrelse sammanträder cirka en gång per månad. Sammanslutningens stämma är HUS högsta beslutande organ. Sammanslutningens stämma godkänner HUS budget, bokslut och strategi. Medlemmar i den är fem stämmorepresentanter som har utsetts av Nylands välfärdsområden och Helsingfors stad. Sammanslutningens stämma sammanträder minst två gånger per år. HUS medietjänst betj

HUSin yhtymähallitus kokoontuu 17.11.13.11.2025 15:10:32 EET | Tiedote

Yhtymähallitus kokoontuu maanantaina 17.11.2025 päättämään HUS-yhtymän vuoden 2026 talousarvioesityksestä. Yhtymän ylintä päätösvaltaa käyttävä yhtymäkokous tekee vuoden 2026 talousarviosta lopullisen päätöksen 18.12.2025. Yhtymähallitus käsittelee myös HUSin kiinteistöjen ja toimitilojen pitkän aikavälin suunnitelmaa. Kokouksen esityslistan voi lukea täältä. Yhtymähallitus johtaa HUSin toimintaa, hallintoa ja taloutta. Yhtymähallituksessa on 17 jäsentä, joista kaksi on Helsingin yliopiston edustajia. Yhtymähallitus kokoontuu noin kerran kuukaudessa. Yhtymäkokous on HUSin ylintä päätösvaltaa käyttävä elin. Yhtymäkokous hyväksyy HUSin talousarvion, tilinpäätöksen ja strategian. Sen jäseniä ovat Uudenmaan hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin nimeämät viisi yhtymäkokousedustajaa. Yhtymäkokous kokoontuu vähintään kaksi kertaa vuodessa. HUSin mediapalvelu palvelee mediaa ma–to klo 10–16, pe klo 10–15 numerossa 050 427 2875 tai sähköpostitse viestinta@hus.fi. Katso poikkeusaukioloajat

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye