S-Pankki on finanssialan maineikkain – hyvä maine suojelee Nordnetin kriisissä
T-Median toteuttama finanssialan yritysten Luottamus&Maine-tutkimus paljastaa, että finanssialan hyvämaineisin yhtiö on S-Pankki. Nordnetin palvelukriisi ei näy vielä tuloksissa. Yritysten maine vaikuttaa vahvasti suomalaisten käytökseen, kuten luottamukseen, alan yrityksiä kohtaan.

Viime joulukuussa tehty vuosittainen tutkimus toteutettiin suuren yleisön keskuudessa ja tutkimukseen vastasi yhteensä 4 956 suomalaista. Yhteensä kierroksella tutkittiin yhteensä 25 Suomessa toimivaa alan yhtiötä. Tutkittavien joukossa oli muun muassa pankkeja, työeläkeyhtiöitä ja vakuutusyhtiöitä.
Kolmen kärkeen sijoittuneista yrityksistä S-Pankin maineluku oli 3,74 ja OP Ryhmän sekä Nordnetin 3,69. Luottamus&Maine-tutkimusmallissa jokaiselle yhtiölle lasketaan maineluku asteikolla 1–5.
Nordnetin verkkopalveluiden ongelmat eivät näy vielä joulukuisen tutkimuksen tuloksissa, ja yhtiö on toisella jaetulla sijalla OP Ryhmän kanssa.
“Tutkimuksen tiedonkeruu on tehty ennen Nordnetin helmikuista teknistä häiriötä ja sen maineseuraamukset näkyvät vasta seuraavassa mittauksessa. Häiriö ja sen aiheuttamat seuraukset olivat vakavia, mutta todennäköisesti yhtiön aikaisempi luottamuspääoma, hyvä maine ja avoin viestintä auttavat sitä ponnistamaan takaisin jaloilleen kriisin jälkeen”, T-Median asiantuntija Lauri Leppo sanoo.
Finanssialan yritysten maine keskimäärin nousussa
Tutkittujen finanssialan yhtiöiden maine on keskimäärin kohtalaisella tasolla 3,40 – hyvän maineen rajatason ollessa 3,50. Suuren yleisön mielikuvat tutkituista yrityksistä ovat vuoden takaista positiivisemmat. Suurimmat positiiviset muutokset vuosimuutosten keskiarvossa ovat tapahtuneet suuren yleisön mielikuvissa yritysten tuotteista ja palveluista, työnantajuudesta sekä vastuullisuudesta.
"Suurella osalla tutkituista yhtiöistä maine on vahvistunut vuodentakaisesta, mikä vaikuttaa positiivisesti koko toimialan maineen mittakaavassa. Keskimäärin muutosta on tapahtunut positiiviseen suuntaan kaikilla maineen osa-alueilla”, T-Median tutkimusjohtaja Sari Maunula sanoo.
”Finanssialalla maineen vaikutus suuren yleisön käytökseen toimialan yrityksiä kohtaan on erityisen vahva. Siten pienetkin mainemuutokset vaikuttavat kertoimella suomalaisten luottamukseen ja suositteluhaluun ja muuhun käytökseen alan yrityksiä kohtaan”, Maunula jatkaa.

Näin tutkimme
Finanssialan Luottamus&Maine-tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Suomessa toimivien finanssialan yhtiöiden ja toimialan mainetta yleisesti kansalaisten keskuudessa. Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella 2.-26.12.2024.
Yhtiöitä arvioitiin T-Median Luottamus&Maine-tutkimusmallilla, jossa yhtiön saama mainepistemäärä muodostuu kahdeksan eri osa-alueen keskiarvona. Osa-alueet ovat yrityksen hallinto, talous, johtaminen, innovatiivisuus, vuorovaikutus, tuotteet & palvelut, työpaikka ja vastuullisuus. Tutkimuksessa käytettiin viisiportaista arviointiasteikkoa (1–5).
Tutkimukseen osallistui 4 956 suomalaista. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15–65-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti (pois lukien Ahvenanmaa). Otos on painotettu väestöä edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sari MaunulaTutkimusjohtajaT-Media Oy
Puh:+358 50 409 1543sari.maunula@t-media.fiLauri LeppoAsiantuntijaT-Media Oy
Puh:+358 50 433 6609lauri.leppo@t-media.fiKuvat

Tietoja julkaisijasta
T-Media on Suomen johtava maineen tutkimiseen sekä strategiseen neuvonantoon keskittynyt yritys. Käytämme liikkeenjohtamisen teoriaan ja tilastotieteeseen perustuvia työkaluja, jotka todentavat maineen liiketoimintavaikutukset. Olemme tehneet yli 2000 Luottamus&Maine-tutkimusta yli 40 maassa. t-media.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta T-Media Oy
Matkailu- ja ravintola-alan maine jatkaa nousuaan notkahduksen jälkeen – parhaan mainearvosanan saa Heureka26.6.2025 00:01:00 EEST | Tiedote
Reputation and Trust Analyticsin toteuttamasta matkailu- ja ravintola-alan Luottamus&Maine 2025 -tutkimuksesta käy ilmi, että alan maine on jatkanut nousuaan parin vuoden takaisen notkahduksen jälkeen. Paras maine tutkituista organisaatioista on Heurekalla, jonka maineluku on tänä vuonna ennätyksellisen korkea.
Pohjoismaissa toteutettu Luottamus&Maine-tutkimus: Naton maine Norjassa huomattavasti Suomea ja Ruotsia korkeammalla25.6.2025 00:01:00 EEST | Tiedote
Naton maine on hyvällä tasolla Norjassa, mutta vain kohtalaisella Suomessa ja Ruotsissa. Kolmessa Pohjoismaassa toteutetun Luottamus&Maine-tutkimuksen mukaan suomalaiset ja ruotsalaiset myös luottavat sotilasliittoon huomattavasti norjalaisia vähemmän ja olisivat vähemmän halukkaita tukemaan sitä kriisissä.
Kööpenhamina on pohjoismaisista pääkaupungeista vetovoimaisin – turvallisuus on kaupunkien tärkein vetovoimatekijä19.6.2025 00:01:00 EEST | Tiedote
Pohjoismaisten kaupunkien Vetovoima&Pitovoima-tutkimuksessa selvitettiin Helsingin, Tukholman, Kööpenhaminan ja Oslon veto- ja pitovoimaisuutta. Kööpenhamina nousi vertailun parhaaksi pääkaupungiksi niin nykyisten kuin potentiaalisten asukkaiden keskuudessa.
Pohjoismaissa toteutettu puolustusteollisuuden Luottamus&Maine-tutkimus: hyvät arvosanat innovaatioista, matalat hallinnon avoimuudesta17.6.2025 14:14:46 EEST | Uutinen
Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa toteutetun Luottamus&Maine-tutkimuksen mukaan puolustusteollisuustoimialalla toimivien yritysten maine suuren yleisön keskuudessa on enimmäkseen kohtalaisella tai hyvällä tasolla. Maineen eri ulottuvuuksista alan parhaat arvosanat liittyvät taloudelliseen suorituskykyyn ja innovatiivisuuteen, kun taas heikoimmin puolustusteollisuus arvioidaan toiminnan avoimuuden ja läpinäkyvyyden suhteen.
T-Media on nyt Reputation and Trust Analytics11.6.2025 00:01:00 EEST | Tiedote
T-Median nopea kansainvälistyminen ja kasvu siirtyy seuraavaan vaiheeseen uuden nimen käyttöönotolla. Nimi kuvastaa yhtiön roolia Pohjoismaiden johtavana organisaatiomaineen mittaamiseen ja analysointiin erikoistuneena toimijana.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme