Päijät-Hämeen hyvinvointialue: Hyvinvointialue laajentaa palautteenantomahdollisuuksia
Päijät-Hämeen hyvinvointialue ottaa käyttöön uuden, aiempaa helppokäyttöisemmän palautejärjestelmän. Samalla otetaan käyttöön kokonaan uusi tapa antaa palautetta, tekstiviestikyselyt.
Palautteenantomahdollisuus verkkosivuilla kattaa kaikki hyvinvointialueen tuottamat palvelut. Tekstiviestikyselyt otetaan ensimmäisenä käyttöön terveydenhuollon palveluissa viikolla 10. Kysely lähtee asiakkaalle esimerkiksi asiointikäynnin tai vuodeosastolta kotiutuksen jälkeen.
Palautetta voi edelleen antaa myös toimipisteistä saatavilla paperilomakkeilla.
Palautetta hyödynnetään toiminnan kehittämiseen
Hyvinvointialue on saanut noin 4 000 palautetta vuodessa, eniten palautetta on tullut terveydenhuollon asiakkailta. Palautejärjestelmän uudistuksen myötä tavoitteena on lisätä palautemäärä ja kerätä jatkossa noin 40 000 palautetta vuodessa. Hyvinvointialueella palautteita käsittelevien kannalta uusi työkalu helpottaa asiakkaiden kokemusten hyödyntämistä palvelujen kehittämisessä.
– Palautteen perusteella pystymme arvioimaan toimintamme asiakaslähtöisyyttä ja laatua sekä kohdistamaan kehittämistoimenpiteitä paremmin, toteaa hyvinvointialueen kehittämispäällikkö Maiju Päivä.
Palautteen antajille vastataan 14 vuorokauden kuluessa, jos palautteen antaja on toivonut yhteydenottoa palautteeseensa liittyen.
Hyvinvointialue on kehittänyt palautteenantotapoja myös haavoittuvassa asemassa oleville asiakasryhmille, kuten ikääntyneille, lapsille ja vammaisille. Tuettua palautteen antoa on työstetty yhdessä hyvinvointialueen vaikuttamistoimielinten ja asiakasraatien kanssa.
Tuettua palautteenantoa on pilotoitu ikääntyneiden asumispalveluissa ja perusterveydenhuollon vuodeosastoilla, joissa hyvinvointialueen kesänuoret keräsivät palautetta asiakkailta, toinen pilotti toteutettiin lasten ja nuorten kuntoutuksessa, jossa työntekijät kysyivät palautetta suoraan lapsilta ja nuorilta.
– Tuetun palautteenannon pilotointia jatketaan vielä muiden haavoittuvien asiakasryhmien kanssa vuoden 2025 aikana. Tavoitteena on luoda pysyvä toimintamalli, jotta jokaiselle asiakasryhmälle löytyy jatkossa sopiva tapa antaa palautetta, kertoo Maiju Päivä.
Yhteyshenkilöt
Maiju Päiväkehittämispäällikkö
Puh:044 440 6561Päijät-Hämeen hyvinvointialue
Päijät-Hämeen hyvinvointialue järjestää päijäthämäläisten sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimen palvelut alueen asukkaille.
Päijät-Hämeen hyvinvointialueeseen kuuluvat Asikkala, Hartola, Heinola, Hollola, Iitti, Kärkölä, Lahti, Orimattila, Padasjoki ja Sysmä. Huolehdimme yli 200 000 asukkaan terveydestä ja turvallisuudesta.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Päijät-Hämeen hyvinvointialue
Päijät-Hämeen hyvinvointialue: Kesälomakausi vaikuttaa osaan sote-palveluista4.6.2025 08:57:02 EEST | Tiedote
Suurin osa Päijät-Hämeen hyvinvointialueen palveluista on käytettävissä normaalisti läpi kesän. Osa palveluista toimii supistetuin aukioloajoin tai tavallisesta poikkeavassa toimipisteessä.
Päijät-Hämeen hyvinvointialue: Polven nivelrikon hoidon painopiste muuttuu2.6.2025 15:33:47 EEST | Tiedote
Päijät-Hämeen hyvinvointialueen sote-keskuksissa polven nivelrikon hoito keskittyy jatkossa entistä enemmän keinoihin, joiden tehosta on selkeää tutkimusnäyttöä.
Päijät-Hämeen hyvinvointialue: Aikuisen tilanne vaikuttaa lapseen – "Pienikin keskustelu voi olla merkityksellinen"2.6.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Lapsen hyvinvointiin kiinnitetään entistä enemmän huomiota aikuisen hankalassa elämäntilanteessa.
Päijät-Hämeen hyvinvointialue: Lääkärinlausunto ajokorttia varten on hankittava yksityiseltä palveluntarjoajalta2.6.2025 08:21:18 EEST | Tiedote
Uusi laki määrää, että ajokorttia varten tarvittavat lääkärinlausunnot on hankittava pääsääntöisesti yksityisiltä palveluntarjoajilta.
Päijät-Hämeen hyvinvointialue: Kotihoidon turvapalveluiden tekninen vika korjattu30.5.2025 08:14:48 EEST | Tiedote
Päijät-Hämeen hyvinvointialueen kotihoidon turvapalveluiden tekninen vika on korjattu, ja Navigil-turvakellot toimivat jälleen normaalisti. Vika turvakelloissa havaittiin torstaiaamuna. Päijät-Hämeessä vika koski noin 220 asiakasta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme