Luottamus&Maine-tutkimus 2024: Keskimaalle hyvän maineen seurauksena Suomen ennätystulos
Osuuskauppa Keskimaa saavutti kaikkien aikojen parhaat tulokset T-Media Oy:n toteuttamassa Luottamus&Maine-tutkimuksessa. Keskimaan hyvä maine vaikuttaa voimakkaasti keskisuomalaisten asiakkaiden käytökseen, kuten asiointipaikkojen valintoihin, suositteluhalukkuuteen sekä työnhakuinnokkuuteen. Asiakkaiden vahvasta tuesta kertovat sidosryhmätulokset toivat Keskimaalle Luottamus&Maine-tutkimuksen Suomen kaikkien aikojen kärkipaikan. Pohjoismaissa Keskimaan arvosana 3.99 (asteikolla 1–5) on kolmanneksi paras tulos ikinä.

T-Media Oy on toteuttanut Luottamus&Maine-tutkimuksen kansallisesti ja kansainvälisesti yli kymmenen vuoden ajan. Keskimaan luottamusta ja mainetta on tutkittu säännöllisesti vuodesta 2016 lähtien. Tutkimuksessa arvioidaan yrityksen mainetta, eli sitä mitä ihmiset kyseisestä yrityksestä ajattelevat. Näistä ajatuksista seuraa sidosryhmätuki, eli ihmisten tekemä toiminta ja valinnat maineen perusteella.
– Luottamus ja maine ovat yrityksen arvokkainta aineetonta pääomaa. Yrityksen kilpailukyky syntyy sen sidosryhmissä, joihin keräytyneistä käsityksistä maine syntyy. Se yritys, josta halutaan ostaa enemmän, johon halutaan hakea töihin ja johon luotetaan, on kilpailukykyisempi kuin se, joka jää vähemmille haluille. Määrittävä tekijä on maine, jota erityisesti vähittäiskaupassa ihmiset arvioivat päivittäin. Mainetta seuraava on luottamus, ja se on ansaittava, kiteyttää T-Median kehitysjohtaja Riku Ruokolahti.
Maine perustuu tekoihin ja aitoon arkeen
Tuoreimmassa, syksyllä 2024 toteutetussa tutkimuksessa vastaajat arvioivat Keskimaata positiivisemmin kuin koskaan aiemmin. Keskimaata arvioivat 15–65-vuotiaat ihmiset, jotka asuvat Keskimaan toimialueella Keski-Suomessa. Vastaajat kertovat mietteensä Keskimaasta useista eri näkökulmista viisiportaisella asteikolla (1 täysin eri mieltä, 5 täysin samaa mieltä). Vastausten keskiarvoissa 3.50–3.99 on hyvä, ja yli 4 erinomainen tulos. Maineeseen pohjautuvan sidosryhmätuen osalta arvosanaa 4 voidaan pitää haamurajana, koska sitä ei ole mikään yritys Suomessa ylittänyt.
– Keskisuomalaiset ihmiset ajattelevat meistä entistä enemmän hyvää, ja se vaikuttaa voimakkaasti heidän tekemiinsä arkisiin valintoihin. Tulos osoittaa, että kehittäneet toimintaamme ja palvelujamme keskisuomalaisten mielestä oikeaan suuntaan. Väki luottaa omaan osuuskauppaansa, arvostaa tapaamme kertoa tekemisistämme avoimesti ja on valmis tukemaan meitä vaikeina aikoina ja mahdollisten kriisien keskellä, kuvailee Keskimaan markkinointi- ja viestintäjohtaja Noora Luoma.
Noora Luoma korostaa, että maine perustuu tekoihin ja aitoon arkeen.
– Se ei ole mainoskampanjoita vaan sitä, että keskimaalaiset toimivat ja auttavat asiakkaita arjessa niin kuin markkinoinnissa ja viestinnässä on luvattu. Maine on lupauksien lunastamista, ja ihmiset ovat hyvin tarkkoja hoksaamaan, jos lupaus ja lunastus eivät täsmää, Luoma painottaa.
Keskimaan sidosryhmätuen aiempi ennätys (3.95) oli koronavuodelta 2020. Nyt päädyttiin lukuun 3.99. Sillä noustiin Suomessa tutkimukseen osallistuneiden yritysten kautta aikojen ykköseksi ja Pohjoismaissa kolmannelle sijalle ruotsalaisen Ikean ja tanskalaisen Novo Nordiskin perään.
Keskimaan hyvä maine korreloi poikkeuksellisen vahvasti ihmisten käytökseen.
– Vuonna 2024 yritysten maineet ovat kehittyneet positiiviseen suuntaan läpi linjan, mikä on todella hieno asia. Osuuskauppa Keskimaan tulosten osalta on merkittävää, että maineella on huomattava tilastollinen yhteys suuren yleisön käytökseen, Ruokolahti selvittää.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Osuuskauppa Keskimaa, Noora Luoma, viestintä- ja markkinointijohtaja, 010 767 3040, noora.luoma@sok.fi
T-media, Riku Ruokolahti, kehitysjohtaja, +358 400 512 200, riku.ruokolahti@t-media.fi
Kuvat



Osuuskauppa Keskimaa on market- ja tavaratalokauppaa, matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä liikennekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Olemme maakunnan markkinajohtaja kaikilla edustamillamme toimialoilla. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä noin 760 miljoonan euron liikevaihdolla. Asiakasomistajia on yli 143 000. Keski-Suomen suurimpana yritystyönantajana työllistämme noin 2000 keskisuomalaista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Osuuskauppa Keskimaa
Keskimaa järjestää elokuussa yhteistyössä JJK:n kanssa lastentapahtuman Lounaispuistossa24.6.2025 10:30:37 EEST | Tiedote
Osuuskauppa Keskimaa järjestää yhteistyössä JJK Jyväskylä ry:n kanssa ilmaisen lastentapahtuman Jyväskylän Lounaispuistossa lauantaina 23. elokuuta klo 12–15. Lapsille ja perheille suunnattu tapahtuma on osa Keskimaan 110-juhlavuotta. JJK järjestää samoissa puitteissa Lounaspuistoissa lauantai-iltana myös Harjurokki-tapahtuman.
ABC Joutsan uudistettu latausasema avataan juhannusliikenteeseen – Keski-Suomen toivotuin suurteholatausasema avataan ABC Hirvaskankaalle heinäkuussa18.6.2025 13:55:00 EEST | Tiedote
ABC Joutsan latausaseman tehon megawattiluokkaan nostava uudistus on valmistunut juhannusliikenteeseen. Osana uudistusta Joutsan latausasemalla otetaan käyttöön energiavarasto eli akusto, joka mahdollistaa sähkön varastoinnin huippukuormien tasaukseen. Samaan aikaan ABC Hirvaskankaalla valmistaudutaan Keski-Suomen suurimman suurteholatausaseman avaukseen heinäkuun alussa. Hirvaskankaan suurlatausasema rakentuu kahdessa vaiheessa, joista ensimmäinen vaihe avataan kesäliikenteeseen heinäkuun aikana.
Keskimaa aloittaa yhteistyön Asianajotoimisto Kontturin kanssa – tarjoaa asiakasomistajille lakipalveluita17.6.2025 09:15:00 EEST | Tiedote
Osuuskauppa Keskimaa on solminut yhteistyösopimuksen Itä-Suomen suurimman asianajotoimiston Kontturi & Co Oy:n kanssa, joka tuo edulliset lakipalvelut ja kuukausittaiset maksuttomat neuvontapäivät Keskimaan asiakasomistajille. Kontturi avaa toimipaikan Jyväskylässä Kauppakeskus Sokkarille syys-lokakuun vaihteessa 2025.
Mestarin Herkun uudistus vahvistaa keskustan vetovoiman kasvua12.6.2025 10:32:34 EEST | Tiedote
Jyväskylän Kauppakeskus Sokkarilla sijaitsevan Mestarin Herkun keväällä alkanut uudistusprojekti on saatu päätökseen. Uudistuksen ensisijaisena tavoitteena oli parantaa asioinnin sujuvuutta ja raikastaa myymälämiljöötä ajanmukaiseksi. Myymälän ilmettä ja asiakaskiertoa on tehostettu muokkaamalla käytävälinjoja sekä lisäämällä uusia opasteita. Lisäksi uutena palveluna käyttöön on otettu ruoan verkkokaupan pikatoimitukset. Mestarin Herkun uudistus vahvistaa osaltaan Jyväskylän keskustan vetovoimaa keskusta-alueen palveluiden kehittämisen myötä.
Sale Kyyjärvi uudistuu – energiatehokkuutta ja parempaa asiakaskokemusta9.6.2025 11:45:00 EEST | Tiedote
Kyyjärvellä Kauppakeskus Paletissa sijaitsevassa Salessa alkaa mittava uudistus syksyllä 2025. Uudistuksen tavoitteena on parantaa myymälän asiakaskokemusta, toimivuutta ja energiatehokkuutta. Remontti toteutetaan kahdessa vaiheessa, jotta myymälä voidaan pitää auki koko remontin ajan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme