Lönnrotinkadun nastarengaskiellolle esitetään jatkoa
Nastarengaskielto astui voimaan Lönnrotinkadulla syyskuussa 2022. Kolmivuotisen kokeilun tavoitteena oli selvittää, voidaanko nastarengaskielloilla edistää kitkarengasosuuden kasvua ja siten parantaa ilmanlaatua ja vähentää liikenteen aiheuttamaa melua. Kokeilukausi päättyy keväällä 2025. Uutta kieltojaksoa esitetään alkavaksi syksyllä 2025 ja se kestäisi kevääseen 2028. Kaupunkiympäristölautakunta käsittelee ehdotusta kokouksessaan 11.3.2025.

Esitettävässä kieltojaksossa olisi erona päättyvään kokeiluun se, että nyt kiellettäisiin myös kiinteistöissä asiointi ajoneuvoilla, joissa on nastarenkaat. Aiemmin kokeilu on sallinut kiinteistössä asioinnin nastarenkailla, mikä on tehnyt kiellosta mahdottoman valvoa. Tästä syystä suuri osa nastarenkaita käyttävistä autoilijoista ei ole noudattanut kieltoa.
Nastanrengasosuus on Lönnrotinkadulla kiellon aikana kuitenkin laskenut 70 prosentista 45 prosenttiin, ja koko kaupungin tasolla 70 prosentista 60 prosenttiin. Koska nastarenkaiden osuus on Lönnrotinkadulla ollut verrattain korkea, vaikutukset kadun ilmanlaatuun ovat olleet vähäiset. Lisäksi kokeilulla toivottiin olevan vielä voimakkaampi vaikutus koko kaupungin nastarenkaiden osuuden laskuun.
Lönnrotinkatu soveltuu nastarengaskiellon kohteeksi, koska kadulle löytyy selkeä vaihtoehtoinen yhteys ja siellä katupölyhaitat on todettu mittauksin.
Tavoitteena on parantaa ilmanlaatua kasvattamalla nastattomien talvirenkaiden osuutta
Katupöly on tulevaisuudessa Helsingille yhä isompi haaste. Euroopan unionin uusi ilmanlaatudirektiivi tuli voimaan loppuvuodesta 2024 ja sen myötä sitovat raja-arvot katupölylle eli hengitettäville hiukkasille kiristyvät. Uudet raja-arvot tulee saavuttaa viimeistään vuonna 2030. Tällä hetkellä ne ylittyisivät Helsingissä monissa vilkasliikenteisissä ympäristöissä, myös Lönnrotinkadulla. Kaupungin tarvitseekin toteuttaa tehokkaita toimenpiteitä uusiin raja-arvoihin pääsemiksi.
Koska jopa puolet katupölystä on peräisin nastarenkaiden rouhimasta asfaltista, on nastarenkaiden käytön vähentäminen tehokas keino pienentää katupölypitoisuuksia. Helsingin ilmansuojelu- ja meluntorjuntasuunnitelmassa on asetettu tavoite vähentää nastarenkaiden osuutta 30 prosenttiin talvikauteen 2030–2031 mennessä. Nastallisten renkaiden osuus on pikkuhiljaa laskenut noin 60 prosenttiin viime vuosina kokeilun aikana ja tietoisuuden lisääntyessä, mutta tavoitteen saavuttamiseksi tarvitaan lisätoimia. Nyt nastarenkaiden osuus on noin 57 prosenttia ja kitkojen 43 prosenttia. Nastarengasmaksu on ollut tehokas keino nastarenkaiden osuuden vähentämiseen Norjan kaupungeissa. Nastarengasmaksu ei kuitenkaan Suomen nykylainsäädännön mukaan ole mahdollinen.
Suuret katupölyn pitoisuudet aiheuttavat muun muassa hengityselinoireita ja -tulehduksia sekä lisäävät sairaalahoitoa vaativia astma- ja keuhkoahtaumakohtauksia. Lisäksi pölyäminen vähentää viihtyisyyttä ja aiheuttaa ärsytysoireita, kuten nuhaa ja yskää sekä kurkun ja silmien kutinaa ja kirvelyä. Lähes neljännes (23 %) asukkaista ilmoitti Lönnrotinkadun alueelle tehdyssä kyselyssä kärsivänsä keväisin katupölyn aiheuttamista oireista melko tai erittäin paljon.
Kyselyn mukaan asukkaista 40–50 prosenttia suhtautuu positiivisesti nastarengaskiellon jatkumiseen. Suhtautuminen on positiivisempaa, mikäli vastaukset painotetaan alueen autonomistusasteella (37 % autollisia asuntokuntia vuonna 2022). Nastarengasmaksua pidettiin yleisesti parempana tapana kannustaa kitkarenkaiden käyttöön verrattuna katukohtaiseen nastarengaskieltoon.
Lönnrotinkadulle esitetyn kolmivuotisen kokeilun tavoite on selvittää tiukennetun nastarengaskiellon vaikuttavuutta kitkarenkaiden yleistymiseen ja ilmanlaatuun sekä arvioida kiellon seurauksia ja yleistä toimivuutta. Nastarengaskieltokokeilun jatkokauden arvioinnissa kiinnitetään huomiota muun muassa kiellon noudattamiseen, valvottavuuteen, autoliikenteen määriin vaihtoehtoisilla reiteillä, pysäköinnin ja huoltoliikenteen sujuvuuteen sekä yleiseen mielipiteeseen katukohtaisen nastarengaskiellon tarkoituksenmukaisuudesta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Henna Kluge
liikenneinsinööri
kaupunkiympäristön toimiala
p. 09 310 21337
henna.kluge@hel.fi
Suvi Haaparanta (ilmansuojeluasiat)
johtava ympäristöasiantuntija
p. Puh. 040-8696375
Suvi.haaparanta@hel.fi
Kuvat

Linkit
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611
http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Vuosaaren Heteniitynkenttä peruskorjataan – rakennustöiden valmistelu alkaa puiden kaadolla elokuussa8.8.2025 13:59:07 EEST | Tiedote
Suurimpana uudistuksena liikuntakentälle rakennetaan tekojää, joka palvelee luistelijoita myös lauhtuvina talvina. Lisäksi liikunta-alueita ja ulkoilureittejä kunnostetaan ja parkkialuetta laajennetaan.
Miljörapport 2024: Antalet naturskyddsområden i Helsingfors ökade och växthusgasutsläppen minskade betydligt8.8.2025 09:00:00 EEST | Pressmeddelande
Helsingfors bär sitt ansvar för att bekämpa klimatförändringen och naturförlusten. År 2024 minskade de totala utsläppen av växthusgaser från invånare, tjänster och industri i Helsingfors med 16 procent från föregående år. Det nya förslaget till stadsstrategi höjer Helsingfors utsläppsminskningsmål.
Ympäristöraportti 2024: Helsingin luonnonsuojelualueiden määrä kasvoi ja kasvihuonekaasupäästöt vähenivät merkittävästi8.8.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Helsinki kantaa vastuunsa ilmastonmuutoksen ja luontokadon torjumisesta. Vuonna 2024 Helsingin asukkaiden, palveluiden ja teollisuuden aiheuttamat kasvihuonekaasupäästöt pienenivät edellisvuodesta 16 prosenttia. Uusi kaupunkistrategia nostaa Helsingin päästövähennystavoitetta.
Environmental Report 2024: number of nature reserves increased and greenhouse gas emissions decreased significantly in Helsinki8.8.2025 09:00:00 EEST | Press release
Helsinki takes responsibility for tackling climate change and biodiversity loss. In 2024, Helsinki’s greenhouse gas emissions from residents, services and industry decreased by 16% from the previous year. The new draft city strategy raises Helsinki's emissions reduction target.
Skolan börjar – parkeringsövervakningen intensifieras och hastighetsbegränsningarna sänks5.8.2025 14:27:00 EEST | Pressmeddelande
Helsingfors stads parkeringsövervakning och polisen intensifierar övervakningen av säkerheten på övergångsställena när skolan börjar. Parkeringsövervakningens årliga kampanj med fokus på övergångsställen påminner om femmetersregeln. Dessutom har trafiksäkerheten ökats på över 30 gator nära skolor genom att sänka hastighetsbegränsningarna.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme