Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställe i Jyväskylä flyttar
Servicestället för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata i Jyväskylä flyttar i mars 2025. Från och med den 19 mars 2025 är vi verksamma på statens gemensamma serviceställe i Sinetti på Vapaudenkatu 58, 40100 Jyväskylä (ingång från Urhonkatu).

Flytten påverkar inte öppettiderna
Den sista servicedagen på det nuvarande servicestället på Hannikaisenkatu är fredagen den 14 mars. Ändringen medför inga avvikelser i öppettiderna, eftersom servicestället i Jyväskylä normalt är öppet från onsdag till fredag.
Du kan lämna dokument i utomhus- och inomhusbrevlådan på Hannikaisenkatu ännu måndagen den 17 mars. På Vapaudenkatu flyttas utomhusbrevlådan till Urhonkatu bredvid dörren och inomhusbrevlådan till kundservicens entréhall på första våningen.
Vigsel på samma adress
I och med återflyttningen får Kärleksmyndigheten nya lokaler i förbindelse till kundservicen. Tidigare fanns vigsellokalen på en annan adress på Hannikaisenkatu. Den nya adressen till vigsellokalen i Jyväskylä är alltså Vapaudenkatu 58 (ingång från Urhonkatu).
Oftast går det att uträtta ärenden utan besök på servicestället
Största delen av ärendena kräver inget besök vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställe utan de kan skötas via elektroniska servicekanaler eller via telefontjänsten.
Dessa kanaler betjänar normalt, och flytten av servicestället i Jyväskylä påverkar inte deras betjäningstider.
I ärenden som kräver besök på servicestället rekommenderar vi att du bokar tid. Utan tidsbokning är antalet besökstider begränsat. Bekanta dig med tjänster som kräver besök.
Servicestället för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata i Jyväskylä betjänar enligt följande:
- Sista servicedag före flytten: fredagen den 14 mars 2025 (adress: Hannikaisenkatu 47 C).
- Kundservice och vigsellokaler i de nya lokalerna i Sinetti: onsdagen den 19 mars 2025 (adress: Vapaudenkatu 58, ingång från Urhonkatu)
Flytten av Jyväskylä serviceställe och inrättandet av statens gemensamma serviceställen är en del av förnyelsen av statens service- och lokalnät. Målet med projektet är att under 2020-talet samla de statliga myndigheternas kundservice vid personligt besök till gemensamma serviceställen. Samtidigt effektiviseras statens lokalanvändning när ämbetsverken flyttar till gemensamma kontorslokaler.
Nyckelord
Kontakter
Tom MarstiYhteiset tukipalvelut
Tel:0295 536 006tom.marsti@dvv.fiLänkar
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).
Andra språk
Följ Digi- ja väestötietovirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto
Nu når myndigheternas digitala post bättre fram – du får en notifikation när du identifierar dig i myndigheternas elektroniska tjänster2.12.2025 07:03:00 EET | Pressmeddelande
Från och med 2.12.2025 får du en notifikation i samband med Suomi.fi-identifikation om du har ett nytt oläst meddelande i Suomi.fi-meddelanden. Notifikationen visas när du identifierar dig i statens, kommunens eller välfärdsområdets elektroniska tjänster. Ändringen bidrar till att säkerställa att mottagaren säkert ser viktiga myndighetsmeddelanden, såsom beslut, fakturor och tidsbokningsbrev.
Viranomaisten lähettämä digiposti tavoittaa nyt varmemmin - saat ilmoituksen kun tunnistaudut viranomaisten sähköisiin palveluihin2.12.2025 07:03:00 EET | Tiedote
2.12.2025 alkaen saat Suomi.fi-tunnistuksen yhteydessä muistutuksen, jos sinulla on uusi lukematon viesti Suomi.fi-viesteissä. Muistutus näkyy, kun tunnistaudut valtion, kunnan tai hyvinvointialueen sähköisiin asiointipalveluihin. Muutos auttaa varmistamaan, että tärkeät viranomaisviestit, kuten päätökset, laskut ja ajanvarauskirjeet, tulevat varmasti huomatuiksi.
Digital mail sent by authorities is now surer to reach you – you’ll get a notification when you identify yourself in authorities’ e-services2.12.2025 07:03:00 EET | Press release
As of 2 December 2025, you will get a reminder during Suomi.fi e-Identification if you have any new unread messages in Suomi.fi Messages. The reminder is displayed when you to identify yourself in the e-services of the state, a municipality or a wellbeing services county. This change will help to ensure that you do not miss important official messages, such as decisions, invoices and appointment letters.
Ändringar i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställen: I Seinäjoki erbjuds distanstjänster från och med den 1 december28.11.2025 10:40:00 EET | Pressmeddelande
Antalet serviceställen vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) ändras från och med den 1 december. MDB stänger servicestället i Seinäjoki och erbjuder i fortsättningen distanstjänster på orten. Distanstjänsten gör det möjligt att få personlig rådgivning och handledning trots att kunden och kundrådgivaren befinner sig på olika orter.
Muutoksia Digi- ja väestötietoviraston palvelupaikkoihin: Seinäjoella tarjolla etäpalvelua 1.12. alkaen28.11.2025 10:40:00 EET | Tiedote
Digi- ja väestötietoviraston (DVV) palvelupaikkojen määrä muuttuu 1.12. alkaen. DVV sulkee Seinäjoen palvelupaikan ja tarjoaa paikkakunnalla jatkossa etäpalvelua. Etäpalvelu mahdollistaa henkilökohtaisen neuvonnan ja ohjauksen saamisen siten, että asiakas ja asiakaspalvelija sijaitsevat eri paikkakunnilla.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum