Raskaan reittiliikenteen ajoneuvot sähköistyvät tulevaisuudessa, ja liikennöinti muuttuu, arvioivat professorit Juho Könnö ja Emil Kurvinen
Oulun yliopiston professorit Juho Könnö ja Emil Kurvinen arvioivat, että raskaan reittiliikenteen ajoneuvot sähköistyvät tulevaisuudessa. Keskustelu tulevaisuuden liikenteen käyttövoimasta ja parhaasta polttoaineesta on usein kärjistynyttä, joten professorit haluavat muistuttaa, että useita käyttövoiman lähteitä tarvitaan.

Professorien mukaan lähitulevaisuudessa selkeästi erottuvaa etua on tarjolla aikataulutetun raskaan liikenteen sähköistämisessä reitti- ja jakeluliikenteessä, etenkin edullisen ja vähähiilisen sähkön saatavuusalueilla, kuten Suomessa ja muissa Pohjoismaissa.
Emil Kurvinen ja Juho Könnö tutkivat muun muassa simuloinnin keinoin tulevaisuuden polttoaineita ja käyttövoimaratkaisuja noin 40 tutkijan koneensuunnittelun ja ajoneuvotekniikan tutkimusryhmässä.
Raskaan liikenteen kuorma-autojen, bussien ja pakettiautojen sähköistäminen vaatii muutoksia myös liikennöintiin ja reittiliikenteen toimintatapoihin. ”Ei riitä, että laitetaan vain sähkökuorma-auto liikenteeseen, vaan on oltava valmis muokkaamaan aikataulutusta ja loppukäyttäjän roolia”, painottaa Kurvinen. ”Matka-aika ei välttämättä pitene, kun suunnitellaan, miten sähkökuorma-auto pysähtelee ladattavaksi muiden toimintojen ohessa.”
Kurvinen muistuttaa, että nykyisin asiakkaat vaativat hiilijalanjäljen pienentämistä ja puhtautta logistiselta ketjulta, esimerkiksi huonekalujen kuljetuksissa tai kaupunkien lähiliikenteessä. Hyötyajoneuvojen sähköistämisellä myös EU:n tavoittelemat raskaiden ajoneuvojen päästövähennykset olisivat huomattavia.
Sähkörekkojen takaisinmaksuaika lyhenee – liikkuvilla energiavarastoilla voi olla rooli sähköverkon toiminnassa
Könnö arvioi, että rahtiliikenteessä, jossa kilometrejä tulee tarpeeksi, voidaan säästää polttoainekuluissa kymmeniä tuhansia euroja vuodessa, mikä lyhentää sähkökuorma-autojen takaisinmaksuaikaa. "Ruotsista on jo useita esimerkkejä, että kannattaa hankkia lähes kolme kertaa kalliimpi sähkökuorma-auto, koska takaisinmaksuaika lyhenee polttoainekuluilla", hän vertaa.
Tien päällä liikkuva akkukapasiteetti kasvaa sähköistymisen myötä. Jos osan voisi käyttää sähköverkon tukemiseen, siitä voisi olla paikallisesti merkittävää hyötyä. Professorit arvioivat karkeasti, että jos 10 prosenttia uusista yli 16 tonnin kuorma-autoista olisi sähköisiä, liikenteessä liikkuisi akkukapasiteettia noin 130 megawattituntia. Lue tarkempi laskelma ja laajempi uutinen verkkosivuillamme. Yhden raskaan sähkökuorma-auton akkuun mahtuu karkeasti suomalaisen omakotitalon talvella viikossa käyttämä energia.
Tulevaisuudessa tarvitaan useita eri käyttövoiman lähteitä
”Isommissa ja tiettömän tien takana kulkevien laitteiden ja työkoneiden käyttövoimavalikoimassa tulee jatkossa olemaan sähkön ja uusien, usein vetypohjaisten polttoaineiden yhdistelmiä”, professorit arvioivat ja muistuttavat myös pohjoisten olosuhteiden vaatimuksista käyttövoimalle.
Oulussa testataan pian myös vetyrekkaa. Vetypolttokennolla toimivat rekat ovat käytännössä sähkörekkoja, joissa sähkö tuotetaan rekan tankissa olevalla vedyllä, mikä voi pidentää päästöttömästi raskaan liikenteen matkoja.
”Tällä hetkellä on vaikea tietää, mihin tulevaisuuden käyttövoimaan kannattaa esimerkiksi laivanrakennuksessa investoida, joten laitevalmistajat tekevät helposti uusille polttoaineilla muunnettavia moottoreita, joissa eri polttoaineita ja niiden sekoituksia voidaan käyttää yhtä aikaa”, Könnö summaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juho Könnö, auto- ja työkonetekniikan professori, 050 479 5242, Juho.Konno@oulu.fi, Oulun yliopisto, materiaali- ja konetekniikan tutkimusyksikkö
Emil Kurvinen, koneensuunnittelun professori, 050 569 5969, Emil.Kurvinen@oulu.fi, Oulun yliopisto, materiaali- ja konetekniikan tutkimusyksikkö
Kaisu Koivumäki, viestintäasiantuntija, 050 4344 261, kaisu.koivumaki@oulu.fi, Oulun yliopisto
Kuvat


Linkit
- Lue laajempi uutinen verkkosivuillamme
- Pienikin sähköavusteisuus voi tehostaa suorituskykyä.
- Uuden sukupolven logistiikkaa rakennetaan Oulussa – Suomeen ensimmäinen vetyrekka
- Vety-argon-kierron käyttö energiantuotannossa (englanniksi)
- Oulun yliopistossa tulevaisuuden polttoaineita ja käyttövoimaa tutkitaan monipuolisesti materiaali- ja konetekniikan tutkimusyksikössä
Tietoja julkaisijasta
Oulun yliopisto on monitieteinen, kansainvälisesti toimiva tiedeyliopisto. Tuotamme uutta tietoa ja ratkaisuja kestävämmän tulevaisuuden rakentamiseksi sekä koulutamme osaajia muuttuvaan maailmaan. Tärkeimmissä yliopistovertailuissa Oulun yliopisto sijoittuu kolmen prosentin kärkeen maailman yliopistojen joukossa. Meitä yliopistolaisia on noin 17 000.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Oulun yliopisto
“Emme halua Tornionlaaksosta seuraavaa Rovaniemeä” - paikalliset näkökulmat otettiin mukaan matkailuhankkeeseen19.12.2025 15:06:18 EET | Artikkeli
Lapin matkailun ykköskohteeksi kasvaneen Rovaniemen kapasiteetti alkaa olla viritetty tällä hetkellä huippuunsa. Nyt onkin alettu katsella seuraavia Lapin matkailun nousevia kohteita. Sellainen on löytynyt Ruotsin rajalta Tornionlaaksosta, jolla on pitkä, mutta pääosin unohdettu matkailuhistoria. Oulun yliopiston johtamassa hankkeessa paikallisille asukkaille annetaan ääni, jotta yliturismin haasteet voitaisiin välttää.
Oulun yliopistossa kehitetään geeniterapiaa, joka voi estää keskosten yleisimmän silmäsairauden18.12.2025 06:45:00 EET | Tiedote
Oulun yliopistossa kehitetään uutta geeniterapiaa, joka voisi ennaltaehkäistä keskosvauvojen yleisimmän silmäsairauden, retinopatian, kehittymisen. Sairaus voi johtaa vakavaan näkövammaan tai sokeutumiseen.
Aistiyliherkkyys voi olla varhainen merkki lapsen kehityksen muista haasteista17.12.2025 06:54:00 EET | Tiedote
Aistiyliherkkyydet liitetään yleensä autismikirjoon ja yhä useammin myös ADHD:hen. Oulun yliopiston tuore tutkimus osoittaa, että aistiyliherkkyydet liittyvät huomattavasti laajempaan joukkoon neurokehityksellisiä haasteita.
Onko lapsellasi seurustelukumppani, joka onkin tekoäly? – Vanhemmat ja opettajat yllättyivät varhaisteinien ahkerasta tekoälyn käytöstä16.12.2025 06:42:00 EET | Tiedote
10–12-vuotiaat lapset hyödyntävät tekoälyä monipuolisesti oppimisen tukena ja tiedonhaussa ja muodostavat sen kanssa jopa vahvoja ystävyyssuhteita. Oulun yliopiston tutkijoiden mukaan vanhemmille ja opettajille oli yllätys, että lapset keskustelevat ahkerasti tekoälyn kanssa.
Sammal ja kumppanit tarjoavat lupaavan ratkaisun metallien puhdistamiseen kaivos- ja metsätalousvesistä15.12.2025 06:31:00 EET | Tiedote
Sammaleen salaisuus vedenpuhdistajana avautuu tuoreessa tutkimuksessa. Tulokset tarkentavat miten ja minkä kumppanien kanssa sammaleet voivat poistaa vesistä metalleja. Lupaavat tehosammaleet löydettiin vanhojen kaivosten metallipitoisista vesistä, joissa vain harvat kasvit selviävät. Sammalten tehoa testataan jatkossa myös raudan ruskistamissa metsäojissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme