Konkurrensutsättningen av landsvägarnas beläggningsobjekt vid NTM-centralen i Nyland pågår
Under våren konkurrensutsätts beläggningsobjekten inom hela verksamhetsområdet vid NTM-centralen i Nyland, dvs. i Nyland samt i Egentliga Tavastland och Päijänne-Tavastland.

NTM-centralen i Nyland har inlett konkurrensutsättningen av landsvägarnas beläggningsobjekt. De första anbuden inkom den 5 mars och konkurrensutsättningarna fortsätter varje vecka fram till slutet av mars. Under våren och sommaren avgörs resten av beläggningsobjekten.
Finansieringen är på en god nivå, men mindre jämfört med i fjol
Årets finansiering är på en god nivå tack vare finansieringen av reparationsskulden, men den är cirka 20 procent mindre än året innan. I år strävar NTM-centralen i Nyland efter att även belägga vägarna i det lägre vägnätet. "Normalt påverkas valet av beläggningsobjekt av beläggningens skick och vägens klassificering. I år strävar vi också efter att satsa på beläggning av tystare vägar i det lägre nätet inom ramen för finansieringen", berättar Niklas Nevalainen, projektchef för NTM-centralens underhåll.
Valet av beläggningsobjekt påverkas i första hand av vägens skick, trafikmängderna och hastighetsbegränsningarna. Mätdata samlas in bland annat med hjälp av laserskannerteknik, med vilken man kan bedöma vägens spårbildning och jämnhet i längdriktningen. "Förutom mätningsuppgifter påverkas valet av objekt av vägens klassificering, trafikmängder och hastighetsbegränsning", berättar Nevalainen.
Trafikens smidighet beaktas i tidtabellerna
Vid tidsplaneringen av beläggningsarbetena beaktas trafikens smidighet. De första arbetena kommer troligen att påbörjas redan i april. Riktnings- och timspecifika trafikmängder granskas och man strävar också efter att förutse konsekvenserna av sommarlovsperioden och stora publikevenemang. Information om trafikarrangemang och eventuella omvägar ges på förhand med vägmärken och informationstavlor. Aktuell information om beläggningsobjekten och deras tidtabeller kommer att uppdateras under våren i karttjänsten Finlands trafikleder.
Man svarar på klimatförändringens utmaningar genom att utveckla beläggningsmetoder och -material som bättre tål varierande väderförhållanden, såsom slitage på vägen när den snöfria tiden och kylan varierar. "Målet är livscykeleffektiva lösningar och en förlängning av beläggningens livslängd har en nyckelroll här", konstaterar Nevalainen.
NTM-centralen i Nyland fortsätter utvecklingsarbetet för att säkerställa landsvägarnas goda skick och trafiksäkerheten på lång sikt. I utvecklingen av underhållet betonas livscykeleffektivitet, miljövänlighet och totalekonomiskt förmånliga lösningar.
Nyckelord
Kontakter
NTM-centralen, projektchef för underhåll Niklas Nevalainen, tfn 0295 021 234
e-post: fornamn.efternamn(at)ely-keskus.fi
Akut respons om vägnätets skick: Vägtrafikantlinjen tfn 0200 2100 (24/7)
NTM-centralens kundservice för trafiken tfn 0295 020600 mån–fre kl. 9–15, trafikens.kundservice(at)ely-centralen.fi
Bilder


Länkar
Om
NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.

Andra språk
Följ Uudenmaan ELY-keskus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Uudenmaan ELY-keskus
NTM-centralen i Nyland tar bort sammanlagt 11 övergångsställen i år9.5.2025 10:45:00 EEST | Pressmeddelande
På de vägar som förvaltas av NTM-centralen i Nyland samt i Egentliga Tavastland och Päijänne-Tavastland finns det cirka 2 000 övergångsställen. Av dessa kommer 11 att tas bort i år.
Uudenmaan ELY-keskus poistaa tänä vuonna yhteensä 11 suojatietä9.5.2025 10:45:00 EEST | Tiedote
Uudenmaan ELY-keskuksen hallinnoimilla teillä Uudellamaalla sekä Kanta- ja Päijät-Hämeessä on noin 2000 suojatietä, joista poistetaan tänä vuonna 11.
Jättebergs tunnel (Hiidenkallion tunneli) på Ring II i Esbo är stängd för trafik på nätterna mellan 14.–16.5.20257.5.2025 08:16:00 EEST | Pressmeddelande
Jättebergs tunneln på Ring II kommer att stängas för natten mellan onsdag och torsdag samt mellan torsdag och fredag den 14–16 maj från kl. 22.00 till 05.00.
Espoossa Kehä II:n Hiidenkallion tunneli suljetaan liikenteeltä kahtena yönä 14.5. – 16.5.20257.5.2025 08:16:00 EEST | Tiedote
Kehä II:lla sijaitseva Hiidenkallion tunneli suljetaan ensi keskiviikon ja torstain sekä ensi torstain ja perjantain välisiksi öiksi 14.–16.5. klo 22.00–05.00.
Stenhagens tunnel i Helsingfors stängs för trafik under två nätter 12.–14.5. kl. 22.00–05.005.5.2025 08:16:00 EEST | Pressmeddelande
Stenhagens tunnel på Skogsbackavägen (landsväg 100) i Helsingfors stängs för trafik 12.–14.5. kl. 22.00–05.00 för tunneltvätt och underhållsarbete. Trafiken omdirigeras under denna tid till tunnelns alternativa rutt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum