Liikenteen sähköistyminen etenee – raskas liikenne sähköistyy vauhdilla
Liikenteen sähköistyminen on yksi merkittävimmistä muutoksista, joka vaikuttaa sekä ympäristöön että yhteiskuntaan. Vuonna 2024 Carunan verkkoalueelle otettiin käyttöön 17 000 uutta ladattavaa autoa, mikä nosti ladattavien autojen kokonaismäärän 74 000:een. Myös raide- ja logistiikkaliikenne, julkinen liikenne sekä veneily ja lauttaliikenne ovat sähköistymässä, mikä tarkoittaa lisääntyvää sähkön kulutusta ja latausinfran rakentamista.

Sähköautojen määrä on kasvanut merkittävästi viime vuosina. Täyssähköautojen ja ladattavien hybridiautojen määrä kasvaa maailmalla ja Suomessa kovaa tahtia. Sähköautojen yleistyminen näkyy sekä yleisen latauspisteverkon kasvuna että yksityisten latauslaitteiden myyntinä.
– Liikenteen sähköistyminen koskee henkilö- ja pakettiautoliikenteen lisäksi muitakin osa-alueita. Käytännössä kaikki alle 200 kilometrin matkat logistiikasta julkiseen henkilöliikenteeseen sähköistyvät tällä vuosikymmenellä. Raskas kalusto sähköistyy tulevina vuosina vauhdilla. Muun muassa Lietoon on tulossa raskaan kaluston latausasema, sanoo Carunan asiakkuusjohtaja Kosti Rautiainen.
Vuonna 2024 Carunan verkkoalueelle otettiin käyttöön 17 000 uutta ladattavaa autoa, mikä on saman verran kuin edellisenä vuonna. Ladattavien autojen kokonaismäärä on 13 % alueen henkilöautojen kokonaismäärästä. Koko Suomessa vastaava luku on 10 prosenttia. Uusista rekisteröinneistä Carunan verkkoalueen kunnissa 50 % oli ladattavia autoja. Espoossa vastaava luku oli 60 %.


Sähköautot lisäävät huippukulutusta enemmän kuin keskimääräistä kulutusta alueilla, joissa on pääasiassa omakotitaloja. Esimerkiksi omakotitaloalueella, jossa viidennes talouksista on hankkinut sähköauton, tehontarpeissa nähdään jo nyt merkittävää yli 20 % kasvua piikkikulutuksessa, kun autoja ladataan halpojen tuntien aikaan samanaikaisesti. Yksi täyssähköauto lisää vuosikulutusta noin 2 450 kWh, mikä vastaa yhden kerrostaloasunnon kulutusta.
Raideliikenne tarvitsee lisää kapasiteettia ja syöttöpisteitä
Carunan toimialueella sijaitsee paljon raideliikennettä, jonka kehittyminen vaatii sähköverkolta lisää kapasiteettia sekä syöttöpisteitä. Julkisten kulkuneuvojen ja logistiikan ajoneuvojen sähköistyminen vaatii toimivaa suurteholatausverkostoa. Verkkoalueella sijaitsee myös paljon pienvenesatamia ja useita lauttayhteyksiä, joihin todennäköisesti tulevaisuudessa rakennetaan latauspisteitä veneilyn ja lauttaliikenteen sähköistymisen myötä.
– Liikenteen ja henkilöautoliikenteen sähköistymisen uskotaan kiihtyvän merkittävästi lähivuosina. Tällä hetkellä verkkoalueella autoliikenteen sähköistyminen näkyy Carunalla lähinnä pien- ja keskijänniteverkon kulutusliittymäkyselyissä. Uusia merkittäviä kulutusasiakkaita tulee, kun julkinen liikenne ja logistiikkakuljetukset, kuten paketti- ja kuorma-autot, sähköistyvät ja suurten henkilöautojen pikalatauspisteet yleistyvät, sanoo Rautiainen.
Sähköverkon pitkän tähtäimen kehittämisessä onkin huomioitava myös muun liikenteen sähköistyminen, kuten raide- ja logistiikkaliikenne, julkinen liikenne (linja-autot) sekä veneily ja lauttaliikenne. Nämä liikennemuodot tulevat lisäämään sähkön käyttöä ja latausinfran rakentamista, mikä vaatii sähköverkolta entistä enemmän kapasiteettia ja joustavuutta.
Sähkön kulutuksen ja kapasiteettitarpeiden kasvu edellyttää sähköverkon jatkuvaa kehittämistä ja siihen kohdistuvia investointeja.
Saaristoliikenne toimii jo hybridilautoilla
Nauvon ja Korppoon sekä Nauvon ja Paraisten välillä saaristoliikennettä pyörittävät jo nyt hybridilautat. Lauttareitin molempiin päihin rakennettiin järeät sähköliittymät, ja lautan akkuja ladataan aina kun lautta on pysähdyksissä. Ajot on pystytty toteuttamaan lähes täysin sähköllä. Hybridilautoissa on varalla myös polttomoottorit. ELY-keskuksen alkuperäinen arvio hiilidioksidipäästöjen vähentämisestä verrattuna polttomoottoreilla toimiviin lauttoihin oli 60 prosenttia. Tosiasiassa päästöt vähenivät 85 prosenttia, ja polttoainetta säästyy yli 1,4 miljoonaa litraa vuosittain.
– Arvioimme sähkönkulutuksen lisääntyvän verkkoalueella yksityistalouksissa sähköisten ajoneuvojen kotilatauspisteiden yleistymisen ja lämmityslaitteistojen sähköistymisen (öljylämmityksen korvaaminen sähköisillä ratkaisuilla) myötä. Sähkönkulutusta vähentävät yksityistalouksissa pientuotannon lisääntyminen sekä kiinteistöjen energiatehokkuusparannukset, sanoo Rautiainen.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kosti RautiainenAsiakkuusjohtajaCaruna
Puh:+358 50 374 8172kosti.rautiainen@caruna.fiKuvat
Caruna lyhyesti
Caruna on suomalainen sähköverkkoyhtiö. Turvaamme luotettavan sähkönjakelun asiakkaille – myös sähkönkulutuksen kasvaessa ja siirtyessämme fossiilisesta uusiutuvaan energiaan.
Investoimalla sähköverkkoon varmistamme, että asiakkaamme voivat käyttää kotimaista, uusiutuvaa energiaa sekä toimia sähkön pientuottajina. Tuomme sähkön yli 740 000 asiakkaallemme Etelä-, Lounais- ja Länsi-Suomessa, Joensuussa sekä Koillismaalla vastaten 20 % Suomen sähkönjakelusta.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Caruna Networks Oy
Posiolle rakentuu 25 MW:n sähkövarasto24.9.2025 14:05:00 EEST | Tiedote
Caruna on solminut suurjännitteisen jakeluverkon liittymissopimuksen NorthWind Energystorage Oy:n kanssa. Sopimus koskee sähkövaraston liittämistä sähköverkkoon Posion Raistakan alueella. Caruna vahvistaa liityntää varten olemassa olevaa Posion 110 kV sähköasemaa. Sähköaseman rakentaminen alkaa ensi vuoden aikana, ja verkkoliityntä valmistuu vuonna 2027.
Kotitalouden kuluttaja-akut lisääntyvät – kytkentälupa tarvitaan19.9.2025 11:30:00 EEST | Tiedote
Kuluttaja-akkujen avulla voit varastoida itse esimerkiksi aurinkopaneeleilla tuottamaasi sähköä, ja käyttää sitä silloin, kun oma tuotanto ei riitä kattamaan kulutusta. Akku parantaa energiaomavaraisuutta ja voi pienentää sähkölaskua, kun sähköä voidaan käyttää akusta silloin, kun sen hinta on korkeampi.
Caruna hyödyntää energiavarastoa energiamarkkinoiden ilmiöiden tutkimiseen11.9.2025 08:00:00 EEST | Artikkeli
Caruna on ottanut askeleen kohti älykkäämpää energiankäyttöä ja sähköverkon hallintaa ottamalla Carunan toimistolla testikäyttöön kaksi Cactos-akkuvarastoa. Akkujärjestelmän hyödyntäminen lisää ymmärrystä siitä, kuinka akut vaikuttavat jakeluverkkojen kapasiteettitarpeeseen sekä miten akut toimivat reservimarkkinoilla ja sähkön spot-hinnan optimoinnissa.
Ulvilaan nousee suuri energiavarasto – teholla kuittaisi tunniksi lähes 5 000 omakotitalon sähkönkulutuksen27.8.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Ulvilaan on rakenteilla merkittävä energiavarastohanke. Carunan asiakas, Pohjoistuuli BESS Oy, toteuttaa 7 megawatin energiavaraston Vainiolan alueelle. Energiamurroksen myötä aurinko- ja tuulivoiman osuus Suomen sähköntuotannossa kasvaa voimakkaasti. Sähköjärjestelmään tarvitaan lisää joustoja eli reservejä, joilla tasapainotetaan sähköjärjestelmän äkillisiä muutoksia. Reserveillä tarkoitetaan säätökykyistä sähkön tuotantoa, kulutusta ja energiavarastoja.
Sähköverkon parannushankkeen suunnittelu alkoi Nousiaisissa ja Maskussa – lähes 200 kilometriä kaapelia maan alle21.8.2025 14:00:00 EEST | Tiedote
Caruna parantaa sähkönjakelua vuosien 2025–2027 aikana Hiittiössä, Kaiselassa ja Ojankulmassa. Hanke parantaa alueen 2 400 asukkaan sähkönjakelun toimitusvarmuutta ja varmistaa tulevaisuuden tarpeet, kuten sähkönkulutuksen ja tehontarpeen kasvun. Hankkeen suunnittelu on jo käynnistynyt.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme