Kreate Group Oyj

Kreate urakoi 58 miljoonalla eurolla Helsinki–Riihimäki-ratahankkeella – Uusin urakkasopimus allekirjoitettiin maaliskuussa

Jaa

Kreate on rakentanut kuutta urakkaa Helsinki-Riihimäki-ratahankkeella. Ensimmäiset kolme urakkaa ovat jo valmistuneet, ja kolmen osalta työt ovat vielä käynnissä. Viimeisin noin kahden miljoonan euron urakkasopimus allekirjoitettiin Väyläviraston kanssa maaliskuun alussa. Kreaten monipuolinen infraosaaminen on saatu hyödynnettyä täysimittaisesti Suomen vilkkaimmin liikennöidyllä rataosuudella: toteutuksessa on hyödynnetty yhtiön koko infran kirjo ratarakentamisesta turvalaite- ja sähkörataosaamiseen sekä väylä-, silta- ja pohjarakentamisesta kiertotalouteen. Kuuden urakan yhteenlaskettu arvo on noin 58 miljoonaa euroa.

Kreate urakoi 58 miljoonalla eurolla Helsinki–Riihimäki-ratahankkeella yhteensä kuutta urakkaa, joista kolme on vielä käynnissä. Kolmessa aikataulun mukaisesti joulukuussa 2024 valmistuneessa urakassa Kreate rakensi Ainolan asemalle uuden itäisen laiturin hissikuiluineen, alikulkukäytävän sillan ja neljä kilometriä uutta itäistä raidetta sekä sähköisti noin 3,5 kilometriä rataa ja teki yli 7 kilometriä ajojohdintöitä.
Kreate urakoi 58 miljoonalla eurolla Helsinki–Riihimäki-ratahankkeella yhteensä kuutta urakkaa, joista kolme on vielä käynnissä. Kolmessa aikataulun mukaisesti joulukuussa 2024 valmistuneessa urakassa Kreate rakensi Ainolan asemalle uuden itäisen laiturin hissikuiluineen, alikulkukäytävän sillan ja neljä kilometriä uutta itäistä raidetta sekä sähköisti noin 3,5 kilometriä rataa ja teki yli 7 kilometriä ajojohdintöitä. Kreate Oy

Infrarakentaja Kreate tekee yhteistyötä ja yhteensovittamista mittavalla Helsinki–Riihimäki-ratahankkeella, kun yhtiön toteuttamat samanaikaiset ja eritahtiset urakat etenevät Keravan Kytömaalta Järvenpään Ainolaan ja Järvenpään Purolasta kohti Tuusulan Nuppulinnaa.

Ensimmäiset kolme Väyläviraston tilaamaa urakkaa Kytömaan ja Ainolan välillä käynnistyivät touko–kesäkuussa 2023 ja valmistuivat joulukuussa 2024. Viime syksynä Kreate siirtyi pääradan toiselle puolelle rakentamaan Kytömaalta Järvenpäähän muun muassa neljää kilometriä uutta läntistä raidetta, viittä siltaa ja kuutta vaihdetta. Uusin urakka käynnistyi maaliskuussa 2025, kun Kreate allekirjoitti sopimuksen Väyläviraston kanssa pylväsperustusurakka 2:sta välille Purola–Nuppulinna.

– Olemme panostaneet urakoiden kilpailutuksiin innovoimalla uusia ratkaisuja sekä hyödyntämällä eri yksiköidemme osaamista, mikä on lisännyt myös kustannustehokkuutta. Tiukoissa aikatauluissa toimimista ovat helpottaneet hyvä yhteistyö tilaajan kanssa sekä töiden onnistunut yhteensovittaminen. Säännölliset palaverit ovat taanneet sen, että esimerkiksi etukäteen suunniteltujen katkojen aikana ei tule yllätyksiä, kertoo ratarakentamisen työmaapäällikkö Arttu Ketonen Kreatelta.

Ensi kesän rataliikennekatko pitää infrarakentajat kiireisinä

Kesästä 2025 tulee erityisen kiireinen, sillä heinä–elokuun vaihteen kahden viikon rataliikennekatko tietää hetkiä, jolloin Kreaten Helsinki-Riihimäki-hankkeen työmailla ei ole aikaa ylimääräisiin tuumaustaukoihin.

– Työskentelemme kolmessa eri kohteessa täydellä teholla, jotta rata saadaan aikataulussa liikenteelle. Leikkaamme reilu 5 000 kuutiota maata, lyömme paalua 2,5 kilometriä ja valamme paalulaattaa vanhan radan alle yli 4 00 kuutiota. Lisäksi palautamme ratakerrokset takaisin sekä asennamme kiskot ja pöllit takaisin, Ketonen luettelee.

Siltojen ja raidekilometrien lisäksi urakassa on tehty mittavia pohjarakentamisen töitä Kreaten yhteisyritys KFS Finlandin toimesta. Tähän mennessä Kreaten Helsinki-Riihimäki-urakoissa on stabiloitu 115 226 metriä 129 000 metristä sekä lyöty noin 30 000 metriä paaluja. Samalla on tehty omanlaista historiaakin: lyöntipaalutuksessa on vastikään otettu käyttöön radiopuhelinkuulosuojaimet ensimmäisenä KFS Finlandin työmailla.

– Radiopuhelinyhteyden ansiosta kuskin ja apumiehen kommunikaatio paranee merkittävästi, kun ei työskennellä pelkkien käsimerkkien varassa. Tai jos apumies huomaa jo kauempana ollessaan virheen tai riskitilanteen, hän voi välittömästi puhua kuljettajan kanssa. Muuttuviin tilanteisiin voidaan reagoida nyt paljon nopeammin ja näin myös työn tehokkuus ja turvallisuus kasvavat, Ketonen valottaa.

Ahkeraa kiertotalouden hyödyntämistä hankkeella

Kreate on hyödyntänyt HERI-urakoissaan myös vahvaa kiertotalousosaamistaan. Yhtiön omille kiertotalousalueille on toimitettu purku- ja ylijäämäbetonia uudelleen käsiteltäväksi. HERI-urakoille on puolestaan hyödynnetty noin 11 400 tonnia Kreaten Tikkurilantien kiertotalousalueella Vantaalla tuotettua KreMu-betonimursketta. 

– Saimme käytännössä työmailla syntyneet betonijätteet takaisin työmaille hyödynnettäväksi. Olemme toimittaneet hankkeille yli 1 000 tonnia vanhoja rakennekerroksia uudelleen käytettäväksi ja hankkeelta tulleet yli 350 betonista ratapölkkyä meni puolestaan ulkopuoliselle taholle aurinkokennojen jalustoiksi, kertoo kiertotalouden tuotantopäällikkö Topias Lahti Kreatelta.

Kiertotalouden osallistuminen urakoihin jo laskentavaiheessa on auttanut kehittämään sopivimmat ja kustannustehokkaimmat kiertotalouden ratkaisut.

– Näin tuemme kestävää kehitystä ja parannamme projektien materiaalinhallintaa. Esimerkiksi betonimurske on yli puolet edullisempaa kuin neitseellinen kalliomurske, joten myös kustannussäästö on merkittävä.

Yksi erityisimmistä onnistumisista liittyy kuivakuorisaveen. Lahti kertoo, että Kreate on käyttänyt sitä Mäntsälän Hirvihaaran kiertotalousalueella suojavallin rakentamisessa. Vallin pintarakenteen tiiviskerrokselle on tiukka vaade vedenläpäisevyysarvojen suhteen, ja HERI-urakoilta sattui löytymään siihen soveltuvaa kuivakuorisavea, jota saatiin hyödynnettyä yli 18 000 tonnia.

Kreaten nyt urakoimat Helsinki–Riihimäki-hankkeen työt valmistuvat heinäkuuhun 2027 mennessä.

Kreaten urakat Helsinki–Riihimäki-hankkeella


Valmistuneet:

  • Ensimmäinen rataurakka käynnistyi toukokuussa 2023. Keravan Kytömaan ja Järvenpään Ainolan välille rakennettiin yli 3 kilometriä raidetta, neljä siltaa ja yhdeksän vaihdetta. Samalla parannettiin ja vahvistettiin radan pohjaolosuhteita sekä tehtiin tie- ja katutöitä. Urakan arvo oli yli 10 miljoonaa euroa ja se valmistui joulukuussa 2024.
  • Toisessa rataurakassa ja samaan aikaan kesäkuussa 2023 voitetussa sähkörataurakassa rakennettiin Ainolan uuden seisakkeen itäisen laiturin rakenteet, hissikuilu ja alikäytävän silta sekä suunniteltiin ja sähköistettiin noin 3,5 kilometriä rataa. Urakkaan kuului myös yli 7 kilometriä ajojohdintöitä. Urakoiden yhteisarvo oli lähes 7 miljoonaa euroa ja ne valmistuivat joulukuussa 2024.

Käynnissä:

  • Neljäs urakkasopimus allekirjoitettiin kesäkuussa 2024. Urakassa rakennetaan Kytömaan ja Järvenpään välille 4 kilometriä uutta läntistä raidetta, 5 siltaa ja 6 vaihdetta. Lisäksi toteutetaan tarvittavat muutokset nykyiseen läntiseen raiteeseen. Urakan arvo on yli 34 miljoonaa euroa ja se valmistuu heinäkuuhun 2027 mennessä.
  • Viides urakka käynnistyi syyskuussa 2024. Tällöin aloitettiin esikuormitusten ja sähkörataperustusten rakentaminen Purolan ja Nuppulinnan välille. Nämä valmistelut tehdään myöhemmin kilpailutettavaa urakkaa varten, jossa rakennetaan uusia lisäraiteita. Urakan arvo on 5 miljoonaa euroa ja se valmistuu toukokuussa 2025.
  • Kuudennen urakan sopimus allekirjoitettiin maaliskuussa 2025. Siinä rakennetaan sähköradan pylväsperustukset välille Purola–Nuppulinna. Urakkahinta oli lähes 2 miljoonaa euroa ja se valmistuu elokuun 2025 loppuun mennessä.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Kreate urakoi 58 miljoonalla eurolla Helsinki–Riihimäki-ratahankkeella yhteensä kuutta urakkaa, joista kolme on vielä käynnissä. Kolmessa aikataulun mukaisesti joulukuussa 2024 valmistuneessa urakassa Kreate rakensi Ainolan asemalle uuden itäisen laiturin hissikuiluineen, alikulkukäytävän sillan ja neljä kilometriä uutta itäistä raidetta sekä sähköisti noin 3,5 kilometriä rataa ja teki yli 7 kilometriä ajojohdintöitä.
Kreate urakoi 58 miljoonalla eurolla Helsinki–Riihimäki-ratahankkeella yhteensä kuutta urakkaa, joista kolme on vielä käynnissä. Kolmessa aikataulun mukaisesti joulukuussa 2024 valmistuneessa urakassa Kreate rakensi Ainolan asemalle uuden itäisen laiturin hissikuiluineen, alikulkukäytävän sillan ja neljä kilometriä uutta itäistä raidetta sekä sähköisti noin 3,5 kilometriä rataa ja teki yli 7 kilometriä ajojohdintöitä.
Kreate Oy
Lataa
Kreaten työt syksyllä 2024 alkaneessa pylväsperustus- ja esikuormitusurakassa Purolan ja Nuppulinnan välillä edistyvät vauhdilla. Uusin urakka samalla ratavälillä on käynnistynyt maaliskuussa 2025.
Kreaten työt syksyllä 2024 alkaneessa pylväsperustus- ja esikuormitusurakassa Purolan ja Nuppulinnan välillä edistyvät vauhdilla. Uusin urakka samalla ratavälillä on käynnistynyt maaliskuussa 2025.
Kreate Oy
Lataa
Kreaten HERI-hankkeelta purkamat betoniset ratapölkyt saavat uuden elämän aurinkokennojen jalustoina.
Kreaten HERI-hankkeelta purkamat betoniset ratapölkyt saavat uuden elämän aurinkokennojen jalustoina.
Kreate Oy
Lataa
Kreaten vastaava työnjohtaja Tapio Asikainen ja työmaapäällikkö Arttu Ketonen vaihtavat kuulumisia Purolassa.
Kreaten vastaava työnjohtaja Tapio Asikainen ja työmaapäällikkö Arttu Ketonen vaihtavat kuulumisia Purolassa.
Kreate Oy
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Kreate Group on Suomen johtavia infrarakentajia. Yhtiö tarjoaa ratkaisuja siltoihin, teihin ja ratoihin, ympäristö- ja pohjarakentamiseen, kiertotalouteen sekä geoteknisiin tarpeisiin. Vaativien kohteiden erikoisosaaja panostaa kokonaisvaltaiseen laatuun ja kustannustehokkuuteen. Kreate laajensi vuonna 2022 toimintaansa Ruotsiin. Konsernin liikevaihto vuonna 2024 oli yli 275 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 500 henkilöä. Kreate Group on listattu Nasdaq Helsinkiin.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kreate Group Oyj

Kreate uusii Polsun sillan Säkylässä – tilauskantaan 5,3 miljoonaa euroa12.6.2025 08:30:00 EEST | Tiedote

Puupaalujen päälle rakennettu Polsun silta Säkylässä on päässyt huonoon kuntoon ja osassa paaluja on todettu lahovaurioita. Siksi muun muassa raskaan kaluston liikkumista sillalla on rajoitettu. Nyt Kreate on allekirjoittanut sopimuksen uuden sillan rakentamisesta ja vanhan purkamisesta Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kanssa. Noin 5,3 miljoonan urakkahinta kirjataan Kreaten toisen vuosineljänneksen tilauskantaan.

Koskelan varikon purkutöissä kiertotalous keskiössä: materiaaleille uusi elämä6.6.2025 08:51:49 EEST | Tiedote

Miltä näyttää purkutyömaa, jossa vanhaa ei heitetä hukkaan, vaan lähes kaikki purettu materiaali käytetään uudelleen – jopa tiiliä putsataan käsin ja käytetään uudelleen. Helsingissä Koskelan varikon työmaalla vanhan varikkorakennuksen purkutyöt eivät ole vain vaihe isossa hankkeessa, vaan esimerkki siitä, miten vastuullisuus ja tehokkuus voivat kulkea käsi kädessä. Tällä hankkeella tekemistä ohjaa kunnianhimoiset ympäristötavoitteet, tarkka aikataulutus ja kekseliäs purkumateriaalin uudelleenkäyttö.

Kirjalansalmen vinoköysisillan köydet asennettu – uljas siluetti piirtyy horisonttiin27.5.2025 08:40:00 EEST | Tiedote

Paraisilla sijaitsevan Kirjalansalmen uuden vinoköysisillan rakentamisessa on saavutettu merkittävä virstanpylväs: sillan näyttävät ja rakenteellisesti keskeiset vinoköydet on saatu asennettua onnistuneesti paikoilleen. Sillan 76 vinoköyden asennus kesti kaikkineen 10 viikkoa. Osana haastavaa asennusta sillan liikkeitä mitattiin herkeämättä. Vastaavia vinoköysisiltoja ei ole Suomessa rakennettu lähes 30 vuoteen.

Kreate mukaan Vantaan ratikan vaunuvarikon ratainfran toteuttamiseen5.5.2025 13:30:20 EEST | Tiedote

Kreaten, GRK:n ja suunnittelijaosapuolten ryhmittymä on solminut Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenteen kanssa sopimuksen Vantaan ratikkaan kuuluvan Vaaralan varikon ratainfran suunnittelusta ja toteuttamisesta. Allianssimallinen sopimus jakautuu toukokuussa 2025 alkavaan kehitysvaiheeseen sekä tilaajan erillispäätöksellä käynnistettävään toteutusvaiheeseen. Hankkeen alustava tavoitekustannus on noin 18 miljoonaa euroa, joka jakautuu osapuolten kesken.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye