Den arkeologiska utredningen av planeringsområdet för Östbanan blev klar – 101 nya objekt
Den arkeologiska utredningen av planeringsområdet för Östbanan har färdigställts. Inventeringen som genomfördes av Museiverkets arkeologiska fälttjänster gav en heltäckande bild av det arkeologiska kulturarvet i de nuvarande sträckningsalternativens influensområde. I utredningen hittades bland annat kolmilor, gränsmärken och lämningar av vattenkvarnar.

I Östbanans arkeologiska utredning hittades 101 nya arkeologiska objekt och 78 redan kända objekt granskades. Till fynden i utredningen hör bland annat en tusenårig stenåldersboplats, kolmilor, gränsmärken, rester av vattenkvarnar, lagrings- och förvaringsgropar samt rester av källare.
Endast några nya förhistoriska objekt hittades: Utöver gravröset i Borgå hittades stenåldersboplatser i Borgå och Lovisa.
”De nya fynden var i huvudsak typiska. Gravröset från bronsåldern som hittades i Borgå var ett mer sällsynt fall eftersom många gravrösen är kända sedan 1800-talet. Vi fick ett meddelande från en lokal invånare om gravröset i Söderveckoski. Gravröset i Karlsberg är mycket tydligt och har en diameter på cirka tio meter”, säger Vesa Laulumaa, forskare vid Museiverkets arkeologiska fälttjänster.
Den arkeologiska utredningen stöder järnvägsplaneringen
Den arkeologiska utredningen är en del av Östbanans förfarande vid miljökonsekvensbedömning (MKB). Den genomfördes på en 340 kilometer lång sträcka i Kervo, Sibbo, Borgå, Lappträsk, Mörskom, Lovisa och Kouvola. Utredningsområdet sträckte sig 200 meter på båda sidor om de planerade alternativa bansträckningarna. Arbetet genomfördes av Museiverkets arkeologiska fälttjänster.
Den arkeologiska inventeringen bestod av en förutredning, terrängundersökningar och en slutrapport. I förutredningen sammanställdes ett omfattande material om områdets redan kända arkeologiska objekt, miljöhistoria, historiska kartor och material från flygburen laserskanning. I terrängundersökningarna letade man efter och lokaliserade nya arkeologiska objekt och granskade redan kända objekt.
"Den arkeologiska inventeringen gav en heltäckande bild av det arkeologiska kulturarvet i influensområdet för Östbanans sträckningsalternativ. Den information som nu samlats in hjälper till att jämföra olika sträckningsalternativ och bedöma hur konsekvenserna för miljön kan minimeras. MKB-beskrivningen skapar ett kunskapsunderlag om projektets betydande konsekvenser och är därför ett viktigt dokument när man beslutar om en noggrannare banlinje", berättar Minna Weurlander, planeringsdirektör för Östbanan.
Utredningen gav helt ny information
Största delen av de objekt som hittats är små till arealen och de är lättare att beakta i järnvägsplaneringen än vidsträckta förhistoriska boplatser, vars areal kan vara flera hektar.
”Särskilt i mindre kommuner har de föregående arkeologiska inventeringarna gjorts redan på 1960–1970-talen. Då undersöktes objekt från historisk tid inte alls som fornlämningar, till skillnad från nu. Därför har tjärdalar, boplatser och kolmilor inte inventerats tidigare. Nu ses de som en del av kulturarvet och det är värdefullt att de hittades", säger arkeolog Riikka Mustonen vid Borgå museum.
"De arkeologiska utredningarna kompletterar bilden av områdets historia. De hjälper oss att förstå var människorna har bott och hur området har utvecklats. Det är fint att man i utredningen hittade verkligt gamla förhistoriska objekt.”
Kontakter
Katri ParikkaDirektör för hållbarhet och kommunikationItärata Oy
Tel:044 275 3028katri.parikka@itarata.fiMinna WeurlanderPlaneringsdirektörItärata Oy
Tel:040 530 3496minna.weurlander@itarata.fiBilder
Dokument
Länkar
Östbanan Ab
Östbanan Ab:s uppgift är att planera en snabb spårförbindelse från huvudstadsregionen via Borgå till Kouvola och att möjliggöra direkta och snabba förbindelser till östra Finland. Östbanan betjänar ca 2 miljoner invånare i sju landskap. Östbanan Ab ägs av finska staten (51 %) och 24 kommuner i sju landskap från Kajana till Helsingfors. Östbanan är en del av det utvidgade TEN-T-kärnnätet (Trans-European Transport Network).
Följ Itärata Oy
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Itärata Oy
Östbanans nya alternativa sträckning: banan går under jord i Sibbo, en längre sträcka går i tunnel14.5.2025 10:00:15 EEST | Pressmeddelande
En ny alternativ sträckning har lagts till för Östbanan i Borgå och Sibbo. Den nya alternativa sträckningen går i tunnel och går till största delen under jord i Sibbo, och dess anslutningspunkt till Flygbanan flyttas längre söderut.
Itäradan uusi linjausvaihtoehto: reitti kulkee Sipoon ali ja tunneliosuus pitenee14.5.2025 10:00:15 EEST | Tiedote
Itärataan on lisätty uusi linjausvaihtoehto Porvoon ja Sipoon alueella. Uusi linjausvaihtoehto kulkee tunnelissa, alittaa Sipoon suurimmalta osin ja sen liittymäkohta Lentorataan siirtyy etelämmäksi.
Kutsu: Itäradalle uusi linjaus – mediatilaisuus 14.5. klo 9, Helsingin keskusta6.5.2025 13:10:33 EEST | Kutsu
Mediatilaisuus: Itäradalle uusi linjaus Porvoon ja Sipoon alueella – tunneliosuus pitenee Aika: ke 14.5.2025 klo 9.00–10.00 Paikka: Itäradan toimisto, Lönnrotinkatu 5, 00120 Helsinki sekä etäyhteys Teams Mediatilaisuudessa esitellään Itäradan uusi linjaus Porvoon ja Sipoon alueella, kerrotaan suunnittelun ja ympäristövaikutusten arvioinnin etenemisestä ja aikataulusta sekä suunnitteluun liittyvistä muista selvityksistä. Linjausmuutoksen taustalla on Lentoradan päätös muuttaa omaa ratalinjaustaan etelämmäksi, Tuusulan ja Vantaan rajalle. Aiemmassa suunnitelmassa Itäradan ja Lentoradan oli tarkoitus liittyä toisiinsa tunnelissa Keravan lounaispuolella, nyt liityntä on eteläpuolella. Lämpimästi tervetuloa! Ilmoittautumiset: ma 12.5. mennessä, katri.parikka@itarata.fi Ohjelma: Näin Itäradan suunnittelu on edennyt Petteri Portaankorva, Itäradan toimitusjohtaja Uusi linjausvaihtoehto ja ratasuunnittelun haasteet Minna Weurlander, Itäradan suunnittelujohtaja Tunneliosuus kasvaa – asutusta ja
Lentoradan muuttunut linjaus vaikuttaa Itäradan suunnitteluun23.4.2025 10:13:37 EEST | Tiedote
Lentoradan uusi linjaus Keravan eteläpuolella siirtää myös Itäradan ja Lentoradan liittymiskohtaa. Uutta liittymiskohtaa suunnitellaan etelämmäksi, lähemmäs Helsinki-Vantaan lentoasemaa. Muutos vaikuttaa myös Itäradan linjaukseen.
Redogörelse: Anslutningen till det europeiska bannätet skulle öka Finlands konkurrenskraft20.3.2025 14:24:14 EET | Pressmeddelande
Finland har till hands ett unikt tillfälle att förbättra sin konkurrenskraft och försörjningsberedskap genom att ansluta sig till det europeiska bannätet. Via Rail Baltica skulle även logistikförbindelserna i Finland kunna omfattas av den europeiska spårvidden, berättar utredningen som Östbanan Ab låtit göra om godstrafiken.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum