Kauppakamarikysely: Trumpin politiikka heikentää vientinäkymiä merkittävästi – Yhdysvaltojen merkitys vajosi kolmessa kuukaudessa
Presidentti Trumpin toimiin liittyvät epävarmuudet heikentävät nyt merkittävästi suomalaisten vientiyritysten näkymiä kuluvalle vuodelle. Kauppakamarien vientijohtajakyselyyn vastanneista yrityksistä peräti 80 prosenttia kertoi Trumpin politiikan heikentävän vientinäkymiä.

Vain kolmessa kuukaudessa vientiyritysten näkemys Yhdysvaltain markkinoiden mahdollisuuksista on puolittunut: kasvuun uskoo enää vajaa kolmannes ja tullimaksutkaan eivät lisää yritysten kiinnostusta laajentaa toimintaa Yhdysvaltain markkinoille. Vielä joulukuussa uskoa riitti ja luvut olivat huomattavasti korkeammat.
”Vientiyrityksille suunnatun kyselyn sanoma on selvä: luottamus Yhdysvaltoihin on kokenut kolauksen. Trumpin kauppapolitiikan ailahtelevuus luo nyt suurta epävarmuutta vientiyrityksille”, sanoo Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Päivi Pohjanheimo.
Kauppakamarien vientiyrityksille suunnattu kysely tehtiin 4–7.3. ja siihen vastasi 110 yritystä eri puolilta Suomea.
Yrityksistä 80 prosenttia mainitsi Trumpin tähänastiset ulko- ja kauppapoliittiset viestit vientinäkymiä heikentäväksi syyksi. 50 prosenttia vastasi vähentyneen kysynnän ja 40 prosenttia Venäjän sodan, taantuvan maailmantalouden ja kohonneiden kustannusten heikentävän vientinäkymiä. Vastaajat saivat valita kolme merkittävintä vaihtoehtoa.
Yhdysvaltain markkinoiden houkuttelevuus vähenemässä
Yhdysvaltain markkinoiden merkitys yrityksille on myös vähentynyt kolmessa kuukaudessa. Enää reilu neljännes, 28 prosenttia yrityksistä kertoi Yhdysvaltain merkityksen kasvavan, kun vielä joulukuussa kasvua näki 45 prosenttia kyselyyn vastanneista. Yhdysvaltain merkityksen koki hiipuvan nyt 16 prosenttia, kun joulukuussa vastaava luku oli kolme prosenttia.
”Trumpin transaktionaalinen politiikka, harjoitetun retoriikan ja ensimmäisten poliittisten avausten korrelaatio ja kauppapolitiikan välineellistäminen muiden tavoitteiden saavuttamiseksi tulivat lopulta yllätyksenä. Muutosta Yhdysvaltain politiikan suunnassa odotettiin, mutta tällaista myllerrystä harva osasi ennakoida”, sanoo Pohjanheimo.
Myös yritysten kiinnostus laajentaa tai aloittaa liiketoimintaa Yhdysvalloissa on kokenut kolmessa kuukaudessa vastaavanlaisen ”puolittumisen”. Enää vain yhdeksän prosenttia yrityksistä harkitsee liiketoiminnan aloittamista tai laajentamista Yhdysvalloissa, jos Trump asettaa uhkaamansa tullit Eurooppaan. Joulukuussa vielä 18,5 prosenttia yrityksistä arvioi laajentavansa tai aloittavansa liiketoimintaa Yhdysvalloissa, jos tullit tulevat voimaan. Nyt yrityksistä 66,4 prosenttia vastasi, ettei tulleista huolimatta aio laajentaa tai aloittaa Yhdysvalloissa, kun joulukuussa tätä mieltä oli 38 prosenttia vastaajista.
”Tulleilla on kielteisiä vaikutuksia paitsi kansainväliseen kauppaan, myös lopulta amerikkalaisen kuluttajan omaan lompakkoon. Kaupan rajoitustoimet ja jo nähty tullien edestakainen veivaaminen luovat epävarmuutta suomalaisyrityksille ja niiden kilpailukyvylle, mutta myös Yhdysvaltojen itsensä kilpailukyvylle”, Pohjanheimo sanoo.
Kaiken kaikkiaan kansainvälinen ennakoimattomuus, jonka yksi osa on Trumpin ja Yhdysvaltain politiikka, vaikuttaa suomalaisten vientiyritysten toimintaan kuluvana vuonna. Kyselyyn vastanneista yrityksistä 16 prosenttia vastasi ennakoimattomuuden vaikuttavan merkittävästi, 48 prosenttia jonkin verran ja 24 prosenttia hieman. Vain 11 prosenttia vastasi, ettei kansainvälisellä ennakoimattomuudella ole merkitystä yrityksen toimintaan.
Kauppakamarien vientijohtajakysely tehtiin 4-7.3. ja siihen vastasi 110 vientiyritystä ympäri Suomen. Kyselyn aineisto on kerätty sähköpostitse ja siihen pystyi vastaamaan vain yhden kerran.
Yhteyshenkilöt
Päivi PohjanheimoJohtaja, kansainväliset asiat; maajohtaja, Kansainvälinen kauppakamari
Puh:050 573 8494paivi.pohjanheimo@chamber.fiLiitteet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari
Keskuskauppakamari: Jo yli puolella First North -yhtiöistä hallituksen sukupuolijakauma on tasapuolinen18.8.2025 06:55:00 EEST | Tiedote
Naisten osuus First North -yhtiöiden hallitusten jäsenistä on noussut 28 prosenttiin. Jo 54 prosentilla First North -yhtiöistä hallituksen sukupuolijakauma on tasapuolinen. Tiedot selviävät heinäkuussa julkaistusta Keskuskauppakamarin naisjohtajakatsauksesta.
Keskuskauppakamari: Euroopan komission uusi EU-yritysvero esitys on epäonnistunut15.8.2025 06:55:00 EEST | Tiedote
Euroopan komissio julkaisi heinäkuussa ehdotuksensa seuraavasta monivuotisesta rahoituskehyksestä (MFF), jossa EU:n budjetti lähes kaksinkertaistuisi. Rahoituspaineiden helpottamiseksi komissio esittää uusia omien varojen lähteitä, joista yksi kohdistuisi suoraan Euroopassa toimiviin suuryrityksiin. Uusin ehdotus EU-yritysveroksi on kuitenkin herättänyt laajaa arvostelua – Keskuskauppakamarin johtavan asiantuntijan Tomi Viitalan mielestä kyseessä on harvinaisen epäonnistunut luomus, jonka toteuttamiskelpoisuutta ja oikeudenmukaisuutta on syytä kyseenalaistaa.
Keskuskauppakamari: Kännykkäkielto tarpeen myös toisen asteen koulutukseen7.8.2025 06:55:00 EEST | Tiedote
Toisen asteen koulutus kaipaa kiireellisesti linjauksia puhelinten käyttöön. Ammattiin opiskelevat ja lukiolaiset viettävät usein päivänsä puhelin kädessä, mikä vaikeuttaa keskittymistä, aivojen palautumista ja opiskelurytmin ylläpitämistä. Elokuussa voimaan tullut perusopetuksen kännykkäkielto ei koske toisen asteen koulutusta, ja peruskouluissakin välituntien ja siirtymien osalta linjaukset jäivät kouluille itselleen päätettäviksi.
Keskuskauppakamari: Koulujen oppimisen tuen uudistus on hyvä, mutta tarvitsee yhteyden työelämään4.8.2025 14:54:13 EEST | Tiedote
Elokuun alussa voimaan tullut oppimisen tuen uudistus on askel oikeaan suuntaan, mutta se pitäisi kytkeä vielä selkeämmin työelämään. Ryhmäkohtainen tuki, kevyempi byrokratia ja opettajien lisääntynyt aika opetukseen ovat tarpeellisia keinoja, mutta koulujen arjessa ja käytännöissä on palattava vielä enemmän perusasioiden äärelle, sanoo Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Suvi Pulkkinen.
MEN: Markkinoinnin tunnistettavuudesta paljon lausuntopyyntöjä23.7.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Mainonnan eettinen neuvosto antoi vuonna 2024 yhteensä 61 lausuntoa. Jopa 60 prosenttia lausuntopyynnöistä koski markkinoinnin tunnistettavuutta somessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme