Savonlinnan seudun kuntien liikenneturvallisuussuunnitelmat kirittävät kuntia kohti liikenneturvallisuuden nollavisiota
Savonlinnan seudun kuntien liikenneturvallisuussuunnitelmat ovat valmistuneet. Kuntakohtaisissa suunnitelmissa on esitetty toimenpiteitä, joiden avulla liikenneturvallisuustilannetta voidaan parantaa kohti pitkän aikavälin tavoitetta: Kaikki liikennemuodot ovat vuoteen 2050 mennessä niin turvallisia, ettei kenenkään tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä. Kestävien liikkumismuotojen osuuden kasvulla tuetaan liikenneturvallisuustavoitteiden saavuttamista.
Liikenneturvallisuussuunnitelmat laadittiin seudun kuntien (Enonkoski, Rantasalmi, Savonlinna ja Sulkava), Pohjois-Savon ELY-keskuksen, Liikenneturvan, Itä-Suomen poliisilaitoksen ja Etelä-Savon pelastuslaitoksen yhteistyönä. Myös kuntien liikenneturvallisuustyöryhmät osallistuivat suunnitelmien laadintaan. Hanke käynnistyi huhtikuussa 2024 ja sen laadinnasta vastasi Ramboll Finland Oy.
Kunnan liikenneturvallisuussuunnitelma nivoo yhteen valtakunnalliset, alueelliset ja paikalliset liikenneturvallisuustyön tavoitteet
Liikenneturvallisuussuunnitelma on yksi keskeisimmistä työkaluista kunnan liikenneturvallisuustyön kehittämiseen ja paikallisten ongelmien ratkomiseen. Suunnitelma käsittää katsauksen kunnan liikenneturvallisuustilanteeseen (onnettomuudet ja koetut ongelmat) ja pitkän aikavälin tavoitteisiin sekä lähivuosien toimenpidetarpeet liikenneturvallisuustyön eri osa-alueet huomioiden. Liikenneturvallisuussuunnitelma voidaan lukea myös yhdeksi kunnan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen asiakirjoista.
Kunnan liikenneturvallisuussuunnitelma nivoo myös yhteen valtakunnalliset, alueelliset ja paikalliset liikenneturvallisuustyön tavoitteet. Savonlinnan seudun kuntien liikenneturvallisuussuunnitelmissa toimeenpannaan Itä-Suomen liikenneturvallisuussuunnitelman (2023) linjauksia paikalliset erityispiirteet huomioiden.
Realistisia ja helposti toteutettavia kustannustehokkaita toimenpiteitä
Paikallisen liikenneturvallisuustyön tavoitteena on tarjota jokaiselle kuntalaiselle edellytykset tehdä vastuullisia ja turvallisia liikkumisvalintoja sekä tarjota mahdollisuudet osallistua oman elinympäristönsä kehittämiseen. Näihin kunta voi vaikuttaa monien eri toimintojensa ja palveluidensa kautta.
Liikenneturvallisuussuunnitelmissa toimenpidesuunnittelu on painottunut tieliikenteen turvallisuuteen, mutta myös vesiliikenteen, maastoliikenteen ja raideliikenteen turvallisuutta on tarkasteltu siltä osin kuin se kuntaan tai sen toimintamahdollisuuksiin kytkeytyy. Suunnittelutyön pääpaino on ollut lähivuosissa ja mahdollisimman konkreettisessa, kustannustehokkaassa ja realistisessa toimenpiteiden määrittelyssä.
Toimenpide-ehdotukset liittyvät mm. eri toimijoiden välisen yhteistyön tehostamiseen, liikennekasvatukseen ja viestintään kuntien eri toimialoilla ja yksiköissä, kuntien henkilöstön liikenneturvallisuusosaamisen kehittämiseen, kuljetuspalveluiden turvallisuuteen, liikenneympäristön ratkaisuihin. Liikenneympäristöön kohdistuvista ensivaiheen toimenpiteistä valtaosa kytkeytyy ajonopeuksien rauhoittamiseen, liikennemerkkien ja tiemerkintöjen lisäämiseen, tienylitysten turvallisuuden kehittämiseen ja risteysturvallisuuden parantamiseen.
Liikenneturvallisuussuunnitelmia pitää edistää aktiivisesti
Liikenneturvallisuussuunnitelmat ovat luonteeltaan esiselvityksiä, jotka toimivat yksityiskohtaisemman toimenpidesuunnittelun ja -ohjelmoinnin pohjana. Liikenneturvallisuussuunnitelmat ei kuitenkaan toteudu itsestään, vaan kuntien liikenneturvallisuustyöryhmällä on tärkeä rooli suunnitelmassa esitettyjen toimenpiteiden edistämisessä. Etenkin liikenneturvallisuustyön kehittämiseen ja liikennekasvatukseen liittyvät toimenpiteet ovat pitkälti liikenneturvallisuustyöryhmän säännöllisissä kokoontumisissa sovittavia asioita. Itä-Suomen liikenneturvallisuustoimijahankkeen tavoitteena on tukea kuntia suunnitelmien edistämisessä ja seurannassa. Myös Liikenneturva ja ELY-keskus ovat omissa rooleissaan tukemassa kunnan liikenneturvallisuustyötä ja suunnitelman toteuttamista.
Tutustu liikenneturvallisuussuunnitelmiin:
- Enonkosken kunnan liikenneturvallisuussuunnitelma:
https://www.doria.fi/handle/10024/190873 - Rantasalmen kunnan liikenneturvallisuussuunnitelma:
https://doria.fi/handle/10024/190872 - Savonlinnan kaupungin liikenneturvallisuussuunnitelma:
https://doria.fi/handle/10024/190871 - Sulkavan kunnan liikenneturvallisuussuunnitelma:
https://doria.fi/handle/10024/190870
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ramboll Finland Oy, projektipäällikkö, Juha Heltimo, juha.heltimo@ramboll.fi
Savonlinnan kaupunki, Jani Ahokas, jani.ahokas@savonlinna.fi
Enonkosken kunta, Otto Häkkinen, otto.hakkinen@enonkoski.fi
Rantasalmen kunta, Mauri Ruuskanen, mauri.ruuskanen@rantasalmi.fi
Sulkavan kunta, Asta Veikkanen, asta.veikkanen@sulkava.fi
Pohjois-Savon ELY-keskus, Olli Meriläinen, olli.merilainen@ely-keskus.fi
Pohjois-Savon ELY-keskus, Anna-Kaisa Kuohukivi, anna-kaisa.kuohukivi@ely-keskus.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Pohjois-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pohjois-Savon ELY-keskus
Kesän peltovalvonnat alkavat pian Pohjois-Savossa30.6.2025 09:45:00 EEST | Tiedote
Pohjois-Savossa maatilojen peltotukien valvonnat käynnistyvät heinäkuun alussa. Peltovalvontaa tullaan tekemään noin 2 %:lle tiloista, joka tarkoittaa noin 70 tilaa. Vaikeasti torjuttavat ja tehokkaasti leviävät rikkakasvit ovat ikäviä kavereita viljelykasvustoissa. Vipu-mobiili on viljelijän tärkeä työkalu maataloustukien hallinnassa.
Pohjois-Savon vesitilannekatsaus 26.6.202526.6.2025 12:16:54 EEST | Tiedote
Kallaveden vedenpinta Itkonniemen asteikolla on N2000+ 82,00. Taso on 33 cm alle ajankohdan pitkäaikaiskeskiarvon ja kevään tulvahuipusta laskua on 36 cm. Virallisten vesiväylien kulkusyvyydet ovat normaalit, sillä Kallaveden väylät on mitoitettu 25 cm tämänhetkistä alemman vedenpinnan mukaan. Viime päivien sateet eivät vielä näy pinnan nousuna, mutta vedenpinta on sentään pysynyt ennallaan kolme vuorokautta. Tilastollisesti tarkastellen vedenpinta on varsin alhainen, sillä tämänpäiväistä alempi pinnankorkeus 26.6. on havaittu viimeksi vuonna 1978, joka on ollut koko säännöstelyhistorian vähävetisin vuosi, mutta koko vuoden havainnot huomioituna minimi lukemat eivät ole vuodelta 1978. Lisäjuoksutuksia ei ole ollut käynnissä ja luonnonkoskien virtaamaa säätäviä rakenteita ei ole. Iisalmen reitillä säännöstellyissä Kiuruvedessä, Porovedessä ja Onkivedessä virtaamat ovat olleet pieniä. Näissä järvissä kaikki lähtevä virtaama menee patoluukkujen kautta, joten pinnan taso ei pääse samalla t
Joroisten Maaveden, Sysmäjärven ja Paron vesistöjen käyttäjien tyytyväisyys vesistöihin ja vedenkorkeuksiin25.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Osana Joroisvirran reitin padotus- ja juoksutusselvitystä Pohjois-Savon ELY-keskus teetti helmi-maaliskuussa 2025 kyselytutkimuksen asukkaiden mielipiteistä. Kahden erillisen kyselyn perusteella selvitettiin Maaveden altaan (Maavesi, Salmenjärvi ja Monni) sekä Sysmäjärven ja Paron vesistöjen käyttäjien ja ranta-asukkaiden yleistä tyytyväisyyttä vesistöihin ja niiden vedenkorkeuksiin sekä kartoitettiin mahdollisia haittoja, jotka haittaavat vesistöjen käyttöä. Molemmista kyselyistä oli kaksi erillistä versiota: yleisesti jaettu versio sekä otannalla toteutettu versio, joka lähettiin yhdelle omistajalle noin puolessa rantakiinteistöistä. Vesitalousasiantuntija Aarni-Matti Mäntyselkä kertoo, että yleisesti Maaveden kyselyyn vastanneet olivat hieman tyytyväisempiä vesistöihin, kuin Sysmäjärven ja Paron kyselyihin vastanneet. -Maaveden altaan kyselyyn vastanneista noin kymmenes (12 %) oli erittäin tyytyväisiä ja yli puolet (59 %) melko tyytyväisiä käyttämänsä järven nykyiseen tilaan kokonai
Pohjois-Savossa toukokuussa 13 154 työtöntä työnhakijaa25.6.2025 08:08:31 EEST | Tiedote
Pohjois-Savossa oli toukokuun lopussa 13 154 työtöntä työnhakijaa, mikä on 2 085 työtöntä työnhakijaa enemmän kuin vuosi sitten (18,8 %). Näistä lomautettuja oli 1 027, mikä on 7 lomautettua vähemmän kuin viime vuonna samaan aikaan (-0,7 %).
Uusi liikennejärjestelmäsuunnitelma Mikkelin seudulle linjaa kehittämistä vuoteen 2040 asti24.6.2025 09:22:04 EEST | Tiedote
Laajassa vuoropuhelussa valmisteltu Mikkelin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelma tarjoaa kokonaisvaltaisen näkymän alueen henkilö- ja tavaraliikenteen kehittämiseen pitkälle tulevaisuuteen. Suunnitelma tähtää liikenteen saavutettavuuden, turvallisuuden, kestävyyden ja tasa-arvoisuuden parantamiseen. Suunnitelma kattaa Mikkelin, Hirvensalmen, Juvan, Kangasniemen, Mäntyharjun ja Puumalan kunnat.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme