Egen namngiven socialarbetare för alla barnskyddsklienter inom Varha
Sedan januari 2025 har varje barn som är klient inom Varhas öppenvård och vård utom hemmet en egen socialarbetare som ansvarar för barnets ärenden. En socialarbetare får enligt lag ha högst 30 klienter. Antalet klienter per socialarbetare har överskridits i viss mån ännu i början av året, men situationen är mycket bättre jämfört med ifjol. Nästa mål är att säkerställa att klientarbetet för varje barnskyddsklient är planmässigt.

Året har börjat bra inom barnskyddet i Varha jämfört med tidigare år, vilket beror på lyckad rekrytering av socialarbetare under den senaste tiden. Från och med januari 2025 har varje barn som är klient inom Varhas öppenvård och vård utom hemmet en egen socialarbetare som ansvarar för barnets ärenden. Servicecheferna inom barnskyddet ansvarar inte heller längre för klienter. Antalet ledande socialarbetare som utför klientarbete har också minskat i början av året.
– Det har funnits stora regionala skillnader i tillsättningsgraden av tjänster inom Varhas område. En enhet för vikarier inrättades som en del av programmet för att åtgärda rekryteringssvårigheterna. Socialarbetarna vid enheten har haft en viktig roll när det gäller att lösa regionala utmaningar, säger Paula Laukamo, chef för särskild service för barnfamiljer.
Inom Varha vill man nu upprätthålla det nuvarande goda läget och satsa på att hålla socialarbetarna kvar i arbetet, också med tanke på att antalet barnskyddsanmälningar har ökat (2024 ökade antalet barnskyddsanmälningar med 8,4 procent. Antalet barnskyddsanmälningar och orosanmälningar ökar | Varha).
Socialarbetarna inom barnskyddet måste få koncentrera sig på klientens, det vill säga barnets, och familjens situation, så att barnets rätt att få hjälp tillgodoses.
– Vi vill hålla kvar våra socialarbetare i Varha, liksom förstås all vår personal. Den aktiva rekryteringen fortsätter, säger Laukamo.
Ett planmässigt klientarbete för varje klient som mål
Varha följer upp att de planer som upprättas för klienterna är ändamålsenliga och uppdaterade mer systematiskt än tidigare. I januari 2025 har cirka 75 procent av barnskyddsklienterna en uppdaterad klientplan. Regionförvaltningsverket övervakar hur Egentliga Finlands välfärdsområde genom sin egenkontroll följer upp och säkerställer genomförandet av klientplanerna.
– Målet är att vårt klientarbete ska vara lagstadgat och planmässigt för alla klienter före utgången av 2025. Även i det här arbetet är det avgörande att vi har tillräckligt med personal, tillägger Laukamo.
Det tar tid att åtgärda den serviceskuld som uppstått på grund av personalbrist, men redan nu kan vi se att det är möjligt med hjälp av ett systematiskt arbete.
Klientplanen för en barnskyddsklient ska göras upp och ses över i samråd med barnet, vårdnadshavaren eller en annan laglig företrädare för barnet. I klientplanen antecknas syftet med vården utom hemmet och barnets och familjens behov av stöd samt tjänster och andra stödåtgärder genom vilka behovet av stöd ska mötas.
(thl.fi)
Nyckelord
Kontakter
Paula LaukamoChef för särskild service för barnfamiljerVarsinais-Suomen hyvinvointialue
Tel:050 431 6984paula.laukamo@varha.fiKrista RyödiServicedirektör, tjänster för barn, unga och familjerVarsinais-Suomen hyvinvointialue
Tel:050 597 7151krista.ryodi@varha.fiEgentliga Finlands välfärdsområde
”Vi tryggar, vi botar, vi räddar – välfärd tillsammans, varje dag.”
Egentliga Finlands välfärdsområde ordnar invånarnas social- och hälsovårdstjänster samt räddningstjänster. Vår webbplats är varha.fi
Andra språk
Följ Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha
Varhan aluehallituksen 29.4.2025 kokouksen tarkastamaton pöytäkirja29.4.2025 18:24:12 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen hyvinvointialueen (Varha) tänään kokoontuneen aluehallituksen kokouksen tarkastamaton pöytäkirja julkaistaan tämän tiedotteen liitteenä.
Politiska samarbetskommittén: Fördelningen av politiska platser i Varha gick i gott samförstånd24.4.2025 16:47:06 EEST | Pressmeddelande
Platsfördelningen gällande de politiska förtroendeuppdragen i Egentliga Finlands välfärdsområde har genomförts i gott samförstånd mellan partierna. Man har fört förhandlingarna i en konstruktiv anda och man har velat betona samarbete mellan fullmäktigegrupperna.
Poliittinen yhteistyötoimikunta: Poliittisten paikkojen jako Varhassa sujui hyvässä yhteisymmärryksessä24.4.2025 16:47:06 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen hyvinvointialueen poliittisten luottamustehtävien paikkajako on toteutettu hyvässä yhteisymmärryksessä puolueiden kesken. Neuvotteluita on käyty rakentavassa hengessä, ja valtuustoryhmien keskinäistä yhteistyötä on haluttu painottaa.
Varha testar artificiell intelligens som stöd för dokumentation inom socialservicen23.4.2025 14:33:49 EEST | Pressmeddelande
Varha utvecklar en lösning med artificiell intelligens (AI) som ska underlätta dokumenteringen av klientuppgifter för personalen inom socialservicen. Varha är en av de första i Finland med att testa tjänsten, som utvecklas i samarbete med Gosta Labs Oy. Syftet är att minska den tid som går åt till rutinmässig dokumentation, så att personalen kan ägna mer tid åt klienterna.
Varha kokeilee tekoälyä sosiaalipalvelujen kirjaamisen apuna23.4.2025 14:33:49 EEST | Tiedote
Varha kehittää yhdessä Gosta Labs Oy:n kanssa sosiaalipalveluiden ammattilaisten asiakastietojen kirjaamista helpottavaa tekoälyratkaisua ensimmäisten joukossa Suomessa. Tavoitteena on ohjata ammattilaisten työaikaa osin mekaanisestakin kirjaamisesta enemmän asiakaskohtaamisiin.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum