Kaikilla Varhan lastensuojelun asiakkailla oma nimetty sosiaalityöntekijä
Tammikuusta 2025 lähtien jokaisella Varhan lastensuojelun avo- ja sijaishuollossa asiakkaana olevalla lapsella on ollut oma, lapsen asioista vastaava sosiaalityöntekijä. Sosiaalityöntekijällä voi lainsäädännön mukaan olla enintään 30 asiakasta. Asiakasmäärissä sosiaalityöntekijää kohden on ollut alkuvuonna pieniä ylityksiä, mutta tilanne on huomattavasti parempi verrattaessa viime vuoteen. Seuraavana tavoitteena on varmistaa suunnitelmallinen asiakastyö jokaisen lastensuojelun asiakkaan kohdalla.

Varhan lastensuojelun vuosi on käynnistynyt aiempiin vuosiin verrattuna hienoissa tunnelmissa, sillä lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden rekrytointi on lähiaikoina onnistunut hyvin. Tammikuusta 2025 lähtien jokaisella Varhan lastensuojelun avo- ja sijaishuollossa asiakkaana olevalla lapsella on ollut oma, asioista vastaava sosiaalityöntekijä. Lastensuojelun palvelupäälliköillä ei myöskään ole enää vastuullaan asiakkaita. Lisäksi asiakastyötä tekevien johtavien sosiaalityöntekijöiden määrä on ollut laskussa alkuvuoden ajan.
– Virkojen täyttöasteissa on Varhan alueella ollut isoja alueellisia eroja. Rekrytointivaikeuksiin vastaavan toimenpideohjelman myötä Varhaan perustettiin lapsiperheiden resurssiyksikkö,, jonka sosiaalityöntekijöiden rooli on ollut suuri alueellisten haasteiden ratkaisemisessa, lapsiperheiden erityispalveluiden johtaja Paula Laukamo toteaa.
Nyt saavutettu hyvä tilanne halutaan säilyttää ja sosiaalityöntekijöiden pysymiseen työssään panostetaan siksikin, että lastensuojeluilmoitusten määrä on ollut kasvussa (vuoden 2024 lastensuojeluilmoitusten määrä kasvanut 8,4 prosentilla. Lastensuojeluilmoitusten ja huoli-ilmoitusten määrät kasvussa | Varha).
Lastensuojelussa on välttämätöntä, että sosiaalityöntekijällä on mahdollisuus keskittyä asiakkaana olevan lapsen ja perheen tilanteeseen, jotta lapsen oikeus saada apua toteutuu.
– Haluamme pitää kiinni Varhassa työskentelevistä sosiaalityöntekijöistä aivan samalla tavalla kuin muistakin ammattilaisistamme. Aktiivinen rekrytointi myös jatkuu, Laukamo lisää.
Tavoitteena varmistaa suunnitelmallinen asiakastyö jokaisen asiakkaan kohdalla
Varha seuraa asiakkaille laadittavien asiakassuunnitelmien asianmukaisuutta ja ajantasaisuutta entistä systemaattisemmin. Tammikuussa 2025 lastensuojelun asiakkaista noin 75 prosentilla on ajantasainen asiakassuunnitelma. Aluehallintovirasto valvoo, miten Varsinais-Suomen hyvinvointialue omavalvonnassaan seuraa ja varmistaa asiakassuunnitelmien toteutumista.
– Tavoitteena on, että vuoden 2025 loppuun mennessä teemme lainmukaista suunnitelmallista asiakastyötä jokaisen asiakkaamme kohdalla. Tätäkin tavoitetta varten riittävä henkilöstö on ensisijaisen tärkeää, Laukamo lisää.
Henkilöstövajeesta johtuvan palveluvelan korjaaminen vie aikaa, mutta nyt on jo nähty, että systemaattisella työllä se on mahdollista.
Lastensuojelun asiakkaan asiakassuunnitelma on laadittava ja tarkistettava yhdessä lapsen, hänen huoltajansa tai muun laillisen edustajan kanssa. Asiakassuunnitelmaan kirjataan sijaishuollon tarkoitus ja lapsen ja perheen tuen tarve sekä palvelut ja muut tukitoimet, joilla tuen tarpeeseen pyritään vastaamaan. (thl.fi)
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Paula LaukamoLapsiperheiden erityispalvelujen johtajaVarsinais-Suomen hyvinvointialue
Puh:050 431 6984paula.laukamo@varha.fiKrista RyödiPalvelujohtajaVarsinais-Suomen hyvinvointialue
Puh:050 597 7151krista.ryodi@varha.fiVarsinais-Suomen hyvinvointialue
"Turvaamme, parannamme, pelastamme – hyvinvointia yhdessä, joka päivä."
Varsinais-Suomen hyvinvointialue järjestää varsinaissuomalaisten sote- ja pelastuspalvelut. Verkkopalvelumme: varha.fi
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha
Varhan aluehallituksen 3.11.2025 kokouksen tarkastamaton pöytäkirja3.11.2025 15:30:37 EET | Tiedote
Varsinais-Suomen hyvinvointialueen (Varha) tänään kokoontuneen aluehallituksen kokouksen tarkastamaton pöytäkirja julkaistaan tämän tiedotteen liitteenä.
Varha ber om ursäkt: skickandet av nya betalningspåminnelser är fortfarande på paus3.11.2025 15:11:12 EET | Pressmeddelande
Egentliga Finlands välfärdsområde (Varha) ber om ursäkt för de försenade påminnelserna. Välfärdsområdet konstaterar att man har misslyckats med betalningspåminnelserna om kundfakturor och att man har gjort misstag.
Bekämpningsarbetet efter oljeskadan har avslutats för räddningsverkets del3.11.2025 15:00:32 EET | Pressmeddelande
Bekämpningsarbetet efter oljeskadan som upptäcktes i Nådendal måndagen den 27 oktober har avslutats från räddningsverkets sida. Ansvaret för efterföljande bekämpningsåtgärder har överförts till Nådendals stad.
Öljyvahingon torjuntatyöt ovat päättyneet pelastuslaitoksen osalta3.11.2025 15:00:32 EET | Tiedote
Maanantaina 27.10. Naantalissa havaitun öljyvahingon torjuntatyöt ovat päättyneet pelastuslaitoksen osalta. Tehtävään liittyvä jälkitorjuntavastuu on siirretty Naantalin kaupungille.
Varha pyytää anteeksi: uusien maksumuistutusten lähettäminen edelleen tauolla3.11.2025 13:28:09 EET | Tiedote
Varsinais-Suomen hyvinvointialue (Varha) pyytää anteeksi maksumuistutuksen viivästymistä. Hyvinvointialue toteaa, että asiakaslaskujen maksumuistutuksissa on epäonnistuttu, ja on tehty virheitä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme