Ajoterveys tärkeämpi kuin ajokortti
Ajoterveys on noussut yhdeksi keskeisimmistä liikenneturvallisuuden kysymyksistä. Suomessa toimii kolme liikennelääketieteen poliklinikkaa (Tyks, KYS, OYS), joiden tehtävänä on tutkia kuljettajien ajoterveyttä ja edistää liikenneturvallisuutta. Yksi näistä on vuonna 2015 perustettu Ajopoli, joka toimii Turussa Tyksin yhteydessä Neurokeskuksessa 2025 lähtien.

Ajopolilla arvioidaan erityisesti ammattikuljettajien, iäkkäiden kuljettajien sekä nuorten logistiikka-alan opiskelijoiden ajokykyä, kun on tarvetta vaativaan arvioon. Keskuksessa on laaja asiantuntijaverkosto, johon kuuluu muun muassa silmätautien, neurologian, kardiologian, keuhkosairauksien, psykiatrian ja geriatrian osaajia. Ajopolin vastuujohtaja, apulaisylilääkäri Marja Huuskonen korostaa, että ajoterveysarviointi kannattaisi tehdä ennakoivasti, jo ennen kuin vakavia terveysongelmia ilmenee.
Ajoterveys on jokaisen vastuulla
Tieliikennelaki edellyttää, että jokainen ajokortin haltija arvioi itse ajokuntoaan ennen ajamaan lähtiessä.
– Ajoterveyttä tulisi tarkastella positiivisesta näkökulmasta: miten jokainen voi itse edistää omaa turvallista ajamista terveenä. Hoitamattomat sairaudet, kuten diabetes ja korkea verenpaine, voivat johtaa akuutissa sairauskohtauksessa merkittäviin elämänmuutoksiin, Marja Huuskonen muistuttaa.
Työterveyslääkäreitä koulutetaan nykyisin ajoterveyden arviointiin, sillä moni ammattikuljettaja käy tarkastuksissa ensisijaisesti työterveyshuollossa. Huuskonen uskoo, että tulevaisuudessa liikennelääkärit löytyvätkin juuri työterveyshuollosta, kun ammattiliikenteen terveystarkastuksia kehitetään ja ajokorttiuusinnat siirtyvät työterveyshuoltoon terveyshuoltolain muuttuessa.
Nuorten liikennekuolemia voidaan ehkäistä
Varsinais-Suomessa nuorten liikennekuolemat ovat huolestuttavalla tasolla kasvamassa. Ajoterveyden edistämiseksi nuorten parissa tulisi lisätä tietoisuutta riskitekijöistä ja panostaa liikennekasvatukseen. Huuskonen peräänkuuluttaa myös lainsäädännöllisiä toimia, jotka kannustaisivat nuoria vastuullisempaan liikennekäyttäytymiseen.
– Tällä hetkellä monet nuoret voivat hankkia ajokortin ilman laajempaa lääkärinlausuntoa, vaikka tutkimusten mukaan 10–15 prosentilla nuorista on esimerkiksi ADHD, joka voi vaikuttaa ajokykyyn impulsiivisessa muodossa. Ajoterveys tulisi ottaa aktiivisesti puheeksi nuorten vastaanotoilla, jotta mahdollisiin asenteellisiin riskitekijöihin voidaan puuttua ajoissa, Huuskonen korostaa.
Terveydenhuollolla merkittävä rooli ajoterveyden edistämisessä
Terveydenhuollon ammattilaisia kannustetaan ottamaan ajoterveys puheeksi kaikkien potilaiden kanssa. Hyvässä ajoterveydenhoidossa huomioidaan muun muassa samoja riskitekijöitä kuin muutenkin: unen laatu ja määrä, verenpaine, verensokeri, kolesteroliarvot, liikunnan määrä, painon hallinta, sosiaalinen toimintakykyisyys ja päihteiden käyttö sekä tupakointi tai nikotiinin käyttö. Näihin seikkoihin vaikuttamalla voidaan parantaa kuljettajien ajoterveyttä ja työkykyä, ja pidentää ajokortillisia vuosia.
Ajoterveys kytkeytyy moniin tekijöihin, ja sen merkitys liikenneturvallisuudelle on kiistaton.
– Panostamalla ennaltaehkäisyyn ja terveydenhuollon aktiiviseen rooliin voidaan vähentää ajokykyyn liittyviä riskejä ja pelastaa ihmishenkiä, Marja Huuskonen sanoo.
Tyksin Ajopoli – 10 vuotta ajoterveyden edistämistä
Ajopoli sai alkunsa vuonna 2013, kun Turussa järjestetyillä lääketieteen päivillä heräsi ajatus liikennelääketieteen keskuksen perustamisesta. Keskuksen tehtävänä olisi arvioida monimutkaisempia ja vaativampia ajoterveyteen liittyviä tapauksia, kuten ammattikuljettajien paluuta työhönsä sairauden jälkeen.
– Suomen liikennelääketieteen yhdistys oli ajanut ideaa jo vuodesta 1976 lähtien. Naapurimaassa Ruotsissa vastaavanlaiset palvelut kehittyivät jo 1990-luvun lopulla, ja siellä ammattikuljettajien ja muidenkin ajoterveysarvioinnit keskitettiin erikoistuneisiin keskuksiin, kertoo Marja Huuskonen. Ilmoitusvelvollisuus lääkäreillä on ollut vuodesta 2004 lähtien ja hoitajilla oikeus ilmoittaa 2018 lähtien, joka on myös vähentänyt liikenneonnettomuuksia monisairaiden kohdalla.
Lääketieteen päivien 2013 jälkeen liikenneneurologi Mikael Ojala esitti Tyksille ehdotuksen keskuksen perustamisesta. Myöhemmin tämä keskus sai nimekseen Ajopoli. Huuskonen sai silloiselta esihenkilöltään Ilkka Kantolalta tehtäväksi selvittää hankkeen toteutettavuutta vuoden 2014 aikana. Vuoden selvitystyön ja suunnittelun tuloksena Ajopoli perustettiin tammikuussa 2015 medisiiniselle tulosalueelle.
– Työmme merkityksen tuo se, että meillä on mukana kaikki tarvittavat erikoisalat ja muut ammattilaiset. Suurin osa, noin 90 prosenttia, alkuperäisestä tiimistä on edelleen mukana toiminnassa kymmenen vuotta myöhemmin. Erityisen tärkeitä ovat myös muut sidosryhmät kuten liikenneopettajat, poliisin lupahallinto ja Traficom, joiden kanssa tavoitellaan yhdessä nollavisiota Suomessa, eli kukaan ei kuolisi liikenteessä ja olisi turvallista kaikille, Huuskonen toteaa.
Lisätietoa: apulaisylilääkäri Marja Huuskonen maanantaina 17.3.2025. (Lomalla 18–24.3.2025, sinä aikana voi laittaa sähköpostia marja-liisa.huuskonen@tyks.fi).
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Marja HuuskonenApulaisylilääkäriVarsinais-Suomen hyvinvointialue
Puh:050 388 6380marja-liisa.huuskonen@varha.fiKuvat

Varsinais-Suomen hyvinvointialue
"Turvaamme, parannamme, pelastamme – hyvinvointia yhdessä, joka päivä."
Varsinais-Suomen hyvinvointialue järjestää varsinaissuomalaisten sote- ja pelastuspalvelut. Verkkopalvelumme: varha.fi
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha
Egentliga Finlands välfärdsområde ansöker om tilläggsfinansiering på 150 miljoner euro av staten24.6.2025 16:45:00 EEST | Pressmeddelande
Välfärdsområdesstyrelsen för Egentliga Finlands välfärdsområde beslutade 24.6.2025 att ansöka om tilläggsfinansiering av staten. Välfärdsområdet ansöker om sammanlagt 150 miljoner euro för 2025. Finansieringen ansöks för att trygga de lagstadgade tjänsterna.
Varsinais-Suomen hyvinvointialue hakee valtiolta lisärahoitusta 150 miljoonaa euroa24.6.2025 16:45:00 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen aluehallitus päätti 24.6.2025 lisärahoituksen hakemisesta valtiolta. Hyvinvointialue hakee vuodelle 2025 yhteensä 150 miljoonaa euroa. Rahoitusta haetaan lakisääteisten peruspalveluiden turvaamiseen.
Varhan aluehallituksen 24.6.2025 kokouksen tarkastamaton pöytäkirja24.6.2025 16:34:10 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen hyvinvointialueen (Varha) tänään kokoontuneen aluehallituksen kokouksen tarkastamaton pöytäkirja julkaistaan tämän tiedotteen liitteenä.
Boendet för barn med funktionsnedsättning ska tryggas med ändamålsenliga tjänster18.6.2025 14:52:52 EEST | Pressmeddelande
Målet med det treåriga VoimaVarha-projektet, som just startat på Varha, är att utveckla tjänster enligt den nya lagen om funktionshinder som stödjer barnens boende i hemmet. Dessa tjänster ska säkerställa barnets möjlighet att bo hemma när det är möjligt och i enlighet med familjens önskemål. Detta krävs också av lagstiftningen.
Vammaisten lasten kotona asuminen halutaan turvata tarkoituksenmukaisilla palveluilla18.6.2025 14:52:52 EEST | Tiedote
Juuri Varhassa käynnistyneen kolmivuotisen VoimaVarha-hankkeen tavoitteena on kehittää uuden vammaispalvelulain mukaisia lapsen asumisen tuen kotiin vietäviä palveluita. Näillä varmistetaan lapsen kotona asuminen silloin, kun se on mahdollista ja perheen toiveiden mukaista. Tätä edellyttää myös lainsäädäntö.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme