Sosiaali- ja potilasasiavastaavan vuosiselvitys 2024 julkaistu
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja potilasasiavastaavan vuosiselvitys vuodelta 2024 on julkaistu. Asiavastaava seuraa potilaiden ja asiakkaiden oikeuksien ja aseman kehitystä ja kokoaa vuosittain selvityksen aluehallitukselle.
Vuoden 2024 aikana asiavastaavaan otettiin yhteyttä 419 kertaa, mikä on vähemmän kuin vuonna 2023 (516 yhteydenottoa). Yhteydenotoista 219 koski sosiaaliasiavastaavan ja 200 potilasasiavastaavan tehtäviä. Yhteydenottojen väheneminen voi kertoa siitä, että hyvinvointialueen toiminnan vakiintuminen on korjannut aiempia organisaatiomuutoksen aiheuttamia epäkohtia.
Asiakkaiden yhteydenotot ja muistutukset
Potilasasiavastaavan palveluissa oli 147 asiakasta ja sosiaaliasiavastaavan palveluissa 105 asiakasta. Asiakasmäärät laskivat hieman edellisvuodesta.
Sosiaaliasiavastaavaan ottivat useimmiten yhteyttä asiakkaiden huoltajat, edunvalvojat, omaiset tai läheiset. Noin kolmasosa yhteydenotoista tuli asiakkaalta. Yhteydenottoja tuli eniten vammaispalveluista, toiseksi eniten ikääntyneiden palveluista ja kolmanneksi lasten, nuorten ja perheiden palveluista.
Potilasasiavastaavaan ottivat useimmiten yhteyttä potilaat itse. Yhteydenotot koskivat useimmin terveysasemapalveluja, suun terveydenhuoltoa ja terveyskeskussairaalatoimintaa.
Vuonna 2024 hyvinvointialueen kirjaamoon rekisteröitiin 125 muistutusta, mikä on hieman enemmän kuin edellisvuonna. Asiavastaavan tiedossa olevista muistutuksista suurin osa koski potilaiden oikeuksia. Muistutukset liittyivät useimmiten terveysasemapalveluihin, vammaispalveluihin sekä ikääntyneiden ja suun terveydenhuollon palveluihin.
Kanteluita aluehallintovirastolle tehtiin terveydenhuollon osalta 19 ja sosiaalihuollon osalta 14. Näistä 16 palautettiin hyvinvointialueelle muistutuksena vastattavaksi.
Asiavastaavan kehitysehdotukset vuodelle 2025
Sosiaalihuollon palveluissa tulee kiinnittää huomiota hakemusten ja yhteydenottojen asianmukaiseen kirjaamiseen. Ikääntyneiden palveluissa tulee parantaa kaatumis- ja tippumistilanteiden jälkiseurantaa. Myös omaisten kanssa tehtävää yhteistyötä tulisi vahvistaa. Sähköinen oikaisuvaatimuslomake tulisi ottaa käyttöön sosiaalihuollon päätösten ja hyvinvointialueen laskujen oikaisuvaatimuksia varten.
Terveydenhuollon palveluissa tulisi tehostaa toimintamalleja, joilla voidaan välttää mahdollisia virheellisiä diagnooseja tai hoitokäytäntöjä. Terveyskeskussairaaloissa tulisi parantaa yhteistyötä omaisten kanssa ja varmistaa, ettei potilaiden siirto sairaalan, kodin ja osaston välillä heikennä potilaan vointia.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
viestintä / kommunikationItä-Uudenmaan hyvinvointialue / Östra Nylands välfärdsområde
viestinta@itauusimaa.fiAnette KarlssonSosiaali- ja potilasasiavastaavaItä-Uudenmaan hyvinvointialue / Östra Nylands välfärdsområde
Puh:+358 40 514 2535anette.karlsson@itauusimaa.fiLiitteet
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue tuottaa ja järjestää julkisen sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen palvelut alueellaan, johon kuuluu seitsemän kuntaa: Askola, Lapinjärvi, Loviisa, Myrskylä, Porvoo, Pukkila ja Sipoo.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Itä-Uudenmaan hyvinvointialue – Östra Nylands välfärdsområde
Nya effektiva tjänster och vård snabbare än tidigare – I projektet för hållbar tillväxt stärktes stegen till ett livslångt välbefinnande31.10.2025 09:47:01 EET | Pressmeddelande
I Östra Nylands välfärdsområde har under åren 2023 – 2025 utvecklats många tjänster som främjar invånarnas välfärd i det EU-finansierade Projektet för hållbar tillväxt.
Uusia vaikuttavia palveluita ja hoitoon entistä nopeammin – Kestävän kasvun hankkeessa vahvistettiin askeleita elämän mittaiseen hyvinvointiin31.10.2025 09:40:42 EET | Tiedote
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella on kehitetty vuosien 2023–2025 aikana monia asukkaiden hyvinvointia edistäviä palveluita EU-rahoitteisessa Kestävän kasvun hankkeessa.
Vattenskada i tandkliniken på Borgå social- och hälsostation i Näse – tider för icke-brådskande vård skjuts upp29.10.2025 10:17:40 EET | Pressmeddelande
Det har inträffat en vattenskada i tandkliniken på Borgå social- och hälsostation i Näse, vilket har drabbat minst tre behandlingsrum.
Vesivahinko Porvoon sosiaali- ja terveysaseman hammashoitolassa Näsissä – kiireettömän hoidon aikoja siirretään29.10.2025 10:12:16 EET | Tiedote
Porvoon sosiaali- ja terveysaseman hammashoitolassa Näsissä on tapahtunut vesivahinko, joka on vaikuttanut ainakin kolmeen hoitohuoneeseen.
Östra Nylands välfärdsområde samlar in kundrespons nu också per textmeddelande20.10.2025 09:55:41 EEST | Pressmeddelande
Östra Nylands välfärdsområde har i juni börjat samla in kundrespons också med en förfrågan som skickas per textmeddelande. Det är fråga om ett pilotprojekt i Borgå och Askola, vilket sammanhänger med klient- och patientdatasystemet Lifecare, som används på orterna i fråga.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme