Kelan puhelinpalveluun voi tunnistautua tai jättää soittopyynnön OmaKelassa
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi).
OmaKelassa voi soittaa tunnistautuneena Kelan puhelinpalveluun tai jättää soittopyynnön. Puhelinpalveluun voi jatkossakin soittaa ilman tunnistautumista, mutta etukäteen tunnistautuminen nopeuttaa ja turvaa asiointia. OmaKelassa on myös koekäytössä chatti, jossa voi kysyä neuvoa asiakaspalvelusta.
Kelan puhelinpalveluun voi nyt tunnistautua etukäteen OmaKelan kautta. Tunnistautuminen nopeuttaa asiointia, kun Kelan asiantuntija näkee asiakastiedot heti vastatessaan puheluun. Kelaan voi soittaa myös ilman tunnistautumista, jolloin asiakas tunnistetaan puhelussa muulla tavoin.
Puhelinpalveluun tunnistaudutaan tilaamalla kertakäyttöinen koodi OmaKelassa. Jos asiakas on kirjautunut älypuhelimella, palvelunumeroon voi soittaa suoraan OmaKelassa olevista numerolinkeistä, jolloin koodia ei tarvitse näppäillä erikseen. Vaihtoehtoisesti asiakas voi soittaa Kelan palvelunumeroon ja näppäillä OmaKelasta saamansa koodin puhelussa saamiensa ohjeiden mukaan.
– Suurin osa asiakkaistamme haluaa hoitaa Kela-asiat itsenäisesti OmaKelassa. Jatkossa OmaKelassa asioidessa voi myös tunnistautua ja soittaa puhelinpalveluumme, jos on esimerkiksi kysyttävää päätöksestä tai laajemmin eri tuista, kertoo palvelujohtaja Antti Jussila Kelasta.
Vuonna 2024 Kelan puhelinpalvelussa vastattiin 2,2 miljoonaa puheluun. OmaKelassa asioitiin viime vuonna yli 43 miljoonaa kertaa, ja 83 % hakemuksista tehtiin verkossa.
Puhelinpalveluun voi jättää soittopyynnön
OmaKelassa voi jättää soittopyynnön suomen-, ruotsin- tai englanninkieliseen puhelinpalveluun. Soittopyynnön voi jättää kuluvalle tai seuraavalle arkipäivälle. Kelan asiantuntija soittaa asiakkaalle puolen tunnin kuluessa valitusta ajasta.
Aiemmin asiakas on voinut varata ajan Kelan puhelinpalveluun erillisestä ajanvarausjärjestelmästä, mutta nyt soittopyynnön voi jättää OmaKelan kautta.
– OmaKelan Apua asiointiin -kohdasta löytyy eri tapoja olla yhteydessä asiakaspalveluumme. Asiakas voi myös jättää soittopyynnön ja asioida haluamanaan ajankohtana. Puhelinpalvelussa voimme hoitaa kaikki asiakkaan Kela-asiat useimmiten kerralla kuntoon, Jussila sanoo.
Kelan kumppanit esimerkiksi työllisyyspalveluista tai hyvinvointialueilta voivat edelleen varata asiakkaalle tarvittaessa ajan Kelan puhelinpalveluun.
Asiakaspalvelumme neuvoo myös chatissä
OmaKelassa on koekäytössä chatti, jossa asioidaan tunnistautuneena. Chatissä voi kysyä neuvoa Kelan asiantuntijalta OmaKelassa asiointiin.
Asiakaspalvelumme neuvoo chatissä arkisin klo 12–15.30. Kokeilun aikana palvelua tarjotaan vain suomeksi. Keräämme asiakkailta palautetta palvelun kehittämiseksi.
Neuvoa Kela-asioihin voi kysyä myös chattirobotilta, joka palvelee kela.fi-sivuilla kaikkina vuorokauden aikoina. Chattirobotilta saa nopeasti ja helposti apua tukien hakemisen kaikissa vaiheissa suomeksi ja ruotsiksi. Chattirobotti avustaa myös OmaKelassa vanhempainpäivärahaa tai toimeentulotukea hakevia.
Lue lisää
Soita Kelaan
Jätä soittopyyntö
Kumppanit voivat varata Kelaan puhelinajan asiakkaalle
Yhteyshenkilöt
Antti Jussilapalvelujohtaja, asiakkaan lähipalvelutKela
Puh:040 834 5703etunimi.sukunimi@kela.fiKelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Långa köer i FPA:s handläggning av ansökningar om studiestöd8.8.2025 10:18:40 EEST | Pressmeddelande
På grund av förändringen i stödet för boende för studerande har FPA fått in ett stort antal ansökningar om bostadstillägg. Handläggningstiderna för ansökningar om studiestöd och bostadstillägg har blivit längre och besluten kan dröja längre än vanligt.
Kela purkaa opintotukihakemusten ruuhkaa8.8.2025 10:18:40 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Opiskelijoiden asumisen tuen muutoksen takia Kelaan on saapunut paljon asumislisähakemuksia. Opintotuen ja asumislisän hakemusten käsittelyajat ovat pidentyneet, ja päätöstä voi joutua odottamaan normaalia pidempään.
Valfrihetsförsökets maximiavgifter och ersättningstaxor har publicerats – kom med som serviceproducent7.8.2025 09:52:39 EEST | Pressmeddelande
Maximiavgifterna och ersättningstaxorna som gäller inom försöket med valfrihet har fastställts och publicerats på fpa.fi. Serviceproducenter kan nu anmäla sig och erbjuda allmänläkartjänster för personer som fyllt 65 år från och med 1.9.
Valinnanvapauskokeilun enimmäishinnat ja korvaustaksat on julkaistu – tule mukaan palveluntuottajaksi7.8.2025 09:52:39 EEST | Tiedote
Syyskuun alussa käynnistyvän valinnanvapauskokeilun enimmäishinnat ja korvaustaksat on vahvistettu ja julkaistu kela.fissä. Ilmoittaudu mukaan ja tarjoa yleislääkärin palveluja 65 vuotta täyttäneille 1.9. alkaen.
Tervetuloa webinaariin 1.10.2025: Kelan tuet ja palvelut ikääntyvien toimintakyvyn tukemisessa6.8.2025 10:13:33 EEST | Tiedote
Työskenteletkö sosiaali- ja terveysalalla ikääntyvien parissa? Tervetuloa ajankohtaiseen verkkoseminaariin Kelan tuista ja palveluista ikääntyvien toimintakyvyn tukemisessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme