Kunder kan nu identifiera sig för FPA:s telefontjänst eller lämna begäran om uppringning i MittFPA
I MittFPA kan man identifiera sig för att ringa FPA:s telefontjänst eller begära uppringning. Man kan fortfarande ringa telefontjänsten utan att identifiera sig, men att identifiera sig på förhand gör samtalet snabbare och tryggare. I MittFPA testas också en chatt där man kan få råd av kundrådgivare.
Kunder kan nu identifiera sig på förhand för FPA:s telefontjänst via MittFPA. Identifieringen gör samtalet snabbare, eftersom kundrådgivaren ser kundens uppgifter genast när hen svarar. Det går också att ringa till FPA utan att identifiera sig och då identifieras kunden på annat sätt under samtalet.
Man identifierar sig för telefontjänsten genom att beställa en engångskod i MittFPA. Om kunden är inloggad med sin smarttelefon kan hen ringa servicenumret direkt genom att trycka på telefonnumret i MittFPA och då behöver koden inte anges separat. Alternativt kan kunden ringa FPA:s servicenummer och under samtalet knappa in den kod hen fått i MittFPA.
– Majoriteten av våra kunder vill sköta sina FPA-ärenden självständigt i MittFPA. I fortsättningen kan man identifiera sig och ringa vår telefontjänst via MittFPA om man till exempel har frågor om ett beslut eller vill fråga mera ingående om olika förmåner, berättar Antti Jussila, servicedirektör vid FPA.
År 2024 svarade FPA:s telefontjänst på 2,2 miljoner samtal. Förra året var antalet inloggningar i MittFPA över 43 miljoner och 83 % av alla förmånsansökningar gjordes på webben.
Lämna en begäran om att bli uppringd
I MittFPA kan man lämna en begäran om att bli uppringd på svenska, finska eller engelska. Begäran kan göras för innevarande eller nästa arbetsdag. FPA:s kundrådgivare ringer kunden inom en halvtimme från den tid som har valts.
Tidigare har kunden kunnat boka en tid till FPA:s telefontjänst via ett separat tidsbokningssystem, men nu kan man lämna en begäran om att bli uppringd i MittFPA.
– Olika sätt att kontakta vår kundtjänst hittas i MittFPA under Hjälp med att sköta ärenden. Kunden kan också lämna en begäran om att bli uppringd och sköta sitt ärende vid önskad tidpunkt. Via telefontjänsten kan vi i de flesta fall sköta kundens alla FPA-ärenden på en gång, säger Jussila.
FPA:s samarbetspartner, till exempel från sysselsättningstjänsterna eller välfärdsområdena, kan fortfarande vid behov boka tider åt sina kunder till FPA:s telefonservice.
Kundtjänsten hjälper också i chatten
I MittFPA testas en chatt där kunden ska identifiera sig innan användning. I chatten kan man be en kundrådgivare om råd om hur man använder MittFPA.
Vår kundtjänst hjälper i chatten vardagar kl. 12–15.30. Under testningen erbjuds service endast på finska. Vi samlar in respons från kunderna för att förbättra tjänsten.
Råd i FPA-ärenden fås också av vår chattbott som är tillgänglig 24 timmar om dygnet på webbplatsen fpa.fi. Av chattbotten får man snabbt och enkelt hjälp i alla skeden av ansökan om förmåner på finska och svenska. I MittFPA hjälper chattbotten också de som ansöker om föräldradagpenning eller utkomststöd.
Läs mer
Ring FPA
Begär uppringning
Samarbetspartner kan boka telefontider till FPA för sina kunder
Kontakter
Antti Jussilaservicedirektör, närservice till kunderFPA
Tel:040 834 5703fornamn.efternamn@fpa.fiFPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.
Tel:020 634 7745viestinta@kela.fiAndra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
Folkpensionsindexet medför en höjning på 0,5 procent för en del av FPA:s förmåner – många förmåner förblir på samma nivå som under 202514.10.2025 13:00:42 EEST | Pressmeddelande
FPA har fastställt poängtalet för folkpensionsindex från och med 1.1.2026. Indexjusteringen på 0,5 procent som görs vid årsskiftet gäller endast en del av förmånerna.
Kansaneläkeindeksi tuo 0,5 prosentin korotuksen osaan Kelan etuuksista – moni etuus pysyy vuoden 2025 tasolla14.10.2025 13:00:42 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). Kela on vahvistanut kansaneläkeindeksin pisteluvun 1.1.2026 alkaen. 0,5 prosentin suuruinen indeksitarkistus tehdään vuodenvaihteessa vain osaan etuuksista.
Upcoming index adjustment of 0.5 per cent only applies to some Kela benefits – many benefits will stay at the 2025 level14.10.2025 13:00:42 EEST | Press release
Kela has confirmed the value of the National Pensions Index as of 1 January 2026. An index adjustment of 0.5 per cent will be made as of the beginning of 2026, but only to some benefits.
Utgifterna för arbetslöshetsförmåner ökade år 2024 – flest förmånstagare i östra Finland9.10.2025 06:00:00 EEST | Pressmeddelande
År 2024 betalades arbetslöshetsförmåner till ett sammanlagt belopp av 4 miljarder euro, vilket var 5 procent mera än året innan. Utgifterna för de inkomstrelaterade arbetslöshetsförmånerna ökade betydligt, men utgifterna för grundtrygghetsförmånerna minskade. Det här framgår av FPA:s färska statistik över arbetslöshetsförmåner.
Työttömyysturvamenot kasvoivat vuonna 2024 – Itä-Suomessa eniten etuuksien saajia9.10.2025 06:00:00 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). Vuonna 2024 työttömyysturvaa maksettiin yhteensä 4 miljardia euroa, mikä oli 5 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Ansioturvan menot kasvoivat selvästi, mutta perusturvan menot vähenivät. Tiedot käyvät ilmi Kelan tuoreesta työttömyysturvatilastosta.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum