Kunder kan nu identifiera sig för FPA:s telefontjänst eller lämna begäran om uppringning i MittFPA
I MittFPA kan man identifiera sig för att ringa FPA:s telefontjänst eller begära uppringning. Man kan fortfarande ringa telefontjänsten utan att identifiera sig, men att identifiera sig på förhand gör samtalet snabbare och tryggare. I MittFPA testas också en chatt där man kan få råd av kundrådgivare.
Kunder kan nu identifiera sig på förhand för FPA:s telefontjänst via MittFPA. Identifieringen gör samtalet snabbare, eftersom kundrådgivaren ser kundens uppgifter genast när hen svarar. Det går också att ringa till FPA utan att identifiera sig och då identifieras kunden på annat sätt under samtalet.
Man identifierar sig för telefontjänsten genom att beställa en engångskod i MittFPA. Om kunden är inloggad med sin smarttelefon kan hen ringa servicenumret direkt genom att trycka på telefonnumret i MittFPA och då behöver koden inte anges separat. Alternativt kan kunden ringa FPA:s servicenummer och under samtalet knappa in den kod hen fått i MittFPA.
– Majoriteten av våra kunder vill sköta sina FPA-ärenden självständigt i MittFPA. I fortsättningen kan man identifiera sig och ringa vår telefontjänst via MittFPA om man till exempel har frågor om ett beslut eller vill fråga mera ingående om olika förmåner, berättar Antti Jussila, servicedirektör vid FPA.
År 2024 svarade FPA:s telefontjänst på 2,2 miljoner samtal. Förra året var antalet inloggningar i MittFPA över 43 miljoner och 83 % av alla förmånsansökningar gjordes på webben.
Lämna en begäran om att bli uppringd
I MittFPA kan man lämna en begäran om att bli uppringd på svenska, finska eller engelska. Begäran kan göras för innevarande eller nästa arbetsdag. FPA:s kundrådgivare ringer kunden inom en halvtimme från den tid som har valts.
Tidigare har kunden kunnat boka en tid till FPA:s telefontjänst via ett separat tidsbokningssystem, men nu kan man lämna en begäran om att bli uppringd i MittFPA.
– Olika sätt att kontakta vår kundtjänst hittas i MittFPA under Hjälp med att sköta ärenden. Kunden kan också lämna en begäran om att bli uppringd och sköta sitt ärende vid önskad tidpunkt. Via telefontjänsten kan vi i de flesta fall sköta kundens alla FPA-ärenden på en gång, säger Jussila.
FPA:s samarbetspartner, till exempel från sysselsättningstjänsterna eller välfärdsområdena, kan fortfarande vid behov boka tider åt sina kunder till FPA:s telefonservice.
Kundtjänsten hjälper också i chatten
I MittFPA testas en chatt där kunden ska identifiera sig innan användning. I chatten kan man be en kundrådgivare om råd om hur man använder MittFPA.
Vår kundtjänst hjälper i chatten vardagar kl. 12–15.30. Under testningen erbjuds service endast på finska. Vi samlar in respons från kunderna för att förbättra tjänsten.
Råd i FPA-ärenden fås också av vår chattbott som är tillgänglig 24 timmar om dygnet på webbplatsen fpa.fi. Av chattbotten får man snabbt och enkelt hjälp i alla skeden av ansökan om förmåner på finska och svenska. I MittFPA hjälper chattbotten också de som ansöker om föräldradagpenning eller utkomststöd.
Läs mer
Ring FPA
Begär uppringning
Samarbetspartner kan boka telefontider till FPA för sina kunder
Kontakter
Antti Jussilaservicedirektör, närservice till kunderFPA
Tel:040 834 5703fornamn.efternamn@fpa.fiFPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.
Tel:020 634 7745viestinta@kela.fiAndra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
Bättre datarörlighet gynnar FPA:s kunder – ny arbetsgrupp ska främja informationsutbyte för att förebygga felaktiga utbetalningar och bidragsfusk19.6.2025 10:52:56 EEST | Pressmeddelande
Det är viktigt med förebyggande insatser för att minska felaktiga betalningar och bidragsfusk för att undvika att kunderna råkar ut för återkrav.
Tiedon liikkuvuus on Kelan asiakkaiden etu – työryhmä edistämään tiedonvaihtoa etuuksien virheellisten maksujen ja väärinkäytösten ehkäisemiseksi19.6.2025 10:52:56 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Virheellisten maksujen ja etuuksien väärinkäytön vähentäminen ennakoivasti on tärkeää, koska takaisinperintä on asiakkaan kannalta ikävää.
Utlåtande av FPA: det nya allmänna stödet gör arbetslöshetsförmånerna begripligare19.6.2025 10:03:56 EEST | Pressmeddelande
FPA understöder den reform av den social tryggheten som regeringen föreslår. I den första fasen av reformen slås arbetsmarknadsstödet och grunddagpenningen samman till ett allmänt stöd för arbetslösa. FPA betonar att lagberedningen för det allmänna stödets nästa fas bör fortsätta ännu under denna valperiod.
Kelan lausunto: uusi yleistuki selkeyttää työttömyystukia19.6.2025 10:03:56 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Kela kannattaa hallituksen esitystä yleistuesta, jonka mukaan työmarkkinatuki ja peruspäiväraha on tarkoitus yhdistää yhdeksi työttömän yleistueksi. Kela korostaa, että yleistuen seuraavan vaiheen lainvalmistelua tulisi jatkaa vielä tällä vaalikaudella.
Ny möjlighet för personer som fyllt 65 år – samma pris för allmänläkarbesök inom den privata och den offentliga hälso- och sjukvården från september19.6.2025 09:06:12 EEST | Pressmeddelande
Från och med 1.9.2025 kan personer som har fyllt 65 år besöka en allmänläkarmottagning inom den privata hälso- och sjukvården till ett pris som motsvarar den klientavgift som tas ut inom den offentliga primärvården. En förutsättning är att läkaren har gått med i det så kallade valfrihetsförsöket. Försöket omfattar över en femtedel av Finlands befolkning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum