Nuvarande bolag som producerar mat- och städtjänster får ännu en chans
Välfärdsområdesstyrelsen beslutade att de inhouse-bolag som i nuläget producerar mat- och städtjänster för välfärdsområdet ska få en chans att visa att de kan sänka sina kostnader. En bedömning av vilka besparingar som uppnåtts görs efter 30.7.2026.
Välfärdsområdesstyrelsen kräver att inhouse-bolagen ska vidta konkreta åtgärder för att sänka sina kostnader. Styrelsen förutsätter att kostnadsnivån sjunker med 3,6 miljoner euro år 2026 och ytterligare med 1,5 miljoner euro år 2027. Samtidigt ska välfärdsområdet se över sin servicenivå för att hitta en tilläggsbesparing på 900 000 euro. I nuläget utgör mat- och städtjänsterna en helhet på 34,1 miljoner euro. År 2025 uppgår budgeten för mattjänsterna till 16,7 miljoner euro och för städtjänsterna till 17,4 miljoner euro.
– Det riskfriaste alternativet och således det bästa alternativet för oss med tanke på vår verksamhet är att fortsätta med det nuvarande arrangemanget. Men bolagen måste ändå vidta konkreta åtgärder under utvärderingsperioden, säger välfärdsområdesdirektör Marina Kinnunen.
I de diskussioner som bolagen fört med välfärdsområdet har de försäkrat att de är beredda att söka besparingar i sin verksamhet.
Kinnunen påminner om att det är mycket viktigt för både klienterna och välfärdsområdets verksamhet att mat- och städtjänsterna fungerar.
– Om vi sparar i tjänster som köps behöver vi inte hitta motsvarande summa i servicen eller servicenätet, säger Kinnunen.
För att stöda ändringarna kommer en styrgrupp att tillsättas. Inhouse-bolaget Stöd Botnia uppmanas också att utvidga sin klientkrets i och med att välfärdsområdet i nuläget köper 95 procent av de tjänster som bolaget producerar. Välfärdsområdet igen ska se över sin servicenivå och ta i bruk den nya fastställda servicenivån senast 1.10.2025. Välfärdsområdet stärker samtidigt sin kompetens som beställare av tjänster.
Förvaltningsstadgan finjusteras
Det har också kommit ändringsförslag till välfärdsområdets förvaltningsstadga utifrån de erfarenheter man inhämtat under de första verksamhetsåren. De föreslagna ändringarna har tagits fram av en parlamentarisk arbetsgrupp i syfte att luckra upp byråkratin.
En ändring som föreslås i den nya förvaltningsstadgan är att styrelsens ordförande i fortsättningen ska ha möjlighet att arbeta på deltid om hen vill och om fullmäktige godkänner det. Den föreslagna ändringen är kostnadsneutral, men erkänner att uppgiften som styrelseordförande tar mycket tid i anspråk.
Medlemsantalet i en del sektioner och nämnder föreslås minskas, medan de uppgifter som tidigare skötts av sektionen för intern kontroll och riskhantering överförs till välfärdsområdesstyrelsen.
Dessutom vill man göra det smidigare för invånarna att ta del i välfärdsområdets verksamhet. I nuläget har välfärdsområdet fyra klientråd utöver de lagstadgade påverkansorganen: ett klientråd för barn, unga och familjer, ett klientråd för personer i arbetsför ålder, ett klientråd för äldre personer samt ett mångkulturellt klientråd. Verksamheten i klientråden har delvis upplevts överlappa med verksamheten i de tre påverkansorganen, vilka alltså är äldrerådet, rådet för personer med funktionsnedsättning och ungdomsfullmäktige. Påverkansorganens verksamhet kommer att fortsätta. I stället för de separata klientråden kommer man att tillsätta en invånarpanel som bland annat kan behandla ärenden på initiativ av invånare eller fullmäktigeledamöter samt komma med rekommendationer för beslutsfattandet. Samtidigt kan även de digitala delaktighetsmöjligheterna förbättras.
Kontakter
Marina Kinnunenvälfärdsområdesdirektör
Tel:044 323 1808marina.kinnunen@ovph.fiAnne Salovaara-Kerovälfärdsområdesstyrelsens ordförande
Tel:044 060 2660Kommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Dokument
Följ Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Ansvarsläkaren förbättrar kontinuiteten i vården och säkerheten i läkemedelsbehandlingen på boendeenheter för personer med funktionsnedsättning12.12.2025 10:05:00 EET | Pressmeddelande
Under hösten har ansvarsläkarmodellen på boendeenheter för personer med funktionsnedsättning utvidgats till att omfatta hela välfärdsområdet. Modellen förbättrar läkemedelssäkerheten och tryggar uppföljningen av klienternas välbefinnande.
Vastuulääkäri lisää hoidon jatkuvuutta ja lääkehoidon turvallisuutta vammaisten asumisyksiköissä12.12.2025 10:05:00 EET | Tiedote
Vammaisten henkilöiden asumisyksiköissä asuvien vastuulääkärimalli on syksyn aikana laajennettu koko hyvinvointialueelle. Mallilla parannetaan asiakkaiden lääketurvallisuutta ja varmistetaan voinnin seuranta.
Jul och nyår påverkar våra öppettider12.12.2025 09:00:00 EET | Pressmeddelande
De icke-brådskande mottagningarna håller stängt 24–28.12.2025, 1.1.2026 och 6.1.2026. Hit hör social- och hälsocentralerna, välfärdsstationerna, poliklinikerna och mun- och tandvårdens mottagningar. Mer information om öppettiderna finns på en del av tjänsternas och enheternas egna webbsidor. Under helgdagarna kan du i brådskande ärenden ringa jourhjälpsnumret 116 117 och i nödfall nödnumret 112.
Joulun ja uudenvuoden pyhät vaikuttavat aukioloaikoihimme12.12.2025 08:59:00 EET | Tiedote
Kiireettömät vastaanotot, kuten sosiaali- ja terveyskeskukset, hyvinvointiasemat, poliklinikat ja suun terveydenhuollon toimipisteet, ovat kiinni 24.–28.12.2025, 1.1.2026 sekä 6.1.2026. Tarkempia aukioloaikoja löytyy joidenkin palveluiden ja yksiköiden omilta verkkosivuilta. Soita pyhien aikana kiireellisissä asioissa päivystysapuun numeroon 116 117 sekä hätätilanteissa numeroon 112.
Kunduppgifter har äventyrats i samband med flytt av arkiv11.12.2025 11:32:00 EET | Pressmeddelande
Österbottens välfärdsområde har gjort en anmälan till dataombudsmannen om att kunduppgifter äventyrats i Närpes. Det finns ingen information om att utomstående har tagit del av handlingar som innehåller kunduppgifter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum