Huijausviestejä liikkeellä Kelan nimissä – uusi huijaus pyytää muuttamaan sairausvakuutustietoja
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi).
Kelan nimissä liikkuu tällä hetkellä paljon huijausviestejä, joissa pyydetään esimerkiksi muuttamaan omia sairausvakuutustietoja. Viestit ohjaavat sivustolle, jolla rikolliset kalastelevat pankki- ja henkilötietoja. Kela ei lähetä asiakkailleen linkkejä tekstiviestitse tai sähköpostitse.
Maaliskuussa Kela on saanut tavallista enemmän ilmoituksia kalastelutekstiviesteistä, joiden avulla rikolliset yrittävät saada haltuunsa suomalaisten henkilötietoja. Liikkeellä olevissa viesteissä vastaanottajaa pyydetään esimerkiksi muuttamaan omia sairausvakuutustietojaan. Viestissä oleva linkki ohjaa kuitenkin huijaussivustolle, jolle syötetyt tiedot päätyvät verkkorikollisten käsiin.
– Nykypäivänä huijaussivustot voivat olla hyvin uskottavan näköisiä ja hyödyntää esimerkiksi viranomaisten logoja. Siksi onkin syytä muistaa, että Kelan verkkopalveluun voi kirjautua turvallisesti vain osoitteessa www.kela.fi. Osoitteen voi tallentaa esimerkiksi selaimen kirjanmerkkeihin, jolloin turvallinen kirjautuminen käy helposti, kertoo Kelan teknisen tilannekuvakeskuksen päällikkö Miika Mäki.
Kela ei lähetä linkkejä tekstiviestitse
Kela on linjannut, että se ei lähetä asiakkaille linkkejä tekstiviesteillä tai sähköpostitse. Kelan tai Kansaneläkelaitoksen nimissä tulevia linkkejä ei siis kannata avata.
– Emme myöskään koskaan kysy henkilö- tai pankkitietoja tekstiviestitse tai sähköpostitse. Jos asiakas saa viestin, jossa pyydetään avaamaan linkki tai antamaan omia tietojaan, on aina syytä olla varuillaan, Mäki muistuttaa.
Huijausviestit muuttavat jatkuvasti muotoaan, ja kalastelutekstiviestien lisäksi liikkeellä on myös muita huijausyrityksiä.
– Ellei ole aivan varma yhteydenottajasta ja tämän tarkoitusperistä, omia henkilö- tai pankkitunnuksia ei koskaan kannata lähettää muille tai syöttää linkin kautta avautuville sivustoille. Huijauksista kannattaa muistuttaa myös läheisiä, Mäki sanoo.
Toimi näin, jos epäilet joutuneesi tietojenkalasteluyrityksen kohteeksi
Jos olet päätynyt epäilyttävälle sivustolle tai saanut viestin, jossa sinulta pyydetään henkilötietoja tai kirjautumista, toimi seuraavasti:
- Älä hätiköi. Jos saat yllättävän yhteydenoton, pysähdy aina harkitsemaan, ennen kuin toimit.
- Älä vastaa viestiin tai syötä tietojasi sivustolla oleviin kenttiin.
- Älä klikkaa viestissä tai verkkosivulla olevia linkkejä äläkä lähetä tietojasi eteenpäin.
- Jos epäilet, että pankkitunnuksesi ovat joutuneet vääriin käsiin, ota heti yhteyttä pankkisi asiakaspalveluun. Tee sen jälkeen rikosilmoitus poliisille.
- Jos epäilet, että henkilötietojasi on päätynyt vääriin käsiin, tutustu Suomi.fi-palvelun toimintaohjeisiin: Henkilötietojani on viety tai vuotanut - Suomi.fi.
- Jos saat Kelan nimissä tulevan epäilyttävän viestin, ilmoita siitä osoitteeseen tekninentuki@kela.fi.
Lue lisää
Kela.fi-sivustolle on koottu ohjeet, joiden avulla Kelan verkkopalveluun voi kirjautua turvallisesti: Asioi turvallisesti OmaKelassa.
Yhteyshenkilöt
Miika MäkiTeknisen tilannekuvakeskuksen päällikköKela
Yhteydenotot Kelan mediapuhelimen kautta:
p. 020 634 7745 (arkisin klo 9–16) viestinta@kela.fi
Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Driftsavbrott i FPA:s e-tjänster under veckoslutet16.5.2025 14:30:00 EEST | Pressmeddelande
FPA:s webbplats och e-tjänster för privatpersoner, arbetsgivare och samarbetspartner kommer att vara ur bruk som planerat lördagen 17.5.2025. Under avbrottet är till exempel MittFPA ur bruk.
Kelan asiointipalveluissa on käyttökatko viikonloppuna16.5.2025 14:30:00 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Kelan verkkosivut sekä asiointipalvelut henkilöasiakkaille, työnantajille ja kumppaneille ovat suunnitellusti poissa käytöstä lauantaina 17.5.2025. Käyttökatkon aikana esimerkiksi OmaKela on poissa käytöstä.
Förslaget om att aktivera Suomi.fi-meddelanden gäller endast personliga ärenden12.5.2025 11:57:42 EEST | Pressmeddelande
Från och med 12.5.2025 kommer den som identifierar sig i tjänsten Suomi.fi att få ett förslag om att aktivera Suomi.fi-meddelanden. Suomi.fi-meddelandena är avsedda endast för personliga ärenden och personlig myndighetspost, även om förslaget också kommer till dem som använder tjänsten på arbetets vägnar.
Ehdotus Suomi.fi-viestien käyttöönotosta koskee vain henkilökohtaista asiointia12.5.2025 11:57:42 EEST | Tiedote
Suomi.fi-tunnistautumisen yhteydessä tulee 12.5.2025 alkaen ehdotus ottaa sähköiset Suomi.fi-viestit käyttöön. Suomi.fi-viestit on tarkoitettu vain henkilökohtaisia asioita ja postia varten, vaikka ehdotus tulee myös työnsä puolesta asioiville.
Kunderna allt nöjdare med FPA-taxi12.5.2025 10:17:47 EEST | Pressmeddelande
FPA har igen kartlagt kundupplevelsen hos användare av FPA-taxi. Enligt en enkät som gjordes våren 2025 är största delen av kunderna nöjda med taxitjänsten. Jämfört med resultaten för 2023 är kunderna klart nöjdare än förut. Särskilt berömde de förarnas vänlighet och hjälpsamhet.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme