Kotimaista kauneutta jo 25 vuotta – Sokos Emotionin kauneuden huippuammattilaiset tuntevat suomalaiskuluttajien tarpeet
25 vuotta täyttävä Sokos Emotion-ketju on vakiinnuttanut paikkansa suomalaisten kauneuden ja hyvinvoinnin ykkösostopaikkana. Kattava myymäläverkosto ja huippuunsa viilattu tuotevalikoima ovat viime aikoina houkutelleet ostoksille erityisesti alle 25-vuotiaita nuoria. Kotimainen vahva brändi pärjää myös verkon globaalissa kilpailussa.

1990-luvun loppupuolella Sokos-ketjussa havaittiin, että aika saattaisi olla otollinen uudelle palvelevalle kauneuden erikoisliikkeelle. Vuonna 2000 avattiin Haminassa ihka ensimmäinen Sokos Emotion, jonka myymälätilaan oli haettu esikuvia Keski- ja Etelä-Euroopasta. Elämyksellinen myymälä osoittautuikin pian varsin toimivaksi konseptiksi, ja seuraavien vuosien aikana ketju kasvoi vauhdikkaasti. Tänä päivänä ketjun verkosto kattaa 38 myymälää, joista puolet sijaitsee kauppakeskuksissa ja puolet Prisma-keskuksissa.
- Kivijalassa ennemmin laajennamme kuin supistamme myyymäläverkostoamme. Kokonaan uusien Emotioneiden lisäksi kehitämme jatkuvasti olemassa olevia myymälöitämme, ja olenkin hyvilläni voidessani kertoa, että viime aikoina myymälämme ovat houkutelleet uusia asiakkaita erityisesti alle 25-vuotiaista. Nuoret tulevat Emotioneihin tutustumaan ihonhoidon tuotteisiin ja luonnonkosmetiikkaan sekä tietysti tuoksuttelemaan – hajuvesibuumi ei näytä laantumisen merkkejä, kertoo Sokos Emotionin ketjupäällikkö Tuija Salmi.
Sokos Emotionin asiakastyytyväisyys on ollut viime vuodet erinomaisella tasolla. Iso osa ketjun myymälöiden henkilökunnasta on suorittanut Myyn mielihyvää -koulutusohjelman, jonka yksi olennainen osa on asiakkaiden kuunteleminen. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että myyjä esittelee tarpeen mukaan vaihtoehtoja eri hintakategorioiden tuotteista.
- Emotionin erottuvuustekijä ja kaiken tekemisen sydän ovat superammattitaitoiset myyjämme, jotka tuntevat läpikotaisin sekä monipuolisen tuotevalikoimamme että suomalaisen asiakkaan tarpeet. Merkkikosmetiikka ja tuoksut ovat valikoimamme selkäranka, joita vaalimme. Harva kuitenkaan haluaa meikkipussiinsa vain hintavimpia merkkituotteita, ja meillä onkin valikoimassa kattavasti eri hintaluokkia, Salmi sanoo.
Sokos Emotioneiden palveluihin kuuluvat esimerkiksi kauneusneuvonta, pikameikkaus ja monessa paikassa parturi-kampaamo. Myymälöiden asiakkaita palvelevat asiantuntijat kuuluvat ketjun omaan henkilökuntaan, jonka osaamista työnantaja tukee jatkuvalla kouluttamisella.
- Asiakas voi luottaa, että henkilökuntamme ei vain myy meikkejä, vaan löytää juuri sopivat tuotteet ja opastaa käyttämää niitä kotona oikein, Salmi kertoo.
Vahvan kivijalan ja kasvavan verkkokaupan rakkausliitto
Kauneuden tuotealueilla verkkokaupan osuus myynnistä kasvaa jatkuvasti. Sokos Emotioneissa uskotaankin, että tulevaisuuden voittava konsepti muodostuu kattavan verkkokaupan ja palvelevan myymäläverkoston yhdistelmästä. Usein myymälässä asiointia myös edeltää valikoiman tutkiskelu verkkokaupan puolella.
- Avainasemassa on monikanavainen ostokokemus. Tällä hetkellä näyttää, että kotimaiset vahvat brändimme Sokos ja Emotion pärjäävät verkon globaalissa kilpailussa. Suomalaiset selkeästi haluavat asioida kotimaisessa luotettavassa verkkokaupassa, Salmi sanoo.
Sokos Emotion -ketju 25 vuotta
-
Suomen johtava kauneuden ja hyvän olon erikoisliike
-
Ensimmäinen Sokos Emotion avattiin 13.4.2000 Haminassa ja se palvelee yhä
-
Emotionin ja Sokoksen yhteinen verkkokauppa sokos.fi avattiin 24.10.2010
-
Myymälöitä nyt 38: kivijalassa, kauppakeskuksissa ja Prismojen yhteydessä – Helsingistä Rovaniemelle
-
Ketjun verkosto kasvaa syksyllä, kun Kymen Seudun Osuuskauppa avaa Sokos Emotion-myymälän Kotkan Prisma Sutelan yhteyteen.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tuija SalmiKetjupäällikkö Sokos Emotion, SOK Erikoiskauppa
Puh:0505319515tuija.salmi@sok.fiSokos Emotion
Sokos-ketjun rinnalla toimiva Sokos Emotion on kauneuden ja hyvinvoinnin johtava erikoisliikeketju, jonka verkostoon kuuluu 38 myymälää. Kotimainen asiakasomistajien kokonaan omistama Sokos Emotion on osa S-ryhmää.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Antti Oksa päivittäistavarakaupan ja Sebastian Nyström käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle16.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote
Antti Oksa on nimitetty päivittäistavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Oksa on aloittanut kaupparyhmän palveluksessa vuonna 2006 S-Trainee-valmennettavana ja on ennen uutta tehtäväänsä toiminut monipuolisesti päivittäistavarakaupan alueella. Viimeisimpänä hän on vastannut SOK:n päivittäistavarakaupan tuoteryhmäjohtamisesta. Sebastian Nyström on nimitetty käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Tehtävä on S-ryhmässä uusi. Nyströmin vastuualueeseen kuuluu käyttötavarakauppa Prisma-, Sokos- ja Sokos Emotion -ketjubrändeissä, ja johtajat Virpi Viinikainen ja Mika Laakso raportoivat jatkossa hänelle. Nyström tulee roolissaan keskittymään erityisesti S-ryhmän käyttötavarakaupan digitaalisuuden kehittämiseen. Sebastian Nyström aloitti SOK:lla vuonna 2015 strategiajohtajana ja on viimeisimpänä työskennellyt digipalveluista, IT:stä ja asiakkuudesta vastaavana muutosjohtajana. Ville Kinnunen on nimitetty Chief Digital Officer -tehtävään ja konsernijohtoryhmän jäseneksi SOK:l
Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.
Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.
Suomesta löytyy jo kauppoja, joissa puhelin on syrjäyttänyt lompakon5.9.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
Tietyissä S-ryhmän toimipaikoissa jo joka toinen bonustapahtuma kirjataan puhelimella muovikortin sijaan. Muutos on tapahtunut lyhyessä ajassa, sillä esimerkiksi Applen laitteille S-Etukortin on voinut lisätä vasta viime vuodesta alkaen.
SOK mukaan European Marketing Distribution -hankintaliittoumaan29.8.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
SOK on liittynyt päivittäistavaroiden kansainvälisen EMD-hankintaliittouman jäseneksi. Yhteistyön tavoitteena on luoda uudenlaisia toimintamalleja kansainvälisten merkkituotteiden hankintaan – asiakkaiden hyödyksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme