Oma Häme

Hyvinvointialue ja kunnat aktivoivat yhdessä asukkaita liikkumaan

Jaa
Logo, jossa on sydäntä pitelevät kädet ja teksti "Asiakslähtöisyys".

Itsensä ja toisten liikkumaan motivointi on taitolaji. Miten ihmeessä kannustaa itseään lähtemään liikkumaan harmaaseen tihkusateeseen, etenkään jos liikunta ei ole ollut oma juttu? Rutiinien ja elintapojen muuttaminen on vaikeaa. Tähän ja moneen muuhun liikkumattomuuden haasteeseen löytyy ratkaisuja kunnista, liikuntaneuvonnan rautaisilta ammattilaisilta.   

Liikuntaneuvonta on kuntien maksuton, matalan kynnyksen palvelu, jonka tavoitteena on edistää asiakkaiden terveyttä edistäviä tottumuksia. Liikuntaneuvojat ovat asiakkaiden tukena elintapojen muuttamisessa 6–12 kuukauden ajan asiakkaan tarpeiden mukaan. Säännöllisissä tapaamisissa työskennellään yhdessä asetetun, motivoivan ja realistisen tavoitteen eteen. Liikuntaneuvonnasta saa apua monelle tuttuun tilanteeseen: pitäisi liikkua, mutta ei riitä aika, ei huvita tai jos ei tiedä, mistä aloittaa.  

Kanta-Hämeen hyvinvointialue ja kunnat ovat yhteistyössä lähteneet edistämään asukkaiden liikunta-aktiivisuutta. He ovat solmineet sopimuksen, jonka myötä kunnan liikuntaneuvojat saavat rajatut oikeudet kirjata Oma Hämeen potilastietojärjestelmään.

Kuvassa%20vasemmalta%20Oma%20H%E4meen%20elintapaohjauksen%20koordinaattori%20Minna%20Ritakorpi%2C%20Lopen%20liikuntaneuvoja%20Veera%20Tulonen%20ja%20H%E4meenlinnan%20liikuntaneuvoja%20Panu%20Tavisalo.%20Kolmikko%20kokoontuu%20s%E4%E4nn%F6llisesti%20yhteen%20muiden%20alueen%20liikuntaneuvojien%20kanssa.
Kuvassa vasemmalta Oma Hämeen elintapaohjauksen koordinaattori Minna Ritakorpi, Lopen liikuntaneuvoja Veera Tulonen ja Hämeenlinnan liikuntaneuvoja Panu Tavisalo. Kolmikko kokoontuu säännöllisesti yhteen muiden alueen liikuntaneuvojien kanssa.

Yhteistyö on lähtenyt hyvin käyntiin

Tämä mahdollistaa sen, että hyvinvointialueen ammattilainen voi tehdä sähköisen lähetteen kunnan liikuntaneuvojalle, jos asiakas on halukas tuen saamiseen. Näin ohjautuminen hyvinvointialueen palvelusta kunnan palveluihin sujuvoituu ja asiakasta koskevat tiedot ovat kirjattuna yhdessä, samassa järjestelmässä. Tästä onnistuneesta yhteistyöstä hyötyvät kaikki: asiakas, kunta ja hyvinvointialue. 

Hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilainen voi tehdä liikuntalähetteen kenestä tahansa nuoresta aikuisesta tai aikuisesta, joka kaipaa tukea liikkumiseen ja muiden elintapojen muuttamiseen. Lähetteen saavuttua liikuntaneuvoja ottaa yhteyttä asiakkaaseen ja sopii ensimmäisen tapaamisajan lähtötilanteen kartoittamista ja suunnitelman tekoa varten.  

Yhteistyö on alkanut Hattulan, Hausjärven, Humppilan, Hämeenlinnan, Forssan, Jokioisten, Janakkalan, Lopen ja Riihimäen kanssa. Liikuntaneuvojat ovat innolla ottaneet käyttöön uuden järjestelmän, sillä tätä toimintamallia on toivottu pitkään.

Toiveena on, että liikuntaneuvontaan tulisivat ne, jotka eivät ole vielä löytäneet itselleen sopivaa tapaa liikkua.  Himoliikkujaksi ei tarvitse alkaa, vaan oppia tekemään valintoja, jotka auttavat voimaan hyvin.  

Kuntien liikuntaneuvojien yhteystiedot

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Oma Häme

Diabeetikko: tarkista onko sinulla viallisia FreeStyle Libre 3 Plus -sensoreita12.9.2025 12:48:28 EEST | Tiedote

Osa FreeStyle Libre 3 Plus -sensoreista saattaa antaa virheellisiä korkean glukoosin lukemia. Tämä voi aiheuttaa mahdollisen terveysriskin diabetesta sairastaville henkilöille. Ne potilaat, jotka käyttävät FreeStyle Libre 3 -sovellusta, voivat saada ilmoituksen ongelmasta myös sovelluksen kautta. Ongelma ei vaikuta FreeStyle Libre 3 -lukulaitteeseen eikä -sovellukseen tai muihin Libre-tuotteisiin (FreeStyle Libre 2, FreeStyle Libre 2 Plus ja FreeStyle Libre 3). Toimi näin: Käy tarkistamassa osoitteesta www.FreeStyleConfirm.com, kuuluuko käyttämäsi sensori viallisiin sensoreihin. Mene kohtaan ”Tarkista sensorin sarjanumero”. Viallinen sarjanumero on T60002911. Jos sarjanumero on sama, lopeta sensorin käyttö välittömästi ja hävitä kyseiset sensorit. Jos käytät parhaillaan FreeStyle Libre 3 Plus -sensoria, sarjanumero löytyy sovelluksesta tai lukulaitteesta. Sarjanumero löytyy myös sensorin asettimen ja sensoripakkauksen pohjassa olevista merkinnöistä.Kuva, jossa on ohjeet FreeStyle Libre

Asiakaslähtöinen lähipalvelumalli laajenee Oma Hämeessä4.9.2025 10:45:00 EEST | Tiedote

Oma Häme aikoo ottaa lähipalvelumallin vaiheittain laajempaan käyttöön tämän syksyn aikana. Tavoitteena on, että vuoden 2026 alussa lähipalvelumalli on käytössä koko laajuudessaan Tammelassa, Humppilassa, Rengossa ja Ypäjällä. Lähipalvelumallia on testattu keväällä 2025 Tammelassa. Pilotissa testattiin mallia käytännössä ja kerättiin arvokasta tietoa asiakasmääristä, palvelutarpeesta sekä asiakkaiden ja työntekijöiden kokemuksista. Pilotin aikana havaittiin, että suurin osa asiakkaista jatkoi asiointia Forssan terveyskeskuksessa, mutta yksittäisille asiakkaille Tammelan lähipalvelupiste tarjosi välttämättömän vaihtoehdon. Näitä havaintoja on hyödynnetty mallin jatkokehityksessä. Asiakaslähtöisen lähipalvelumallin ohjaavia periaatteita esitellään aluehallitukselle maanantaina 8. syyskuuta. Aluehallitukselle esitetään, että se merkitsee periaatteet ja lähipalvelumallin laajentamisen tiedoksi. Aluevaltuusto päätti keväällä 2024, että Oma Häme ottaa lähipalvelumallin käyttöön osana palvelu

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye