Redogörelse: Anslutningen till det europeiska bannätet skulle öka Finlands konkurrenskraft
Finland har till hands ett unikt tillfälle att förbättra sin konkurrenskraft och försörjningsberedskap genom att ansluta sig till det europeiska bannätet. Via Rail Baltica skulle även logistikförbindelserna i Finland kunna omfattas av den europeiska spårvidden, berättar utredningen som Östbanan Ab låtit göra om godstrafiken.

Utredningen om att ansluta Österbanans godstrafik till Rail Baltica-projektet som Östbanan Ab låtit göra, visar att det finns många betydande faktorer som talar för att Finland ska ansluta sig till det europeiska bannätet och spårvidden via de baltiska länderna. Den viktigaste faktorn är att rutten genom de baltiska länderna redan nu är en av de viktigaste och snabbast växande export- och importlederna. En fjärdedel av lastbilarna och släpvagnarna i den europeiska trafiken i Finland passerar genom Baltikum, och under 2000-talet har transportmängden mellan Finland och Estland 2,5-faldigats och mängden gods som transporteras med lastbilar till och med sjudubblats. År 2023 transporterades sammanlagt 11,4 miljoner ton gods på rutten.
I början av 2030-talet färdigställs en Rail Baltica-banförbindelse till Finska vikens södra strand, som kopplar Tallinn till Warszawa med den europeiska spårvidden. Därifrån fortsätter spårförbindelserna till Central- och Östeuropa, Balkanområdet och Asien. Restiderna på rutterna till Europa längs Rail Baltica är betydligt kortare än i trafikförbindelser baserade på sjötransporter.
”Finland är det enda EU-land dit de europeiska spårförbindelserna inte verkligen sträcker sig, och det utgör en stor risk för vårt lands konkurrenskraft. En central observation i vår utredning är att det lönar sig för Finland att ansluta sig till det europeiska bannätet just via Rail Baltica. Detta stöds av den redan etablerade stationen i den baltiska korridoren, de finansieringsmöjligheter som EU aktivt lyfter fram i övergången till ett enhetligt bannät på 1 435 millimeter samt det utvidgade stomnätet TEN-T för den europeiska trafiken, till vilket även Östbanan hör”, säger Östbanan Ab:s verkställande direktör Petteri Portaankorva.
I en utredning som genomfördes av Destia och AFRY Finland granskades de logistiska möjligheter som Rail Baltica erbjuder samt jämfördes skillnaderna i Finlands och Sveriges internationella trafikförbindelser. Av utredningen framgår att Finland ligger bakom i logistiken jämfört med Sverige, som har mångsidiga internationella trafikförbindelser, inklusive fast järnvägs- och vägförbindelse via Danmark till Kontinentaleuropa. Cirka fem procent av Sveriges import och export går längs spåren. Tågförbindelsernas konkurrenskraft förbättras ytterligare av Fehmarnbelt-tunneln som färdigställs mellan Danmark och Tyskland i slutet av årtiondet.
Europeisk spårvidd ända till Kouvola
Ett av fynden i utredningen är att Finland är nästan helt fristående från intermodala transporter som är vanliga i Europa. Vid intermodala transporter transporteras till exempel containrar eller lastbilar med tåg och deras koldioxidutsläpp är betydligt mindre än vid landsvägs- och sjötransporter. Via Rail Baltica skulle Finland kopplas till nätet för europeiska intermodala transporter.
Österbanan som anslutits till Rail Baltica skulle medföra en spårvidd på 1 435 millimeter ända till Kouvola, och ansluta järnvägs- och landsvägsterminalen i Kouvola till det europeiska bannätet. I RR-terminalen i Kouvola kunde fraktcontainrar effektivt flyttas till europeiska tåg från finländska godståg och långtradare.
"Trafikförbindelserna bör granskas med tanke på hela Finlands konkurrenskraft, inte som deloptimerade lokala infrastrukturprojekt. Nu handlar det om strategiska beslut som påverkar Finlands konkurrenskraft och säkerhet på lång sikt. Tidsfönstret för att stärka Finlands europeiska trafikförbindelser är nu, när vi kan dra nytta av utvecklingen på andra håll i EU", säger Arto Räty, styrelseordförande för Östbanan Ab.
Kontakter
Petteri PortaankorvaVerkställande direktörItärata Oy
Tel:0503577581petteri.portankorva@itarata.fiArto RätyStyrelseordförandeItärata Oy
Tel:0504117384Katri ParikkaAnsvars- och kommunikationsdirektörItärata Oy
Tel:044 275 3028katri.parikka@itarata.fiBilder








Dokument
Östbanan Ab
Östbanan Ab:s uppgift är att planera en snabb spårförbindelse från Flygbanan via Borgå till Kouvola samt möjliggöra mer direkta och snabbare förbindelser till östra Finland. Östbanan betjänar cirka två miljoner invånare i sju landskap. Östbanan Ab ägs av finska staten (51%), representerad av Transport- och kommunikationsministeriet, och 24 kommuner eller städer. Östbanan är en del av det utvidgade TEN-T-stomnätet för trafiken (Trans-European Transport Network).
Följ Itärata Oy
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Itärata Oy
Östbanans MKB-beskrivning presenteras på offentliga möten i början av året19.11.2025 14:30:00 EET | Pressmeddelande
Östbanans förfarande för miljökonsekvensbedömning håller på att färdigställas och kommer att synas i början av januari. MKB-beskrivningen presenteras på nio tillställningar för allmänheten under januari–mars.
Itäradan YVA-selostusta esitellään yleisötilaisuuksissa alkuvuodesta19.11.2025 14:30:00 EET | Tiedote
Itäradan ympäristövaikutusten arviointimenettely on valmistumassa ja tulee nähtäville tammikuun alussa. YVA-selostusta esitellään yhdeksässä yleisötilaisuudessa tammi–maaliskuun aikana.
Östbanans planeringen fortsätter med den bansträckning som orsakar minst olägenheter för miljön13.11.2025 09:45:00 EET | Pressmeddelande
Östbanan Ab har valt ut den bansträckning som går vidare till fortsatt planering. De alternativa bansträckningarnas konsekvenser för miljön har utretts i stor utsträckning i förfarandet för miljökonsekvensbedömning. Den valda bansträckningen orsakar minst olägenheter och möjliggör mest nytta.
Itärata vie jatkosuunnitteluun vähiten ympäristölle haittaa aiheuttavan ratalinjauksen13.11.2025 09:45:00 EET | Tiedote
Itärata Oy on valinnut jatkosuunnitteluun etenevän ratalinjauksen. Vaihtoehtoisten ratalinjausten vaikutuksia ympäristöön on selvitetty laajasti ympäristövaikutusten arviointimenettelyssä. Valittu linjaus aiheuttaa vähiten haittaa ja mahdollistaa eniten hyötyjä.
Utredning bedömer effekterna av Östbanan på befolkningen och den regionala utvecklingen i östra Finland26.8.2025 09:01:13 EEST | Pressmeddelande
Vid Östra Finlands universitet utreds hur genomförandet av Östbanan påverkar tillgängligheten och livskraften i östra Finland. Kärnan i granskningen är företagens placering och antalet arbetsplatser. Utredningen ger helt ny information om utvecklingsmöjligheterna i östra Finland.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum