Öljy liikuttaa, lämmittää ja pukee meidät – tuhoon asti: Monira Al Qadirin näyttely Kiasmassa kietoutuu yhteisen kohtalonkysymyksemme ympärille
Monira Al Qadiri käsittelee taiteessaan sitä, miltä tuntuu elää öljyn mahdollistamaa modernia elämää kiihtyvän ilmastokriisin aikana. Hänen uuden näyttelynsä lähtökohtana on, miten miljoonien vuosien aikana muodostunut raaka-aine on kuin salassa nivoutunut osaksi ihmiskunnan historiaa ja kohtaloa. Aihe on hänelle omakohtainen: Al Qadiri varttui Kuwaitissa öljynjalostamoiden naapurissa ja koki lapsena Persianlahden sodan. Deep Fate – Lumous ja tuho on hänen ensimmäinen yksityisnäyttelynsä Pohjoismaissa. Se avautuu Kiasmassa perjantaina.

Öljy on kaikkialla arjessamme – polttoaineissa, vaatteissa, leluissa, meikeissä, rakennuksissa ja teissä. Lämmitämme sillä koteja ja ilmastoa. Sodimme siitä.
Öljyn kahtalainen rooli vaurauden tuojana ja kriisien aiheuttajana on keskeinen aihe taiteilija Monira Al Qadirin (s. 1983) uudessa näyttelyssä. Näyttelyn nimi Deep Fate viittaa öljyn syntyyn syvällä maaperässä ja samalla siihen, miten öljyriippuvuus ja sen katkaiseminen ovat ihmiskunnalle kohtalonkysymys.
Al Qadirin työskentely perustuu Persianlahden alueen kulttuurihistorian tutkimukseen. Näyttelyssä on esillä veistoksia ja videoteoksia viimeisen vuosikymmenen ajalta. Osa veistoksista on erittäin suurikokoisia, kun taas pienimmät ovat halkaisijaltaan vain senttimetrin. Monissa veistoksissa toistuvat öljynporauksessa käytettävien terien ja kemikaalien molekyylirakenteiden muodot. Leimallista Al Qadirin teoksille ovat sateenkaaren väreissä läikehtivät värit, jotka muistuttavat öljystä ja helmien hohtavasta pinnasta.
Esillä olevissa videoteoksissa Al Qadiri muun muassa palaa lapsuuskokemuksiinsa. Öljynjalostamon lähellä asunutta lasta laitos muistutti ympäristötuhon sijaan hohtavasta suurkaupungista. Palavat öljykentät puolestaan olivat hänen ensimmäinen tietoinen kohtaamisensa öljyn kanssa.
Teoksissa on viittauksia myös Al Qadirin suvun historiaan. Ennen öljybuumia merkittävä elinkeino alueella oli helmensukellus, joka työllisti taiteilijan isoisän. 1950-luvulla öljyteollisuus nosti pienen maan köyhyydestä rikkauteen ja päätti samalla helmenpyyntielinkeinon.
Deep Fate – Lumous ja tuho -näyttelyn ovat kuratoineet Kiasman kuraattorit Piia Oksanen ja Jari-Pekka Vanhala.
Taiteilijan biografia
Monira Al Qadiri (s. 1983, Senegal) varttui Kuwaitissa ja suoritti taideopintonsa Japanissa. Nykyään hän asuu ja työskentelee Berliinissä.
Al Qadirin yksityisnäyttelyitä on ollut viime vuosina esillä muun muassa taidekeskus Bozarissa Brysselissä (2024), taidemuso UCCA Dunessa Kiinassa (2023), Kunsthaus Bregenzissä Itävallassa (2023), Bilbaon Guggenheim-museossa (2022), Blaffer Art Museumissa Houstonissa (2022) ja Haus der Kunstissa Münchenissä (2020). Hän on ollut mukana lukuisissa ryhmänäyttelyissä muun muassa Desert X AlUlassa (2024), Sydneyn biennaalissa (2023–2024), Boråsin biennaalissa (2024), Sharjahin biennaalissa (2023), Asian Art Biennialissa (2021), Dubai Expossa (2021), Palais de Tokyossa (2020) ja MoMa PS1:ssä (2019–2020). Vuonna 2022 hänen teoksiaan oli esillä Venetsian biennaalin päänäyttelyssä.
Monira Al Qadiri
Deep Fate – Lumous ja tuho
21.3.–7.9.2025
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoa medialle:
Piia Oksanen, kuraattori, piia.oksanen@kiasma.fi, 0294 500 538
Jari-Pekka Vanhala, kuraattori, jari-pekka.vanhala@kiasma.fi, 0294 500 517
Kiasman viestintä:
Kiira Koskela, tiedottaja, 050 4786 861, kiira.koskela@kiasma.fi
Piia Laita, viestintäpäällikkö, 0294 500 507, piia.laita@kiasma.fi
Lehdistökuvia saa käyttää Kiasmaa ja näyttelyä koskevassa tiedotuksessa.
Kuvat

Linkit
Nykytaiteen museo Kiasma
Mannerheiminaukio 2
00100 Helsinki
Kansallisgalleria on kuvataiteen valtakunnallinen museo. Se ylläpitää kolmea Suomen tunnetuimmista museoista, jotka ovat Ateneumin taidemuseo, Nykytaiteen museo Kiasma ja Sinebrychoffin taidemuseo. Lisäksi se hallinnoi kansallista taidekokoelmaa sekä siihen liittyvää arkistoa, rakentaa kulttuuriperintöä ja edistää taiteellista sivistystä. kansallisgalleria.fi
Muut kielet
- ENG: Oil transports us, warms us and dresses us – to destruction: Monira Al Qadiri’s Kiasma exhibition revolves around the question of our common destiny
- SWE: Vi rör oss, värmer oss och klär oss med olja – ända in i fördärvet: Monira Al Qadiris utställning på Kiasma sveper sig runt vår gemensamma ödesfråga
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta KIASMA
I Dafna Maimons verk kan man känna igen sig själv, och det kan locka till skratt – utställningen Symptomer öppnar på Kiasma24.4.2025 09:48:44 EEST | Pressmeddelande
Konstnären Dafna Maimon har på Kiasma byggt upp en utställning där människokroppen med sina olika delar och symtom öppnar sig mot publiken. Besökaren får röra sig genom en sammetslik tarm och en visdomstand, och får se pastellmålningar vars motiv påminner om bland annat inre organ. På utställningen kan man också möta björndjur som hör till de segaste varelserna i världen, och i en musikal uppträder filosofen René Descartes, känd som en förespråkare av distinktionen mellan kropp och själ. Denna uppfattning utmanar Maimon på sin utställning. Utställningen Symptomer öppnar på Kiasma 25.4.2025.
Dafna Maimonin teoksista voi tunnistaa itsensä, ja se vähän naurattaa – Oireita-näyttely avautuu Kiasmassa24.4.2025 09:48:44 EEST | Tiedote
Taiteilija Dafna Maimon on rakentanut Kiasmaan näyttelyn, jossa ihmiskeho erilaisine osineen ja oireineen rönsyää vastaan. Kävijä kulkee samettisen suolen ja viisaudenhampaan läpi ja näkee pastellimaalauksia, joiden kuva-aiheet muistuttavat esimerkiksi sisäelimiä. Näyttelyssä voi kohdata myös karhukaisen, maailman sitkeimpiin lukeutuvan otuksen, ja musikaalissa seikkailevan René Descartesin, joka tunnetaan mieli-ruumis-erottelun edistäjänä. Tämän näkemyksen Maimon haastaa näyttelyssään. Oireita-näyttely avautuu Kiasmassa 25.4.2025.
Seeing ourselves reflected in Dafna Maimon’s art, we can’t help but smile – Symptoms opens at Kiasma24.4.2025 09:48:44 EEST | Press release
Dafna Maimon’s exhibition at Kiasma opens up the human body, inviting its varied components and symptoms to sprout up and sprawl out around us. Visitors pass through a velvety intestinal tunnel and a cave-sized wisdom tooth to see artworks such as a series of pastel paintings showing mysterious internal worlds. We also encounter an enlarged tardigrade, one of the world’s toughest microscopic creatures, as well as noted proponent of the mind-body split René Descartes, who appears in Maimon’s musical installation Homebody – and whose dualistic worldview is challenged throughout the exhibition. Symptoms opens at Kiasma on 25 April 2025.
Inbjudan till media: Dafna Maimons utställning Symptomer presenteras till pressen 24.4.202522.4.2025 08:52:00 EEST | Pressmeddelande
Konstnären Dafna Maimon har på Kiasma byggt upp en utställning där människokroppen med sina olika delar och symtom öppnar sig mot publiken. I sina verk beskriver hon på ett milt humoristiskt sätt människan som i dagens vardagsjäkt inte alltid är medveten om sin egen kropps behov – men betraktaren kan i verken känna igen de beskrivna situationerna i sitt eget liv. Välkommen till presskonferensen för Dafna Maimons utställning Symptomer på Museet för nutidskonst Kiasma torsdagen den 24.4. Vänligen anmäl ditt deltagande: kiira.koskela@kiasma.fi
Kutsu medialle: Dafna Maimonin Oireita-näyttelyn tiedotustilaisuus to 24.4. Kiasmassa22.4.2025 08:52:00 EEST | Tiedote
Taiteilija Dafna Maimon rakentaa Kiasmaan näyttelyn, jossa ihmiskeho erilaisine osineen ja oireineen rönsyää vastaan. Hän kuvaa teoksissaan lempeän humoristisesti ihmistä, joka ei nykyarjen keskellä aina tunnista kehonsa tarpeita – mutta katsoja voi tunnistaa teoksissa kuvattuja tilanteita omasta elämästään. Tervetuloa tutustumaan Oireita-näyttelyyn ennakkoon tiedotustilaisuuteen 24.4.2025. Ilmoittauduthan: kiira.koskela@kiasma.fi
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme