Vi rör oss, värmer oss och klär oss med olja – ända in i fördärvet: Monira Al Qadiris utställning på Kiasma sveper sig runt vår gemensamma ödesfråga
I sin konst behandlar Monira Al Qadiri hur det känns att leva vårt moderna liv som möjliggörs av oljan, mitt i en accelererande klimatkris. Utgångspunkten för hennes nya utställning är hur råvaran som har bildats under miljoner år liksom i smyg har flätats samman med mänsklighetens historia och öde. Temat är självupplevt: Al Qadiri växte upp intill oljeraffinaderierna i Kuwait och upplevde Kuwaitkriget som barn. Deep Fate – Förtjusning och fördärv är hennes första separatutställning i Norden. Den öppnar på Kiasma den 21.3.2025.

Oljan finns överallt i vår vardag – i bränslen, kläder, leksaker, smink, byggnader och vägar. Vi värmer upp våra hus och klimatet med den. Vi krigar om den.
Oljans dubbla roll som källa till välstånd och orsak till kriser är det centrala temat på konstnären Monira Al Qadiris (f. 1983) nya utställning. Utställningens namn Deep Fate hänvisar till oljans tillkomst djupt nere i berggrunden, och samtidigt till vårt oljeberoende och hur det är ödesfråga för mänskligheten att bryta det.
Al Qadiris arbete bygger på kulturhistorisk forskning i regionen kring Persiska viken. På utställningen visas skulpturer och videoverk från det senaste årtiondet. En del av skulpturerna är mycket stora, medan de minsta är bara en centimeter i diameter. I många av skulpturerna upprepas formerna på de borrkronor som används då man borrar efter olja, liksom formerna hos kemikaliernas molekylära strukturer. Utmärkande för Al Qadiris verk är hur de sprakar av regnbågens alla färger, vilket påminner om oljans och pärlors glimrande yta.
I de videoverk som visas återvänder Al Qadiri bland annat till sina barndomsupplevelser. Barnet som växte upp i skuggan av ett oljeraffinaderi såg inte anläggningen som en symbol för miljöförstörelse utan som en glittrande storstad. De brinnanden oljefälten var hennes första medvetna möte med oljan.
I verken finns också referenser till Al Qadiris släkthistoria. Före oljeboomen var pärlfiske en viktig näring i regionen och sysselsatte också konstnärens farfar. På 1950-talet lyfte oljeindustrin det lilla landet från armod till rikedom, och innebar samtidigt ett slut för pärlfiskenäringen.
Utställningen har kuraterats av Kiasmas kuratorer Piia Oksanen och Jari-Pekka Vanhala.
Konstnärens biografi
Monira Al Qadiri (f. 1983, Senegal) växte upp i Kuwait och avlade sina konststudier i Japan. Idag bor och arbetar hon i Berlin.
Separatutställningar av Al Qadiri har de senaste åren visats bland annat i konstcentret Bozar i Bryssel (2024), konstmuseet UCCA Dune i Kina (2023), Kunsthaus i Bregenz i Österrike (2023), Guggenheim-museet i Bilbao (2022), Blaffer Art Museum i Houston (2022) och Haus der Kunst i München (2020). Hon har deltagit i ett flertal grupputställningar, bland annat i Desert X AlUla (2024), Sydneybiennalen (2023–2024), Boråsbiennalen (2024), Sharjahbiennalen (2023), Asian Art Biennial (2021), Dubai Expo (2021), Palais de Tokyo (2020) och MoMa PS1 (2019–2020). År 2022 visades hennes verk på Venedigbiennalens huvudutställning.
Monira Al Qadiri
Deep Fate – Förtjusning och fördärv
21.3–7.9.2025
Nyckelord
Kontakter
Information för media:
Piia Oksanen, kurator, piia.oksanen@kiasma.fi, 0294 500 538
Jari-Pekka Vanhala, kurator, jari-pekka.vanhala@kiasma.fi, 0294 500 517
Kiasmas kommunikation:
Kiira Koskela, informatör, 050 4786 861, kiira.koskela@kiasma.fi
Piia Laita, kommunikationschef, 0294 500 507, piia.laita@kiasma.fi
Press bilder får användas för information om Kiasma och utställningen.
Bilder

Länkar
Museet för nutidskonst Kiasma
Mannerheimplatsen 2
00100 Helsingfors
Finlands Nationalgalleri är det nationella museet för bildkonst. Nationalgalleriet upprätthåller tre av de kändaste museerna i Finland: Konstmuseet Ateneum, Museet för nutidskonst Kiasma och Konstmuseet Sinebrychoff. Vidare administrerar Nationalgalleriet den nationella konstsamlingen och arkivet kring den, bygger upp vårt kulturarv och främjar kulturbildningen. www.kansallisgalleria.fi/sv
Andra språk
- ENG: Oil transports us, warms us and dresses us – to destruction: Monira Al Qadiri’s Kiasma exhibition revolves around the question of our common destiny
- FIN: Öljy liikuttaa, lämmittää ja pukee meidät – tuhoon asti: Monira Al Qadirin näyttely Kiasmassa kietoutuu yhteisen kohtalonkysymyksemme ympärille
Följ KIASMA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från KIASMA
I Dafna Maimons verk kan man känna igen sig själv, och det kan locka till skratt – utställningen Symptomer öppnar på Kiasma24.4.2025 09:48:44 EEST | Pressmeddelande
Konstnären Dafna Maimon har på Kiasma byggt upp en utställning där människokroppen med sina olika delar och symtom öppnar sig mot publiken. Besökaren får röra sig genom en sammetslik tarm och en visdomstand, och får se pastellmålningar vars motiv påminner om bland annat inre organ. På utställningen kan man också möta björndjur som hör till de segaste varelserna i världen, och i en musikal uppträder filosofen René Descartes, känd som en förespråkare av distinktionen mellan kropp och själ. Denna uppfattning utmanar Maimon på sin utställning. Utställningen Symptomer öppnar på Kiasma 25.4.2025.
Dafna Maimonin teoksista voi tunnistaa itsensä, ja se vähän naurattaa – Oireita-näyttely avautuu Kiasmassa24.4.2025 09:48:44 EEST | Tiedote
Taiteilija Dafna Maimon on rakentanut Kiasmaan näyttelyn, jossa ihmiskeho erilaisine osineen ja oireineen rönsyää vastaan. Kävijä kulkee samettisen suolen ja viisaudenhampaan läpi ja näkee pastellimaalauksia, joiden kuva-aiheet muistuttavat esimerkiksi sisäelimiä. Näyttelyssä voi kohdata myös karhukaisen, maailman sitkeimpiin lukeutuvan otuksen, ja musikaalissa seikkailevan René Descartesin, joka tunnetaan mieli-ruumis-erottelun edistäjänä. Tämän näkemyksen Maimon haastaa näyttelyssään. Oireita-näyttely avautuu Kiasmassa 25.4.2025.
Seeing ourselves reflected in Dafna Maimon’s art, we can’t help but smile – Symptoms opens at Kiasma24.4.2025 09:48:44 EEST | Press release
Dafna Maimon’s exhibition at Kiasma opens up the human body, inviting its varied components and symptoms to sprout up and sprawl out around us. Visitors pass through a velvety intestinal tunnel and a cave-sized wisdom tooth to see artworks such as a series of pastel paintings showing mysterious internal worlds. We also encounter an enlarged tardigrade, one of the world’s toughest microscopic creatures, as well as noted proponent of the mind-body split René Descartes, who appears in Maimon’s musical installation Homebody – and whose dualistic worldview is challenged throughout the exhibition. Symptoms opens at Kiasma on 25 April 2025.
Inbjudan till media: Dafna Maimons utställning Symptomer presenteras till pressen 24.4.202522.4.2025 08:52:00 EEST | Pressmeddelande
Konstnären Dafna Maimon har på Kiasma byggt upp en utställning där människokroppen med sina olika delar och symtom öppnar sig mot publiken. I sina verk beskriver hon på ett milt humoristiskt sätt människan som i dagens vardagsjäkt inte alltid är medveten om sin egen kropps behov – men betraktaren kan i verken känna igen de beskrivna situationerna i sitt eget liv. Välkommen till presskonferensen för Dafna Maimons utställning Symptomer på Museet för nutidskonst Kiasma torsdagen den 24.4. Vänligen anmäl ditt deltagande: kiira.koskela@kiasma.fi
Kutsu medialle: Dafna Maimonin Oireita-näyttelyn tiedotustilaisuus to 24.4. Kiasmassa22.4.2025 08:52:00 EEST | Tiedote
Taiteilija Dafna Maimon rakentaa Kiasmaan näyttelyn, jossa ihmiskeho erilaisine osineen ja oireineen rönsyää vastaan. Hän kuvaa teoksissaan lempeän humoristisesti ihmistä, joka ei nykyarjen keskellä aina tunnista kehonsa tarpeita – mutta katsoja voi tunnistaa teoksissa kuvattuja tilanteita omasta elämästään. Tervetuloa tutustumaan Oireita-näyttelyyn ennakkoon tiedotustilaisuuteen 24.4.2025. Ilmoittauduthan: kiira.koskela@kiasma.fi
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum