Vaasa kartoitti kävely- ja pyöräreittien riskipaikat
Vaasan kaupungin tavoitteena on kehittää kaupunkiympäristöä niin, että se tukee kestävää liikkumista ja päästöjen vähentämistä. Kävelyn ja pyöräilyn keskeisten reittien turvallisuutta kartoitettiin Traficomin tieliikenteen turvallisuustoiminnan valtionavustusta saaneessa hankkeessa.

Vaasan keskustassa jalankulku ja pyöräily ovat ensisijaisia kulkumuotoja. Samalla kun pyritään lisäämään kävelyä ja pyöräilyä, on varmistettava, etteivät liikenneonnettomuudet lisäänny.
Hankkeessa kaupungin keskeiset reitit auditoitiin koneellisella 360-kuvauksella ja maastokartoituksella. Auditoinnin lähtötiedoiksi koottiin tiedot onnettomuuksista, kävelyn ja pyöräilyn asukaskyselystä sekä palautteista. Auditoinnissa tarkasteltavina luokkina olivat liikenneturvallisuus, sujuvuus, esteettömyys ja infran puutteet.
Näkemäesteet ja valaistus keskeisiä kehityskohteita
Liikenneturvallisuuden näkökulmasta tärkeimmiksi kehittämiskohteiksi nousivat huonot näkemät kadulta pyörätielle sekä ”giljotiinit”, eli kahden saman suuntaisen ajokaistan ylitykset. Keskustan ulkopuolella kehittämiskohteena nousi erityisesti risteyksien ja suojateiden valaistuksen kehittäminen.
Liikenneturvallisuuden kehittämistä olisi priorisoitava koulureittien varrella ja vilkasliikenteisten koulujen lähistöllä. Asiantuntijat korostivat tämän merkitystä liikenneturvallisuuden parantamisen työssä. Keskeisiksi kehittämiskohteiksi nousivat muun muassa Raastuvankatu ja Koulukatu, joiden varrella on useita kouluja.
Liikenneturvallisuusriskien vaarallisuutta ja merkityksellisyyttä arvioitiin asiantuntijatyöskentelyn, teorian ja haastattelujen avulla.
Kaupunki ryhtyy parannustoimiin
Hankkeessa laadittiin kehittämissuunnitelma keskeisten liikenneturvallisuusriskien korjaamiseksi. Vaasan kaupunki tulee edistämään liikenneturvallisuuskohteiden parantamista.
Tyypillisin kehittämistarve liittyy puutteellisen näkemän aiheuttaman liikenneturvallisuusriskin korjaamiseen. Ongelmaa voidaan pyrkiä ratkaisemaan laskemalla tilannenopeuksia muun muassa rakenteellisilla muutoksilla. Vaihtoehtoisesti voidaan pyrkiä laajentamaan näkemäalueita, mutta erityisesti keskusta-alueella näkemäesteen aiheuttaa useimmiten rakennus, jolloin näkemäestettä ei voida poistaa. Tällöin yhtenä vaihtoehtona on jäsennellä katualue uudelleen.
Lisätietoa
Tutustu hankkeen loppuraporttiin (PDF)
Ohjekortti: Jalankulku- ja pyöräilyväylien turvallisuus- ja sujuvuusauditointi (PDF)
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Samuli HuuskoPyöräilyn ja kävelyn projekti-insinööri
Puh:040 354 5778samuli.huusko@vaasa.fiKuvat

Linkit
Vaasa on Pohjolan energiapääkaupunki, jossa on helppo olla onnellinen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Vaasan kaupunki - Vasa stad
Få nya färdigheter och vänner via ditt fritidsintresse – anmälan till medborgarinstitutet Almas kurser inleds i maj7.5.2025 09:01:00 EEST | Pressmeddelande
Anmälan till kurserna läsåret 2025–2026 vid Vasa medborgarinstitut Alma inleds i maj. Man kan anmäla sig till nästa läsårs kurser från och med 15 maj kl. 15. Förutom till kurserna hösten 2025 kan man redan nu också anmäla sig till en stor del av kurserna våren 2026.
Harrastuksesta uusia taitoja ja ystäviä – ilmoittautuminen kansalaisopisto Alman kursseille alkaa toukokuussa7.5.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Vaasan kansalaisopisto Alman lukuvuoden 2025–26 kursseille ilmoittautuminen alkaa toukokuussa. Ensi lukuvuoden kursseille voi ilmoittautua 15.5. klo 15 alkaen. Syksyn 2025 kurssien lisäksi ilmoittautua voi jo nyt suureen osaan kevään 2026 kursseista.
Ställningstagande: Utbudet på marknadsbaserade flygstationer får inte äventyras på grund av de flyg som staten subventionerar i landsorten6.5.2025 15:39:38 EEST | Pressmeddelande
Stadsdirektören i Vasa, kommundirektörerna i Siilinjärvi och Korsholm samt stadsdirektören i Kuopio kräver att om staten fortsätter att subventionera flyg till olönsamma rutter i landsorten, ska staten säkra verksamhetsförutsättningarna för marknadsbaserade flygstationer, såsom Kuopio och Vasa. De flyg och de olönsamma rutter som staten subventionerar till de flygstationer som finns inom Kuopio och Vasa flygfälts serviceområden får inte försvaga funktionsförmågan för Vasa och Kuopio flygstationer eller möjligheterna att på ett marknadsbaserat sätt öka utbudet av flyg så att det motsvarar efterfrågan.
Kannanotto: Valtion tukemat maakuntalennot eivät saa vaarantaa markkinaehtoisesti toimivien lentoasemien vuorotarjontaa6.5.2025 15:39:36 EEST | Tiedote
Vaasan kaupunginjohtaja, Kuopion kaupunginjohtaja sekä Siilinjärven ja Mustasaaren kunnanjohtajat edellyttävät, että valtion jatkaessa maakuntalentojen ostamista kannattamattomille reiteille, valtion on turvattava markkinaehtoisesti toimivien lentoasemien, kuten Kuopion ja Vaasan lentoasemien, aidot toimintaedellytykset. Valtion ostama lentoliikenne Kuopion ja Vaasan lentokenttien palvelualueisiin kuuluville lentoasemille ja kannattamattomille reiteille ei saa heikentää Vaasan ja Kuopion lentoasemien toimintakykyä ja mahdollisuuksia kasvattaa lentoliikenteen vuorotarjontaa markkinaehtoisuuden periaatteella kysyntää vastaavaksi.
Vasas personalrapport: fokus på arbetshälsa, säkerhet och kompetens6.5.2025 10:37:23 EEST | Pressmeddelande
Vasa stads personalrapport för år 2024 har publicerats. Den största förändringen under året var att Österbottens sysselsättningsområde grundades, vilket krävde massvis med förberedelser. Under året satsades dessutom mycket på arbetshälsa, säkerhet och kompetensutveckling.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme