ABC-mobiilin kyydissä jo yli 700 000 käyttäjää – digimyynti vahvassa kasvussa
ABC-mobiili vahvistaa asemaansa tiellä liikkuvien ykkössovelluksena. Yhä useampi ABC-ketjun ostos tehdään mobiilisti: osalla asemista jo lähes viidennes tankkauksista ja yli puolet autopesuista tehdään sovelluksen kautta.

ABC:llä digitaalinen kauppa on kasvanut vahvasti viime vuosina.
– ABC-mobiilissa oli viime vuonna yli seitsemän miljoonaa maksutapahtumaa ja vuosimyynti liikkuu sadoissa miljoonissa euroissa. Nyt rekisteröityneiden käyttäjien määrä on jo yli 700 000, iloitsee ABC-ketjun johtaja Harri Tuomaala SOK Liikennekaupasta.
Viimeisen vuoden aikana käyttäjien määrä on kasvanut yli 100 000 rekisteröityneellä käyttäjällä. Maksutapahtumien määrä sen sijaan kasvoi jopa kahdella miljoonalla.
Etenkin sähkölataus tuo uusia käyttäjiä
ABC-mobiilin palveluihin kuuluvat muun muassa mobiilitankkaus, ennakkoon maksettavat ruokatilaukset, sähköauton lataus sekä autopesu.
Viime vuosina ABC-mobiilin käyttö on kasvanut selkeästi kaikissa sovelluksen palveluissa.
– Esimerkiksi sähköautoilun nousu tuo ketjulle yhä enemmän täysin uusia asiakkaita, kertoo ABC-ketjun digitaalisesta liiketoiminnasta ja kehityksestä vastaava johtaja Jussi Säilä SOK Liikennekaupasta.
Mobiilitankkaajia eniten pääkaupunkiseudulla
ABC-mobiilin suosituin palvelu on mobiilitankkaus, joka kehitettiin S-ryhmässä ensimmäisenä maailmassa kymmenen vuotta sitten.
Mobiilitankkaus on erityisessä suosiossa pääkaupunkiseudulla. Muutamilla pääkaupunkiseudun ABC-asemilla jo lähes viidennes tankkauksista tehdään mobiililla. Toiseksi eniten mobiilitankkauksen osuus korostuu Pirkanmaan ja Pohjois-Savon asemilla.
ABC Ravintolan mobiiliostoissa piikki Itä-Suomessa
Ravintolapalveluiden mobiilitilaukset korostuvat tällä hetkellä sen sijaan Itä-Suomessa, jossa osassa ABC-asemia jopa yli kymmenes ravintolatilauksista tehdään mobiilisti.
– Ennustamme, että ravintolatilausten teko mobiilisti kasvattaa suosiotaan tulevaisuudessa liikennemyymälöissä eri puolilla Suomea. Olemme saaneet asiakkailtamme palautetta etenkin nopeudesta ja helppoudesta – ABC Ravintolan annokset voi tilata ennakkoon asemalle jo tien päältä, Säilä kertoo.
ABC on panostanut digitaalisuuteen vahvasti. Tänä vuonna uudistetaan ABC-mobiilin ilmettä, mikä helpottaa sovelluksen käyttöä entisestään. Tulevaisuudessa tekoäly ja suosittelu ovat asiakkaan apuna.
Myös muutamissa ABC Liikennemyymälöissä testissä olevat pikakassat ja reaaliaikaiset noutonäytöt ovat yksi osa ketjun digikehityspolkua.
Yhteyshenkilöt
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Jussi SäiläABC-ketjun digitaalisesta liiketoiminnasta ja kehityksestä vastaava johtaja
Puh:010 7681201jussi.saila@sok.fiKuvat

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.
Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.
Suomesta löytyy jo kauppoja, joissa puhelin on syrjäyttänyt lompakon5.9.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
Tietyissä S-ryhmän toimipaikoissa jo joka toinen bonustapahtuma kirjataan puhelimella muovikortin sijaan. Muutos on tapahtunut lyhyessä ajassa, sillä esimerkiksi Applen laitteille S-Etukortin on voinut lisätä vasta viime vuodesta alkaen.
SOK mukaan European Marketing Distribution -hankintaliittoumaan29.8.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
SOK on liittynyt päivittäistavaroiden kansainvälisen EMD-hankintaliittouman jäseneksi. Yhteistyön tavoitteena on luoda uudenlaisia toimintamalleja kansainvälisten merkkituotteiden hankintaan – asiakkaiden hyödyksi.
Kosmetiikan kemikaalikuorma huolettaa monia – 54 % suomalaisista valitsee yhä useammin luonnonkosmetiikan tuotteita28.8.2025 07:45:00 EEST | Tiedote
Statistan tilastojen mukaan luonnonmukaisen kosmetiikan markkinoiden ennustetaan kasvavan koko markkinaa nopeammin. Tämä näkyy yhä konkreettisemmin myös suomalaisten kosmetiikka- ja ihonhoitotuotteiden hankinnoissa, joissa luonnonkosmetiikka on jatkuvasti vahvistanut asemaansa. Peräti 54 prosenttia Sokoksen teettämän kyselytutkimuksen vastaajista toteaa kasvattaneensa luonnonkosmetiikan käyttöä viime vuosina. Tärkeimmät syyt valita luonnonmukaisempia tuotteita perinteisempien kosmetiikkatuotteiden sijaan ovat kemikaalien välttäminen ja tuotteiden turvallisuus.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme