Alko ottaa uudenlaiset tuotteiden vastuullisuusmerkinnät käyttöön – vastuullisemman valinnan tekeminen helpottuu
Alko ottaa 25. maaliskuuta käyttöön uudenlaiset vastuullisuusmerkinnät, joita on jatkossa Sertifioitu vaihtoehto -kattokonseptin alla kolmenlaisia: viljely, tuotanto ja työolot. Vastuullisuussertifioidut tuotteet on merkitty tuotteiden hintalapuilla ja verkkokaupassa. Samassa yhteydessä kartonkipakkaukset siirtyvät kaikissa Alkon myymälöissä viinipullojen joukkoon.

Alkon uusi vastuullisuusmerkintöjen konsepti, Sertifioitu vaihtoehto, näkyy Alkon myymälöiden hyllynreunojen hintalapuissa sekä verkkokaupassa kukin omana värikoodinaan 25. maaliskuuta alkaen. Vastuullisuusmerkittyjä tuotteita on Alkon valikoimassa lähes 1 900.
”Nostamme Sertifioitu vaihtoehto -konseptilla vastuullisuustyömme rimaa. Konseptissa Sertifioitu vaihtoehto -maininnan saa vain sellainen tuote, jolla on kolmannen osapuolen varmentama sertifiointi. Konsepti on ainutlaatuinen eikä vastaavaa ole tietojemme mukaan muilla toimijoilla Suomessa”, sanoo valikoima- ja hankintajohtaja Anu Koskinen.
”Vastuullisuus niin tuotteen viljelyn, tuotannon kuin työolojenkin näkökulmasta on tärkeä tuotteen valintakriteeri yhä useammalle asiakkaalle. Kokonaisuus on rakennettu selkeäksi, jotta vastuullisemman valinnan tekeminen olisi asiakkaalle mahdollisimman helppoa.”
Sertifioitu vaihtoehto -konseptin myötä Alkon aiempi Vihreät ja eettiset -tuoteviestintäkonsepti poistuu.
Sertifioitu vaihtoehto nostaa esiin vaikuttavimmat vastuullisuusteemat: viljelyn, tuotannon ja työolot
”Olemme valinneet konseptin teemoiksi juoma-alan vastuullisuusnäkökulmasta tärkeimmät ja vaikuttavimmat teemat: viljelyn, tuotannon ja työolot. Asiakas voi valita entistä vaivattomammin, painottaako hän ostoksissaan tuottajien eettisiä työoloja, vastuullista viljelyä tai tuotantoa, vai kaikkia kolmea”, Koskinen kertoo.
Päivitetyn konseptin kolme sertifiointien osa-aluetta perustuvat pohjoismaisten alkoholimonopolien yhteiseen sertifiointien tutkimukseen. Siinä arvioidaan juoma-alan olennaisia vastuullisuuden painoalueita: viljelyn ja tuotannon ympäristövaikutuksia sekä työoloihin ja työntekijöiden oikeuksiin liittyviä näkökulmia.
- Viljelyn kattavista sertifioinneista arvioidaan useita eri asioita: maaperän hyvinvointi, torjunta-aineet, lannoitteet, luonnon monimuotoisuus, ilmastovaikutukset, jätehuolto ja vedenkäyttö. Myös luomu on viljelysertifiointi. Päivitetyssä konseptissa huomioidaan myös juoma-alalle tulleita regeneratiivisen eli uudistavan viljelyn sertifiointeja. Viljelyn osa-alue näkyy Alkon myymälöiden hintalapuissa ja verkkokaupassa ruskealla värikoodilla.
- Tuotannon osalta arvioitavat osa-alueet ovat ilmastovaikutukset, vedenkäyttö, jätehuolto ja tuotteiden pakkaaminen. Tuotannon osa-alue näkyy Alkon myymälöiden hintalapuissa ja verkkokaupassa violetilla värikoodilla.
- Työoloihin liittyvä osa-alue tarkastelee useita tärkeitä sosiaalisia seikkoja, kuten järjestäytymisvapautta, syrjimättömyyttä, elämiseen riittävää palkkaa, kohtuullista työaikaa, työterveyttä ja -turvallisuutta ja lapsityövoiman kieltoa. Työoloista kertovat sertifioinnit ovat tyypillisiä riskimaista tuleville tuotteille. Työolojen osa-alue näkyy Alkon myymälöiden hintalapuissa ja verkkokaupassa keltaisella värikoodilla.
Kartonkitetrapakkaukset siirtyvät myymälöissä viinipullojen joukkoon
Samaan aikaan, 25. maaliskuuta alkaen, kartonkitetrapakkauksiin pakatut 0,75 ja 1 litran valko-, puna- ja roseeviinit siirtyvät muiden viinipullojen joukkoon Alkon myymälöissä. Tähän saakka tetrat ovat löytyneet omasta erillisestä hyllystään.
”Saimme tekemässämme pilotissa vahvistuksen sille, että asiakkaat löytävät myymälöissämme tetrat lasipullojen joukosta”, Koskinen kertoo.
”Haluamme tuoda muutoksella hiilijalanjäljeltään merkittävästi pienempää pakkausvaihtoehtoa lasipullojen rinnalle. Haluamme myös kannustaa asiakasta valitsemaan lasipullon sijaan vaihtoehtoisen, hiilijalanjäljeltään pienempään pakkaukseen pakatun tuotteen, laadusta tinkimättä.”
Vastuullisuusmerkintöjen muutos näkyy myös Alkon myyntitilastojen raportoinnissa. 25.3.2025 alkaen raportoimme tuotteiden myyntilitrat uuden Sertifioitu vaihtoehto -konseptin ja sen kolmen vastuullisuusmerkinnän (viljely, tuotanto ja työolot) mukaan.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
Linkit
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 369 myymälää, yli 120 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2023 Alkon liikevaihto oli 1,2 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 50 miljoonaa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Alko ottaa käyttöön poistohinnoittelun28.4.2025 09:13:48 EEST | Tiedote
Alko aloittaa vanhenevien tuotteiden poistohinnoittelun kokeiluluontoisesti kolmessa Tampereen myymälässään 28. huhtikuuta. Tavoitteena on vähentää juomahävikkiä ja sen ympäristövaikutuksia.
Alavuden keskustan Alko uudistuu22.4.2025 09:41:52 EEST | Tiedote
Alavuden keskustan Alkon myymälä remontoidaan ja myymälä saa uuden ilmeen. Myymälä on avoinna ennen remonttia 3.5. saakka ja se avataan jälleen 13.6. Kesäiset uutuudet viineistä panimotuotteisiin ja juomasekoituksiin ovat saapuneet myymälään.
Viiniselvitys: Viinien myynnin laajentaminen yhteiskunnallinen kysymys. Merkittävä vaikutus Alkon kansanterveydelliseen asemaan.16.4.2025 10:30:15 EEST | Tiedote
Selvityshenkilö Antti Neimalan viiniselvityksessä on arvioitu viinien myynnin laajentamisen vaikutuksia. Mikäli viinien myyntiä päätettäisiin laajentaa, olisi samalla linjattava, miten väkevien alkoholijuomien jakelu järjestettäisiin. Selvityksessä alkoholijärjestelmän ja viinien myynnin laajentamista pidetään merkittävänä koko yhteiskuntaa koskevana kysymyksenä, jonka valmistelutyö tulisi tehdä huolellisesti ja laajapohjaisesti. Mikäli viinien saatavuutta kuluttajille haluttaisiin maltillisesti laajentaa Alko ehdottaa myymälöidensä aukioloaikojen pidentämistä kokeiluluontoisesti.
Lakimuutokset vaikuttivat odotetusti myyntiin ja tulokseen: Alko keskittyy maailmanluokan palveluun kustannustehokkaasti14.4.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Alkon myyntivolyymi laski lakimuutosten ja haastavan taloustilanteen seurauksena 7,4 prosenttia ja liikevaihto 6,7 prosenttia, tulos pysyi hyvällä tasolla. Kustannustehokkuudesta pidettiin huolta. Osinkoa ehdotetaan maksettavan valtiolle 30 miljoonaa euroa.
Pääsiäisen ostoskorissa punaviiniä ja vahvempia pääsiäisoluita – arvoviinivaraston helmiä myyntiin9.4.2025 07:42:00 EEST | Tiedote
Pääsiäisviikkona Alkoissa kuhisee. Kokonaislitramyynti kasvaa viitisenkymmentä prosenttia. Punaviini pääsiäisen ikisuosikki, myös kuohuviinit ja roseet asiakkaiden ostoslistan kärjessä. Oluiden valikoimaan pääsiäisuutuuksia. Arvoviinivaraston helmiä myyntiin Helsingin Arkadian myymälään.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme