FPA:s chattbot svarar nu också på frågor om rehabilitering
Chattbotten FPA-Folke kan nu också svara på frågor som gäller FPA-rehabilitering. Kunderna får information om olika rehabiliteringsalternativ, och FPA-Folke ger även råd gällande ansökningsprocessen och vilka bilagor som behövs för ansökan.
FPA:s chattbot FPA-Folke ger nu kunderna råd också i ärenden som gäller rehabilitering. Den berättar bland annat vad rehabilitering innebär, vilka rehabiliteringsalternativ det finns, hur ansökningsprocessen framskrider och vilka bilagor som behövs för ansökan. Den kan också ge information om handläggningstider och var kunderna kan följa hur handläggningen av den egna ansökan framskrider, samt hänvisar kunderna till tjänsten för sökning av serviceproducent.
FPA-Folke svarar på frågor om rehabilitering på FPA:s webbplats på sidan fpa.fi/rehabilitering. Rådgivning på finska ges av chattbotten Kela-Kelpo på sidan www.kela.fi/kuntoutus.
Rehabilitering är en viktig och omfattande helhet som berör en stor del av FPA:s kunder. Att chattbotten nu kan ge information om rehabilitering är till hjälp särskilt för sådana kunder som gärna uträttar ärenden självständigt, föredrar webbtjänster och vill uträtta ärenden skriftligt.
Flexibel tjänst som ständigt utvecklas
FPA-Folke betjänar kunderna mångsidigt och flexibelt dygnet runt. Den lär sig hela tiden nytt utifrån kundernas frågor. Det här gör att chattbotten hålls uppdaterad och kan reagera snabbt på förändringar i kundernas behov.
– Om kundens situation visar sig vara för komplicerad för chattbotten, kan den hänvisa kunden vidare till en lämplig servicekanal, såsom MittFPA eller telefontjänsten. På det viset får kunden alltid den hjälp hen behöver, förklarar Antti Lankia, planerare vid FPA.
Att FPA-Folke nu kan svara på frågor om de olika rehabiliteringstjänsterna är ytterligare ett steg framåt. I framtiden kommer chattbotten att utvecklas vidare och kunna ge information också om andra hälsorelaterade förmåner.
– Utvecklingen av FPA-Folke stöder FPA:s mål att erbjuda kunderna aktuella och tillgängliga tjänster i alla livssituationer, sammanfattar Antti Lankia.
FPA-Folke och Kela-Kelpo har betjänat kunderna sedan 2020. Under den här tiden har de besvarat frågor om grundläggande utkomststöd, familjeförmåner, bostadsbidrag, förmåner för studerande och militärunderstöd. Under 2024 förde kunderna över 114 000 diskussioner med chattbottarna.
Närmare information för kunderna
Testa chattbotten på fpa.fi med frågor om rehabilitering
Läs mer om FPA-Folke
Kontakter
Antti LankiaplanerareFPA
enheten för utveckling av serviceverksamheten
FPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.
Tel:020 634 7745viestinta@kela.fiAndra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
Bättre datarörlighet gynnar FPA:s kunder – ny arbetsgrupp ska främja informationsutbyte för att förebygga felaktiga utbetalningar och bidragsfusk19.6.2025 10:52:56 EEST | Pressmeddelande
Det är viktigt med förebyggande insatser för att minska felaktiga betalningar och bidragsfusk för att undvika att kunderna råkar ut för återkrav.
Tiedon liikkuvuus on Kelan asiakkaiden etu – työryhmä edistämään tiedonvaihtoa etuuksien virheellisten maksujen ja väärinkäytösten ehkäisemiseksi19.6.2025 10:52:56 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Virheellisten maksujen ja etuuksien väärinkäytön vähentäminen ennakoivasti on tärkeää, koska takaisinperintä on asiakkaan kannalta ikävää.
Utlåtande av FPA: det nya allmänna stödet gör arbetslöshetsförmånerna begripligare19.6.2025 10:03:56 EEST | Pressmeddelande
FPA understöder den reform av den social tryggheten som regeringen föreslår. I den första fasen av reformen slås arbetsmarknadsstödet och grunddagpenningen samman till ett allmänt stöd för arbetslösa. FPA betonar att lagberedningen för det allmänna stödets nästa fas bör fortsätta ännu under denna valperiod.
Kelan lausunto: uusi yleistuki selkeyttää työttömyystukia19.6.2025 10:03:56 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Kela kannattaa hallituksen esitystä yleistuesta, jonka mukaan työmarkkinatuki ja peruspäiväraha on tarkoitus yhdistää yhdeksi työttömän yleistueksi. Kela korostaa, että yleistuen seuraavan vaiheen lainvalmistelua tulisi jatkaa vielä tällä vaalikaudella.
Ny möjlighet för personer som fyllt 65 år – samma pris för allmänläkarbesök inom den privata och den offentliga hälso- och sjukvården från september19.6.2025 09:06:12 EEST | Pressmeddelande
Från och med 1.9.2025 kan personer som har fyllt 65 år besöka en allmänläkarmottagning inom den privata hälso- och sjukvården till ett pris som motsvarar den klientavgift som tas ut inom den offentliga primärvården. En förutsättning är att läkaren har gått med i det så kallade valfrihetsförsöket. Försöket omfattar över en femtedel av Finlands befolkning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum