Kelan chattirobotti vastaa nyt myös kuntoutusta koskeviin kysymyksiin
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi).
Chattirobotti Kela-Kelpo osaa nyt vastata myös Kelan kuntoutusta koskeviin kysymyksiin. Asiakas saa Kela-Kelpolta tietoa tarjolla olevista kuntoutusvaihtoehdoista, ja Kela-Kelpo antaa myös neuvoja hakemisen eri vaiheista ja hakemukseen tarvittavista liitteistä.
Kelan chattirobotti Kela-Kelpo neuvoo asiakkaita myös kuntoutukseen liittyvissä asioissa. Se kertoo muun muassa, mitä kuntoutus on, millaisia kuntoutusvaihtoehtoja on tarjolla, miten hakuprosessi etenee ja mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan. Se antaa myös tietoa hakemuksen käsittelyajoista ja hakemuksen etenemisen seuraamisesta sekä ohjaa asiakkaita käyttämään palveluntuottajahakua.
Kela-Kelpo vastaa kuntoutusta koskeviin kysymyksiin Kelan verkkosivuilla osoitteessa kela.fi/kuntoutus. Ruotsiksi asiakkaita neuvoo chattirobotti FPA-Folke osoitteessa fpa.fi/rehabilitering.
Kuntoutus on tärkeä ja laaja kokonaisuus, joka koskettaa suurta osaa Kelan asiakaskunnasta. Kuntoutukseen liittyvien tietojen opettaminen chattirobotille tukee asiakkaita, jotka asioivat mielellään itsenäisesti, suosivat verkkopalveluja ja haluavat asioida kirjoittamalla.
Joustava ja jatkuvasti kehittyvä palvelu
Kela-Kelpo palvelee asiakkaita monipuolisesti ja joustavasti ympäri vuorokauden. Se oppii jatkuvasti uutta asiakkaiden esittämien kysymysten pohjalta. Tämä varmistaa, että chattirobotin palvelu pysyy ajan tasalla, ja se kykenee reagoimaan nopeasti asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin.
– Jos asiakkaan tilanne osoittautuu chattirobotille liian monimutkaiseksi, se osaa ohjata asiakkaan eteenpäin sopivaan palvelukanavaan, kuten OmaKelaan tai puhelinpalveluun. Näin asiakas saa aina tarvitsemansa avun, suunnittelija Antti Lankia kertoo.
Chattirobotin osaamisen laajentaminen kuntoutuspalveluihin on yksi askel eteenpäin. Tulevaisuudessa Kela-Kelpon tietämystä laajennetaan kattamaan myös muita terveysperusteisia etuuksia.
– Kela-Kelpon kehittäminen tukee Kelan tavoitetta tarjota asiakkaille ajankohtaisia ja saavutettavia palveluja kaikissa elämäntilanteissa, Antti Lankia kiteyttää.
Kela-Kelpo ja FPA-Folke ovat palvelleet asiakkaita vuodesta 2020 alkaen. Tänä aikana ne ovat vastanneet kysymyksiin perustoimeentulotuesta, perhe-etuuksista, asumistuesta, opiskelijan etuuksista ja sotilasavustuksesta. Vuonna 2024 asiakkaat kävivät chattirobottien kanssa yli 114 000 keskustelua.
Lisätietoja asiakkaille
Kokeile kuntoutuksen chattirobottia kela.fissä
Lue lisää Kela-Kelposta
Yhteyshenkilöt
Antti LankiasuunnittelijaKela
Palvelutoiminnan kehittämisyksikkö
Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Bättre datarörlighet gynnar FPA:s kunder – ny arbetsgrupp ska främja informationsutbyte för att förebygga felaktiga utbetalningar och bidragsfusk19.6.2025 10:52:56 EEST | Pressmeddelande
Det är viktigt med förebyggande insatser för att minska felaktiga betalningar och bidragsfusk för att undvika att kunderna råkar ut för återkrav.
Tiedon liikkuvuus on Kelan asiakkaiden etu – työryhmä edistämään tiedonvaihtoa etuuksien virheellisten maksujen ja väärinkäytösten ehkäisemiseksi19.6.2025 10:52:56 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Virheellisten maksujen ja etuuksien väärinkäytön vähentäminen ennakoivasti on tärkeää, koska takaisinperintä on asiakkaan kannalta ikävää.
Utlåtande av FPA: det nya allmänna stödet gör arbetslöshetsförmånerna begripligare19.6.2025 10:03:56 EEST | Pressmeddelande
FPA understöder den reform av den social tryggheten som regeringen föreslår. I den första fasen av reformen slås arbetsmarknadsstödet och grunddagpenningen samman till ett allmänt stöd för arbetslösa. FPA betonar att lagberedningen för det allmänna stödets nästa fas bör fortsätta ännu under denna valperiod.
Kelan lausunto: uusi yleistuki selkeyttää työttömyystukia19.6.2025 10:03:56 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Kela kannattaa hallituksen esitystä yleistuesta, jonka mukaan työmarkkinatuki ja peruspäiväraha on tarkoitus yhdistää yhdeksi työttömän yleistueksi. Kela korostaa, että yleistuen seuraavan vaiheen lainvalmistelua tulisi jatkaa vielä tällä vaalikaudella.
Ny möjlighet för personer som fyllt 65 år – samma pris för allmänläkarbesök inom den privata och den offentliga hälso- och sjukvården från september19.6.2025 09:06:12 EEST | Pressmeddelande
Från och med 1.9.2025 kan personer som har fyllt 65 år besöka en allmänläkarmottagning inom den privata hälso- och sjukvården till ett pris som motsvarar den klientavgift som tas ut inom den offentliga primärvården. En förutsättning är att läkaren har gått med i det så kallade valfrihetsförsöket. Försöket omfattar över en femtedel av Finlands befolkning.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme