Kelan chattirobotti vastaa nyt myös kuntoutusta koskeviin kysymyksiin
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi).
Chattirobotti Kela-Kelpo osaa nyt vastata myös Kelan kuntoutusta koskeviin kysymyksiin. Asiakas saa Kela-Kelpolta tietoa tarjolla olevista kuntoutusvaihtoehdoista, ja Kela-Kelpo antaa myös neuvoja hakemisen eri vaiheista ja hakemukseen tarvittavista liitteistä.
Kelan chattirobotti Kela-Kelpo neuvoo asiakkaita myös kuntoutukseen liittyvissä asioissa. Se kertoo muun muassa, mitä kuntoutus on, millaisia kuntoutusvaihtoehtoja on tarjolla, miten hakuprosessi etenee ja mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan. Se antaa myös tietoa hakemuksen käsittelyajoista ja hakemuksen etenemisen seuraamisesta sekä ohjaa asiakkaita käyttämään palveluntuottajahakua.
Kela-Kelpo vastaa kuntoutusta koskeviin kysymyksiin Kelan verkkosivuilla osoitteessa kela.fi/kuntoutus. Ruotsiksi asiakkaita neuvoo chattirobotti FPA-Folke osoitteessa fpa.fi/rehabilitering.
Kuntoutus on tärkeä ja laaja kokonaisuus, joka koskettaa suurta osaa Kelan asiakaskunnasta. Kuntoutukseen liittyvien tietojen opettaminen chattirobotille tukee asiakkaita, jotka asioivat mielellään itsenäisesti, suosivat verkkopalveluja ja haluavat asioida kirjoittamalla.
Joustava ja jatkuvasti kehittyvä palvelu
Kela-Kelpo palvelee asiakkaita monipuolisesti ja joustavasti ympäri vuorokauden. Se oppii jatkuvasti uutta asiakkaiden esittämien kysymysten pohjalta. Tämä varmistaa, että chattirobotin palvelu pysyy ajan tasalla, ja se kykenee reagoimaan nopeasti asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin.
– Jos asiakkaan tilanne osoittautuu chattirobotille liian monimutkaiseksi, se osaa ohjata asiakkaan eteenpäin sopivaan palvelukanavaan, kuten OmaKelaan tai puhelinpalveluun. Näin asiakas saa aina tarvitsemansa avun, suunnittelija Antti Lankia kertoo.
Chattirobotin osaamisen laajentaminen kuntoutuspalveluihin on yksi askel eteenpäin. Tulevaisuudessa Kela-Kelpon tietämystä laajennetaan kattamaan myös muita terveysperusteisia etuuksia.
– Kela-Kelpon kehittäminen tukee Kelan tavoitetta tarjota asiakkaille ajankohtaisia ja saavutettavia palveluja kaikissa elämäntilanteissa, Antti Lankia kiteyttää.
Kela-Kelpo ja FPA-Folke ovat palvelleet asiakkaita vuodesta 2020 alkaen. Tänä aikana ne ovat vastanneet kysymyksiin perustoimeentulotuesta, perhe-etuuksista, asumistuesta, opiskelijan etuuksista ja sotilasavustuksesta. Vuonna 2024 asiakkaat kävivät chattirobottien kanssa yli 114 000 keskustelua.
Lisätietoja asiakkaille
Kokeile kuntoutuksen chattirobottia kela.fissä
Lue lisää Kela-Kelposta
Yhteyshenkilöt
Antti LankiasuunnittelijaKela
Palvelutoiminnan kehittämisyksikkö
Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Aamu Kelassa 3.6.2025: Saumatonta palvelua vai siilojen suma – Tutkimus Kelan ja hyvinvointialueiden yhteistyöstä6.5.2025 08:55:26 EEST | Kutsu
Entä jos palvelut toimisivat saumttomasti yhdessä? Vaasan yliopiston ja Kelan yhteishankkeessa tarkasteltiin palvelujen käyttäjien tarpeita sekä Kelan yhteistyötä ja yhteiskehittämistä hyvinvointialueiden kanssa.
Psykiska störningar och neurologiska utvecklingsstörningar är den vanligaste orsaken till att man söker sig till FPA:s rehabilitering – medianåldern för dem som inledde rehabilitering 2024 var 33 år6.5.2025 06:00:00 EEST | Pressmeddelande
År 2024 fick över 70 procent av alla rehabiliteringsklienter rehabilitering på grund av psykiska störningar och neurologiska utvecklingsstörningar. Uppgifterna framgår av FPA:s rehabiliteringsstatistik 2024.
Mielenterveyden häiriöt ja neurokehitykselliset oireyhtymät ovat Kelan kuntoutukseen hakeutumisen yleisin syy – vuonna 2024 kuntoutuksen aloittaneiden mediaani-ikä oli 33 vuotta6.5.2025 06:00:00 EEST | Tiedote
Vuonna 2024 yli 70 prosenttia kaikista kuntoutujista sai kuntoutusta mielenterveyden häiriöiden ja neurokehityksellisten oireyhtymien perusteella. Tiedot selviävät Kelan kuntoutustilastosta 2024.
FPA beställer ett nytt förmedlingssystem av twoday oy för tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning5.5.2025 09:44:49 EEST | Pressmeddelande
FPA har valt twoday oy som leverantör av ett nytt förmedlingssystem för tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning. Det nya förmedlingssystemet tas i bruk i början av 2027. Systemet kommer att betjäna en bredare kundkrets än tidigare och ha nya praktiska funktioner.
Kela tilaa uuden välitysjärjestelmän vammaisten tulkkauspalveluun twoday oy:ltä5.5.2025 09:44:49 EEST | Tiedote
Kela on valinnut vammaisten tulkkauspalvelun uuden välitysjärjestelmän toimittajaksi twoday oy:n. Uusi välitysjärjestelmä otetaan käyttöön vuoden 2027 alussa. Se palvelee aiempaa laajempaa käyttäjäkuntaa ja siinä on uusia toiminnallisia ominaisuuksia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme