Fodbar Oy aloittaa 1.4. ateria-, siivous- ja laitoshuoltopalveluiden tuottajana
Palvelu yksiköissä jatkuu keskeytyksettä.

Useissa Oma Hämeen yksiköissä vaihtuu ateria-, siivous- ja laitoshuoltopalveluiden tuottaja tänä vuonna. Palveluntuottajaksi on kilpailutuksessa valittu Fodbar Oy, joka tulee tuottamaan palveluja Hämeenlinnan ja Riihimäen seuduilla. Muutos toteutetaan vaiheittain tämän vuoden aikana. Ensimmäiset vaihdokset tapahtuvat 1. huhtikuuta.
Muutos toteutetaan yhteistyössä nykyisten palveluntuottajien kanssa, joten palvelu yksiköissä jatkuu keskeytyksettä. Henkilöstö on mukana vaihdosten suunnittelussa. Asiakkaita infotaan yksiköissä vielä erikseen, kun muutos on ajankohtainen.
Aluehallitus päätti ateria- ja laitoshuoltopalveluiden hankinnasta Fodbarilta joulukuussa 2024. Hankintaan on jätetty kaksi oikaisuvaatimusta, joiden käsittely on kesken. Siksi Fodbar toimii toistaiseksi palveluntuottajana väliaikaisella sopimuksella, joka on solmittu maaliskuun alussa.
Fodbar panostaa kotimaiseen ruokaan
Ateriapalveluiden hankinta Fodbarilta sisältää palveluasumisen ja sairaaloiden ateriapalvelut, henkilöstöravintolat ja tilaustarjoilut. Hankintaan ei sisälly ikääntyneiden kotiin vietäviä aterioita. Laitoshuoltopalveluiden hankinta puolestaan sisältää muun muassa siivous-, vuodehuolto-, jätehuolto- sekä apuvälineidenhuoltotehtäviä hyvinvointialueen eri yksiköissä.
Hankinnan kautta Oma Häme saa ateria-, siivous- ja laitoshuoltopalveluihin yhtenäisen toimintamallin, tasalaatuisia palveluja sekä kustannussäästöjä. Jatkossa hyvinvointialueella toimii kolme palveluntuottajaa: Forssan seudulla toimiva Loiku, Fodbar sekä Oma Hämeen tukipalvelut Oy.
Fodbar Oy on vuonna 2020 perustettu suomalainen yritys, joka tarjoaa ruokapalveluja julkiselle ja yksityiselle sektorille. Fodbar kertoo pyrkivänsä palveluprosesseissaan kustannustehokkuuteen sekä panostavansa kotimaisiin raaka-aineisiin, monipuolisiin ruokalistoihin sekä asiakkaiden osallistamiseen ruokalistojen kehityksessä.
– Vältämme turhia tuotantovaiheita ja ruoan turhaa kuljettamista. Työ palvelukohteissa suunnitellaan huolellisesti vastaamaan tarvetta. Samaan aikaan voimme panostaa ruoan makuun, vaihtelevuuteen ja yksilöllisyyteen. Meille ääni lautasen ääreltä on kaikkein tärkein ja se ohjaa toimintaamme, kertoo yhtiön hämeenlinnalainen toimitusjohtaja Nina Rokkila.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ville Vuorijärvitoimitusjohtaja, Oma Hämeen Tukipalvelut Oy
Puh:040 642 8980ville.vuorijarvi@omahame.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Oma Häme
Isätyön verkosto näkyy ja kuuluu - Isäasiaa-podcastin ensimmäinen jakso on julkaistu7.11.2025 15:56:13 EET | Tiedote
Isien asemaa halutaan vahvistaa hyvinvointialueen perhepalveluissa.
Rengon terveysaseman palvelut siirtyvät muihin toimipisteisiin joulukuussa7.11.2025 10:29:15 EET | Tiedote
Muutos perustuu aluevaltuuston keväällä 2024 tekemään palveluverkkopäätökseen.
Oma Hämeen asukkaat saavat nyt digitukea puhelimitse ja sähköpostilla6.11.2025 10:29:43 EET | Tiedote
Digitukea on tarjolla puhelimitse ma ja to klo 9–11. Sähköposteihin vastataan kolmen arkipäivän kuluessa.
Henkilökeskeinen tietomalli tuo johdolle uutta ymmärrystä asiakaspolkujen johtamiseen4.11.2025 14:23:26 EET | Tiedote
Oma Hämeen kehittämä tietomalli tekee näkyväksi asiakkaiden palveluissa kohtaamat pullonkaulat.
Aluehallitus hyväksyi pysäköintimaksut Ahvenistolle ja Viipurintien terveysasemalle4.11.2025 12:31:11 EET | Tiedote
Maanantaina koolla ollut aluehallitus hyväksyi esityksen, jonka mukaan asiakas- ja henkilöstöpysäköinti on jatkossa maksullista Assi-sairaalassa, Viipurintien terveysaseman alueella sekä vanhan keskussairaalan pysäköintialueilla Hämeenlinnassa. Kokouksessa aluehallituksen jäsen Pasi Honkanen (ps.) teki Johanna Häggmanin (kesk.) kannattamana esityksen, että asia palautetaan uudelleen valmisteltavaksi. Ehdotus hävisi äänestyksessä äänin 10-3, joten asian käsittelyä jatkettiin kokouksessa ja pohjaesitys hyväksyttiin. Pysäköinnin maksullisuuden tavoitteena on parantaa pysäköinnin sujuvuutta ja varmistaa, että paikat ovat ensisijaisesti asiakkaiden ja henkilöstön käytettävissä. Maksullisuus auttaa vähentämään häiriöpysäköintiä, tasapainottaa paikkojen kysyntää ja kattaa pysäköinnin operoinnista, käytöstä ja huollosta aiheutuvat kustannukset. Pysäköinnin sujuvuus on tärkeää asiakkaiden asioinnin kannalta. Aluehallituksen päätöksen mukaan Ahveniston alueella ja Assi-sairaalan pysäköintitaloss
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme