Fodbar Oy aloittaa 1.4. ateria-, siivous- ja laitoshuoltopalveluiden tuottajana
Palvelu yksiköissä jatkuu keskeytyksettä.

Useissa Oma Hämeen yksiköissä vaihtuu ateria-, siivous- ja laitoshuoltopalveluiden tuottaja tänä vuonna. Palveluntuottajaksi on kilpailutuksessa valittu Fodbar Oy, joka tulee tuottamaan palveluja Hämeenlinnan ja Riihimäen seuduilla. Muutos toteutetaan vaiheittain tämän vuoden aikana. Ensimmäiset vaihdokset tapahtuvat 1. huhtikuuta.
Muutos toteutetaan yhteistyössä nykyisten palveluntuottajien kanssa, joten palvelu yksiköissä jatkuu keskeytyksettä. Henkilöstö on mukana vaihdosten suunnittelussa. Asiakkaita infotaan yksiköissä vielä erikseen, kun muutos on ajankohtainen.
Aluehallitus päätti ateria- ja laitoshuoltopalveluiden hankinnasta Fodbarilta joulukuussa 2024. Hankintaan on jätetty kaksi oikaisuvaatimusta, joiden käsittely on kesken. Siksi Fodbar toimii toistaiseksi palveluntuottajana väliaikaisella sopimuksella, joka on solmittu maaliskuun alussa.
Fodbar panostaa kotimaiseen ruokaan
Ateriapalveluiden hankinta Fodbarilta sisältää palveluasumisen ja sairaaloiden ateriapalvelut, henkilöstöravintolat ja tilaustarjoilut. Hankintaan ei sisälly ikääntyneiden kotiin vietäviä aterioita. Laitoshuoltopalveluiden hankinta puolestaan sisältää muun muassa siivous-, vuodehuolto-, jätehuolto- sekä apuvälineidenhuoltotehtäviä hyvinvointialueen eri yksiköissä.
Hankinnan kautta Oma Häme saa ateria-, siivous- ja laitoshuoltopalveluihin yhtenäisen toimintamallin, tasalaatuisia palveluja sekä kustannussäästöjä. Jatkossa hyvinvointialueella toimii kolme palveluntuottajaa: Forssan seudulla toimiva Loiku, Fodbar sekä Oma Hämeen tukipalvelut Oy.
Fodbar Oy on vuonna 2020 perustettu suomalainen yritys, joka tarjoaa ruokapalveluja julkiselle ja yksityiselle sektorille. Fodbar kertoo pyrkivänsä palveluprosesseissaan kustannustehokkuuteen sekä panostavansa kotimaisiin raaka-aineisiin, monipuolisiin ruokalistoihin sekä asiakkaiden osallistamiseen ruokalistojen kehityksessä.
– Vältämme turhia tuotantovaiheita ja ruoan turhaa kuljettamista. Työ palvelukohteissa suunnitellaan huolellisesti vastaamaan tarvetta. Samaan aikaan voimme panostaa ruoan makuun, vaihtelevuuteen ja yksilöllisyyteen. Meille ääni lautasen ääreltä on kaikkein tärkein ja se ohjaa toimintaamme, kertoo yhtiön hämeenlinnalainen toimitusjohtaja Nina Rokkila.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ville Vuorijärvitoimitusjohtaja, Oma Hämeen Tukipalvelut Oy
Puh:040 642 8980ville.vuorijarvi@omahame.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Oma Häme
Ajantasainen lääkelista sujuvoittaa hoitoa ja parantaa potilasturvallisuutta19.12.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Ajantasainen lääkelista on tärkeä potilasturvallisuuden edistämiseksi, sillä se varmistaa hoidon sujuvuuden ja oikeiden päätösten tekemisen. Päivystyksen osastonylilääkäri Kirsi Kärkkäinen korostaa, että lista voi parhaimmillaan pelastaa hengen. Lääkitys kannattaa merkitä ylös ja päivittää säännöllisesti, esimerkiksi Oma Häme-sovelluksen avulla.
Oma Häme on lyhentänyt merkittävästi hoitojonoja erikoissairaanhoidossa18.12.2025 16:00:52 EET | Tiedote
Oma Häme jatkaa määrätietoista työtään hoitoon pääsyn parantamiseksi erikoissairaanhoidossa. Tuoreimmat tiedot osoittavat, että hoitojonot ovat lyhentyneet merkittävästi kuluvan vuoden aikana, ja kehitys näkyy konkreettisesti useilla erikoisaloilla. Tällä hetkellä yli hoitotakuuajan leikkaushoitoa odottavia potilaita on Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tilastossa yhteensä 261, joista 87 potilasta on jo saanut vastaanottoajan. Elokuun lopussa yli 180 vuorokautta odottaneita oli THL:n tilastossa 1 055, joten vähennystä on lähes 700 potilasta. Oma Hämeen omissa järjestelmissä näkyy, että kuulolaitesovitusten suhteen ollaan päästy hoitotakuuseen jo 19. marraskuuta. Suun terveydenhuollossa erikoissairaanhoidon jonossa ei ole tällä hetkellä yhtään potilasta, joka olisi odottanut hoitoa yli kuusi kuukautta. Hyvinvointialueen järjestelmissä myös leikkausta odottavien potilaiden määrä on pienempi. Ensikäyntien osalta kehitys on ollut erityisen myönteistä: yli 90 vuorokautta odottaneide
Asiakasmaksut muuttuvat 1.1.2026 alkaen18.12.2025 15:01:24 EET | Uutinen
Maksujen korotukset perustuvat aluevaltuuston 16. joulukuuta tekemään päätökseen.
Aluevaltuusto päätti talousarviosta lukuisten äänestysten jälkeen16.12.2025 20:11:04 EET | Uutinen
Aluevaltuuston 16. joulukuuta pidetyn kokouksen laajimpana asiana oli vuoden 2026 talousarvioesitys. Budjettikeskustelu kesti yli 7 tuntia. Voit katsoa kokouksen tallenteen tästä. Oma Häme on laatinut vuoden 2026 talousarviotaan erittäin haastavassa taloustilanteessa. Vuosien 2023 ja 2024 yhteenlaskettu alijäämä on noin 109 miljoonaa euroa, ja lain mukaan alijäämä on katettava vuoden 2026 loppuun mennessä. Samanaikaisesti hyvinvointialueen menot kasvavat valtion rahoitusta nopeammin, ja ennakkolaskelmat osoittavat valtion rahoituksen heikentyvän edelleen vuosina 2026–2028. Talousarvio 2026: hyvinvointialueen alijäämän kattaminen aikataulussa jatkuu - Oma Häme Talousarviosta pidettiin valtuustossa pitkiä puheenvuoroja. Kokouksen muut päätökset on koottu tähän tiedotteeseen. Keskustelun avasi aluehallituksen puheenjohtaja Kaisa Lepola (sd.). Hän muistutti, että Oma Häme on onnistunut pitämään asiakkaiden palveluajat ja henkilömitoitukset kunnossa haastavasta taloustilanteesta huolimatta.
Aluevaltuusto hyväksyi kiinteistökauppoja ja kävi vilkasta keskustelua asiakasmaksuista16.12.2025 19:56:28 EET | Uutinen
Kanta-Hämeen hyvinvointialueen aluevaltuusto oli koolla vuoden viimeisessä kokouksessaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme