S-ryhmän päivittäistavarakaupan vahva vuosi mahdollistaa jatkopanostukset myymäläverkoston ja verkkokaupan kehittämiseen
S-ryhmän päivittäistavarakauppa kasvatti edelleen markkinaosuuttaan vuonna 2024. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 3,6 prosenttia vuonna 2024. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 48,8 prosenttia (+0,6 %-yks.). S-ryhmä vahvisti asemaansa myös ruoan verkkokaupan markkinajohtajana ja jatkoi investointeja sekä myymäläverkoston että verkkokaupan kehittämiseen.

S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi jo kolmatta vuotta joka kuukausi Suomen muuta markkinaa nopeammin. Myynti kasvoi 3,6 prosenttia edellisvuodesta, ja samalla kasvoivat myynnin volyymi ja asiakasmäärä. Vuonna 2024 yli 120 000 henkilöä liittyi S-ryhmän osuuskauppojen jäseniksi. Kasvua vetivät vahvimmin Prisma ja S-market.
– Vaikka hintojen nousuvauhti tasaantui vuonna 2024, oli asiakkaiden ostovoima edelleen tiukilla, eikä kulutuskäyttäytymisessä tapahtunut merkittävää muutosta. S-ryhmän päivittäistavarakauppa lunasti lupauksensa aina edullisesta ostoskorista tuntuvilla Xtra-tuotesarjan hinnanalennuksilla ja tuhansien tuotteiden jatkuvilla edullisilla hinnoilla, sanoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.
Kasvua tehtiin pitkälti olemassa olevilla vahvuuksilla, kuten pysyvästi edullinen ja laadukas valikoima erilaisille asiakkaille sopivia tuotteita. Osa asiakkaista suosii kotimaisia tuotteita, osa tunnettuja merkkituotteita ja osa kaupan omia merkkejä, joiden osuus valikoimasta on noin viidennes. Kaupan omat merkit kuten suosittu Kotimaista-tuotemerkki, Coop, Xtra ja Herkku kiinnostivat asiakkaita myös vuonna 2024. Vuonna 2023 uudistettu ja asteittain Rainbow-sarjaa korvannut Coop-tuotemerkki on noussut yhdeksi tunnetuimmista kaupan omista brändeistä.
– Merkittävä muutos oli kesäkuussa, kun saimme lakimuutoksen myötä myyntiin enintään 8-prosenttiset käymisteitse valmistetut viinit ja muut rypäletuotteet sekä panimojuomat. Toimme ketterästi parissa päivässä myyntiin laajan, asiakkaita kiinnostavan valikoiman. Uuden valikoiman saatavuuden merkitys korostuu paikkakunnilla, joissa on vähemmän palveluita ja pitkä matka erikoisliikkeeseen, toteaa Päällysaho.
Uusia myymälöitä ja vahvistusta verkkokauppaan
Uusia ja uudistettuja myymälöitä marketkaupassa avattiin yli 120. Lisäksi tehtiin lukuisia pienempiä osauudistuksia. Kokonaan uusia pienmyymälöitä (Sale, Alepa) avattiin seitsemän ja uusia S-marketteja 15. Uudet Prismat avattiin Ylöjärvelle, Lappeenrantaan ja Valkeakoskelle. Jatkuvien uudistusten yhteydessä jatkettiin edelleen myymälöiden energiatehokkuuden parantamista muun muassa kylmäkaappiratkaisuilla ja aurinkopaneeleilla. Eri toimenpiteiden yhteisvaikutuksen ansiosta S-ryhmän oman toiminnan hiilinegatiivisuustavoitteemme toteutuu 2025 ja vuodelle 2030 asetetun päästövähennystavoite -90 % saavutettiin viisi vuotta etuajassa.
Ruoan verkkokaupan suosio kasvoi vuonna 2024. S-kaupat.fi-palvelun myynti kasvoi noin 18 prosenttia edellisvuodesta. Suuria harppauksia otettiin kapasiteetin, varmuuden ja nopeuden lisäämisessä, kun HOK-Elanto ja Pirkanmaan Osuuskauppa avasivat kaupparyhmän ensimmäiset päivittäistavarakaupan keräilykeskukset. Suosiotaan kasvattavat pikatoimitukset laajenivat, kun robokuljetukset otettiin käyttöön uusilla alueilla ja yhteistyötä Foodoran kanssa lisättiin. Myös Woltin kanssa käynnistettiin pilotti.
S-ryhmällä on tällä hetkellä yli tuhat päivittäistavarakaupan toimipaikkaa eri puolilla Suomea ja Virossa 13 Prismaa. S-ryhmän päivittäistavarakaupat tarjoavat työtä lähes 20 000 kaupan alan ammattilaiselle.
Lisätietoja: Sampo Päällysaho, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja, 010 768 0665, sampo.paallysaho@sok.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK:n hallintoneuvosto 2025 on valittu – puheenjohtajana jatkaa Timo Santavuo29.4.2025 14:55:04 EEST | Tiedote
SOK:n hallintoneuvosto valittiin 29.4.2025 pidetyssä osuuskunnan kokouksessa. Hallintoneuvostossa aloitti kolme uutta jäsentä.
Bonuksen kerryttäminen Applen Lompakossa olevalla S-Etukortilla laajenee S-ryhmän ravintoloihin29.4.2025 08:02:00 EEST | Tiedote
Bonuksen kerryttäminen mobiilisti onnistuu pian entistä useammassa paikassa, kun S-ryhmän kaupoissa suosioon noussut käytäntö laajenee myös ravintoloihin. Käyttöönotto tapahtuu vaiheittain tämän vuoden aikana ravintoloiden maksupäätteiden vaihtuessa uusiin.
Skumppakuulat, sima ja pingviinipallo – Näistä rakentuu suomalaisten vappu25.4.2025 08:10:00 EEST | Tiedote
Vapun kepeään juhlintaan kuuluvat vuodesta toiseen erottamattomasti niin hyvä ruoka kuin ilmapallot, serpentiini ja erilaiset asusteet. Suomalaiset valitsevat tänäkin vuonna vappupöytään perinteisiä makuja kuten munkkeja, tippaleipiä, simaa, nakkeja ja perunasalaattia. Ilmapallokaupoilla kiinnostavat puolestaan pingviini ja kuohuviinipullo.
S-ryhmä edistää kestävästi kasvatetun kalan käyttöä - omien merkkien tuore ja jalostetut lohituotteet ASC-sertifioituja24.4.2025 11:46:18 EEST | Tiedote
S-ryhmän kalahyllyllä yhä useampi tuote on nykyään vastuullisuussertifioitu. ASC-sertifikaatti kertoo, että tuotteissa käytetty kala on vastuullisesti ja ympäristön kannalta kestävästi viljeltyä.
Prisma selvitti: leudon talven vaikutus pyöräkaupassa näkyi selvästi – sähköpyörien myynnissä 39 % pomppu24.4.2025 08:25:00 EEST | Tiedote
Suomalaiset ovat tänä talvena aloittaneet pyöräilykauden viime vuotta aikaisemmin, kertoo Prisman tuore myyntidata. Koko pyöräkauppa on kasvanut viime vuoteen verrattuna jo 10 prosenttia ja suunta on yhä nouseva. Samalla S-ryhmä selvitti asiakasomistajilleen tehdyssä kyselyssä, miten pyörät pidetään tällä hetkellä kunnossa ja kertoo mitkä asiat pyörästä pitää tarkistaa ennen ajoa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme