Hyvinvointialue haluaa vähentää takaisinsoittoja - digitaalinen asiointi Lunna avataan 9.4.
Länsi-Uudenmaan asukkaat saavat 9.4. käyttöönsä Lunnan eli hyvinvointialueen digitaalisen asioinnin. Lunna tarjoaa aiempaa sujuvamman yhteyden sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisiin. Samalla halutaan vähentää puhelinasioinnin tarvetta ja takaisinsoittoja.

Lunnan eli hyvinvointialueen digitaalisen asioinnin kautta asiakas saa hyvinvointialueen ammattilaisiin yhteyden sujuvasti chatissa tai kiireettömän viestin kautta.
Asiakaspalautteen ja hyvinvointialueen selvitysten perusteella asiakkaat kokevat erityisesti takaisinsoiton ja nykyisen suuren määrän yhteydenottoon tarkoitettuja eri puhelinnumeroita haastavaksi ja epäselväksi.
Pyrkimyksenä on se, että mahdollisimman moni länsiuusimaalainen rekisteröityy Lunnan käyttäjäksi, jolloin myös tarvetta takaisinsoitolle voitaisiin vähentää. Hyvinvointialueen palveluissa voi asioida paikan päällä tai puhelimella myös jatkossa, mutta Lunnan käyttöä suositellaan ensisijaisena tapana ottaa yhteyttä palveluihin.
– Tavoitteemme on, että mahdollisimman moni alueen asukas rekisteröityy Lunnaan, hyvinvointialuejohtaja Sanna Svahn sanoo.
Lunna-sovelluksen voi ladata puhelimeen sovelluskaupoista 9.4. alkaen. Lunnaa voi käyttää myös tietokoneella osoitteessa lunna.fi.
Chat ja kiireettömät viestit mahdollistavat monenlaisten asioiden hoitamisen
Lunnassa asiakkaalla on käytössään kaksi erilaista toimintoa, jotka soveltuvat erilaisiin tilanteisiin. Chat ja kiireettömät viestit otetaan käyttöön huhtikuussa terveysasemilla, neuvoloissa, hammashoidossa ja Seniori-infossa sekä yleisessä asiakasneuvonnassa.
– Chatissa vastauksen saa aukioloaikojen puitteissa nopeasti, ja se soveltuu myös kiireellisten asioiden hoitamiseen, kuten uuden oireen selvittämiseen digiklinikalla, Sanna Svahn kertoo.
– Kiireetön viesti on aina auki, ja sen avulla voi lähettää kiireettömässä asiassa viestin silloin, kun itselle parhaiten sopii. Ammattilainen vastaa viestiin viimeistään kolmen arkipäivän kuluessa, Svahn jatkaa.
Lunnaa voi käyttää suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Käyttö edellyttää vahvaa tunnistautumista mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksilla. Yleisessä asiakasneuvonnassa voi asioida ilman tunnistautumista.
Lunnassa onnistuu myös puolesta asiointi, kun asiakkaalla on siihen oikeus tai Suomi.fi -valtuutus. Myös ulkopaikkakuntalainen voi asioida Lunnassa.
Käyttö pääosin maksutonta – poikkeuksena etävastaanotot
Chat ja kiireetön viesti ovat Lunnassa pääsääntöisesti maksuttomia. Jos asiakas ohjataan digiklinikan sairaanhoitajan chatista keskusteluun lääkärin kanssa, voidaan vastaanotosta veloittaa terveyskeskusmaksu samaan tapaan kuin hoitopuhelusta. Tästä kerrotaan asiakkaalle ennen yhteyden muodostamista. Lisäksi osa etävastaanotoista on maksullisia.
Lunnan palvelut laajenevat vaiheittain
Lunnan toiminnallisuudet laajenevat toukokuussa muun muassa kuntoutuspalveluihin. Syksyllä 2025 on tarkoitus avata palveluja myös aikuisten sosiaalityöhön, mielenterveys- ja päihdepalveluihin sekä vammaispalveluihin. Myös ensimmäiset videovastaanotot tulevat käyttöön syksyllä.
Taulukko:
Lunnan palvelut 9.4.2025 alkaen
Chat arkisin klo 8–16 |
Kiireettömät viestit 24/7 |
Tavoitteena nopea yhteyden saanti: |
Vastaus kolmen arkipäivän kuluessa. |
Terveysaseman digiklinikka
|
Terveysaseman digiklinikka
|
Neuvola
|
Neuvola
|
Hammashoito
|
Hammashoito
|
Ikääntyneiden neuvonta
|
Ikääntyneiden neuvonta
|
Asiakaspalvelu
|
Asiakaspalvelu
|
Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto
|
|
Kuntoutus
|
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sanna Svahnhyvinvointialuejohtaja / välfärdsområdesdirektör
Puh:050 544 6535sanna.svahn@luvn.fiLänsi-Uudenmaan hyvinvointialue järjestää sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimen palvelut Espoon, Hangon, Inkoon, Karkkilan, Kauniaisten, Kirkkonummen, Lohjan, Raaseporin, Siuntion ja Vihdin asukkaille.
Twitter: @LUhyvinvointi, @LUpelastus
Facebook: @LansiUudenmaanHyvinvointialue, @LansiUudenmaanPelastuslaitos
LinkedIn: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
YouTube: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Verkkosivut: www.luvn.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue – Västra Nylands välfärdsområde
Riksdagsledamöterna bekantade sig med Västra Nylands välfärdsområde – en central framgång var den ansvarsfulla ekonomiska nivåjusteringen28.4.2025 16:56:58 EEST | Tiedote
Riksdagsledamöterna bekantade sig med Västra Nylands välfärdsområde – en central framgång var den ansvarsfulla ekonomiska nivåjusteringen.
Kansanedustajat tutustuivat Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueeseen – keskeisenä onnistumisena talouden vastuullinen tasokorjaus28.4.2025 16:52:52 EEST | Tiedote
Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta sekä valtiovarainvaliokunnan kunta- ja hyvinvointijaosto vierailivat torstaina 24. huhtikuuta Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella. Kirkkonummen hyvinvointikeskuksessa järjestetyssä vierailussa aiheena olivat talouden vastuullinen tasokorjaus ja kotona asumista tukevat palvelut.
Översyn av välfärdsområdets budget för 2025 fortskrider28.4.2025 16:27:35 EEST | Tiedote
Ärenden gällande en översyn av budgeten, en ändring av förvaltningsstadgan och klimatprogrammets fortsatta åtgärder gick vidare till välfärdsområdesfullmäktiges förhandlingskommitté före de slutliga besluten.
Hyvinvointialueen vuoden 2025 talousarvion tarkistus etenee28.4.2025 16:23:37 EEST | Tiedote
Talousarvion jatkotoimenpiteet, hallintosäännön tarkistaminen sekä ilmasto-ohjelman tarkistukset etenevät aluevaltuuston neuvottelutoimikuntaan ennen lopullisia päätöksiä.
Tanskan vanhusministeri tutustui hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluihin12.4.2025 11:58:07 EEST | Tiedote
Tanskan vanhusministeri Mette Kierkgaard vieraili Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella 10.4.2025 yhdessä Tanskan Suomen-suurlähettilään Jakob Nymann-Lindegrenin kanssa. Ministeri ja suurlähettiläs tutustuivat Leppävaaran elä ja asu -seniorikeskuksen toimintaan sekä hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluissa käytettävään teknologiaan, kuten lääkeautomaattiin ja etäkotihoidon palveluihin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme