Hyvinvointialue haluaa vähentää takaisinsoittoja - digitaalinen asiointi Lunna avataan 9.4.
Länsi-Uudenmaan asukkaat saavat 9.4. käyttöönsä Lunnan eli hyvinvointialueen digitaalisen asioinnin. Lunna tarjoaa aiempaa sujuvamman yhteyden sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisiin. Samalla halutaan vähentää puhelinasioinnin tarvetta ja takaisinsoittoja.

Lunnan eli hyvinvointialueen digitaalisen asioinnin kautta asiakas saa hyvinvointialueen ammattilaisiin yhteyden sujuvasti chatissa tai kiireettömän viestin kautta.
Asiakaspalautteen ja hyvinvointialueen selvitysten perusteella asiakkaat kokevat erityisesti takaisinsoiton ja nykyisen suuren määrän yhteydenottoon tarkoitettuja eri puhelinnumeroita haastavaksi ja epäselväksi.
Pyrkimyksenä on se, että mahdollisimman moni länsiuusimaalainen rekisteröityy Lunnan käyttäjäksi, jolloin myös tarvetta takaisinsoitolle voitaisiin vähentää. Hyvinvointialueen palveluissa voi asioida paikan päällä tai puhelimella myös jatkossa, mutta Lunnan käyttöä suositellaan ensisijaisena tapana ottaa yhteyttä palveluihin.
– Tavoitteemme on, että mahdollisimman moni alueen asukas rekisteröityy Lunnaan, hyvinvointialuejohtaja Sanna Svahn sanoo.
Lunna-sovelluksen voi ladata puhelimeen sovelluskaupoista 9.4. alkaen. Lunnaa voi käyttää myös tietokoneella osoitteessa lunna.fi.
Chat ja kiireettömät viestit mahdollistavat monenlaisten asioiden hoitamisen
Lunnassa asiakkaalla on käytössään kaksi erilaista toimintoa, jotka soveltuvat erilaisiin tilanteisiin. Chat ja kiireettömät viestit otetaan käyttöön huhtikuussa terveysasemilla, neuvoloissa, hammashoidossa ja Seniori-infossa sekä yleisessä asiakasneuvonnassa.
– Chatissa vastauksen saa aukioloaikojen puitteissa nopeasti, ja se soveltuu myös kiireellisten asioiden hoitamiseen, kuten uuden oireen selvittämiseen digiklinikalla, Sanna Svahn kertoo.
– Kiireetön viesti on aina auki, ja sen avulla voi lähettää kiireettömässä asiassa viestin silloin, kun itselle parhaiten sopii. Ammattilainen vastaa viestiin viimeistään kolmen arkipäivän kuluessa, Svahn jatkaa.
Lunnaa voi käyttää suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Käyttö edellyttää vahvaa tunnistautumista mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksilla. Yleisessä asiakasneuvonnassa voi asioida ilman tunnistautumista.
Lunnassa onnistuu myös puolesta asiointi, kun asiakkaalla on siihen oikeus tai Suomi.fi -valtuutus. Myös ulkopaikkakuntalainen voi asioida Lunnassa.
Käyttö pääosin maksutonta – poikkeuksena etävastaanotot
Chat ja kiireetön viesti ovat Lunnassa pääsääntöisesti maksuttomia. Jos asiakas ohjataan digiklinikan sairaanhoitajan chatista keskusteluun lääkärin kanssa, voidaan vastaanotosta veloittaa terveyskeskusmaksu samaan tapaan kuin hoitopuhelusta. Tästä kerrotaan asiakkaalle ennen yhteyden muodostamista. Lisäksi osa etävastaanotoista on maksullisia.
Lunnan palvelut laajenevat vaiheittain
Lunnan toiminnallisuudet laajenevat toukokuussa muun muassa kuntoutuspalveluihin. Syksyllä 2025 on tarkoitus avata palveluja myös aikuisten sosiaalityöhön, mielenterveys- ja päihdepalveluihin sekä vammaispalveluihin. Myös ensimmäiset videovastaanotot tulevat käyttöön syksyllä.
Taulukko:
Lunnan palvelut 9.4.2025 alkaen
|
Chat arkisin klo 8–16 |
Kiireettömät viestit 24/7 |
|
Tavoitteena nopea yhteyden saanti: |
Vastaus kolmen arkipäivän kuluessa. |
|
Terveysaseman digiklinikka
|
Terveysaseman digiklinikka
|
|
Neuvola
|
Neuvola
|
|
Hammashoito
|
Hammashoito
|
|
Ikääntyneiden neuvonta
|
Ikääntyneiden neuvonta
|
|
Asiakaspalvelu
|
Asiakaspalvelu
|
|
Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto
|
|
|
Kuntoutus
|
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sanna Svahnhyvinvointialuejohtaja / välfärdsområdesdirektör
Puh:050 544 6535sanna.svahn@luvn.fiLänsi-Uudenmaan hyvinvointialue järjestää sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimen palvelut Espoon, Hangon, Inkoon, Karkkilan, Kauniaisten, Kirkkonummen, Lohjan, Raaseporin, Siuntion ja Vihdin asukkaille.
Twitter: @LUhyvinvointi, @LUpelastus
Facebook: @LansiUudenmaanHyvinvointialue, @LansiUudenmaanPelastuslaitos
LinkedIn: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
YouTube: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Verkkosivut: www.luvn.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue – Västra Nylands välfärdsområde
Förslaget till Västra Nylands välfärdsområdes budget går vidare till välfärdsområdesfullmäktiges förhandlingskommitté för behandling27.10.2025 16:04:44 EET | Tiedote
Välfärdsområdesstyrelsen antecknade för kännedom förslaget till Västra Nylands välfärdsområdes förslag till budget för 2026 och ekonomiplan för 2026–2028. Förslagen går vidare till välfärdsområdesfullmäktiges förhandlingskommitté för behandling. Ledamöter i förhandlingskommittén är fullmäktigegruppernas ordförande.
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen talousarvioesitys etenee aluevaltuuston neuvottelutoimikuntaan27.10.2025 15:57:16 EET | Tiedote
Aluehallitus merkitsi tiedoksi Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen esityksen vuoden 2026 talousarviosta ja vuosien 2026–2028 taloussuunnitelmasta. Esitykset etenevät aluevaltuuston neuvottelutoimikunnan käsittelyyn. Neuvottelutoimikunnan jäseninä ovat aluevaltuustoryhmien puheenjohtajat.
Ungdomsfullmäktige kräver utredning om införande av övervakade injiceringsrum24.10.2025 09:09:53 EEST | Tiedote
Ledamöterna i Västra Nylands välfärdsområdes ungdomsfullmäktige har berett ett offentligt ställningstagande som man hoppas att ungdomsfullmäktige i övriga välfärdsområden undertecknar.
Nuorisovaltuustot vaativat selvitystä huumeiden käyttöhuoneiden käyttöönotosta24.10.2025 09:02:25 EEST | Tiedote
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen nuorisovaltuutetut ovat valmistelleet julkisen kannanoton, jonka tavoitteena on saada allekirjoittajiksi muiden hyvinvointialueiden nuorisovaltuustoja.
Budgetförslag: Västra Nylands välfärdsområde börjar förnya sina tjänster22.10.2025 15:04:32 EEST | Tiedote
Budgetförslaget inleder genomförandet av välfärdsområdets strategi och innehåller satsningar på förnyelse av tjänsterna samt effektiviseringsåtgärder. I förslaget till budget för 2026 betonas en förbättrad tillgång till tjänster och smidigare service med klienten i fokus, En ansvarsfull balansering av ekonomin möjliggör satsningar på förnyelsen av tjänsterna så att de svarar mot framtidens föränderliga behov.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme