Kanta-Hämeen hyvinvointialue aloittaa Virtuaalikirjuri-pilottiprojektin Riihimäellä
Kanta-Hämeen hyvinvointialue lanseeraa Virtuaalikirjurin, innovatiivisen työkalun terveydenhuollon ammattilaisille, joka muuntaa puhetta tekstiksi ja vähentää manuaalista kirjaamistyötä. Pilottiprojekti käynnistyy Riihimäen terveyskeskuksessa. Tavoitteena on parantaa potilasturvallisuutta ja tehokkuutta sekä mahdollinen laajennus tulevaisuudessa.

Kanta-Hämeen hyvinvointialue tuo käyttöön Virtuaalikirjurin, innovatiivisen digitaalisen työkalun, joka vähentää terveydenhuollon ammattilaisten manuaalista kirjaamistyötä ja vapauttaa aikaa asiakaskohtaamisiin. Pilottivaihe alkaa Riihimäen terveyskeskuksen vastaanotolla huomenna keskiviikkona 26.3.2025.
Virtuaalikirjuri muuntaa ammattilaisen ja asiakkaan välisen keskustelun kirjalliseksi yhteenvedoksi, jonka ammattilainen voi tarkistaa ja muokata ennen sen siirtämistä potilastietojärjestelmään. Ratkaisu ei tallenna asiakkaan henkilö- tai sairaustietoja, vaan keskustelutallenne hävitetään välittömästi, kun tiedot on kirjattu järjestelmään.
–Virtuaalikirjuri on merkittävä askel kohti sujuvampaa ja asiakaslähtöisempää terveydenhuoltoa. Se ei ainoastaan helpota ammattilaisten työtä, vaan myös lisää potilasturvallisuutta ja tehokkuutta, sanoo Teemu Oksanen, Kanta-Hämeen hyvinvointialueen tietojohtamisen palvelupäällikkö.
Miksi Virtuaalikirjuri otetaan käyttöön?
Virtuaalikirjuri vähentää manuaalista kirjaamista, mikä nopeuttaa työskentelyä ja vapauttaa ammattilaisten aikaa asiakkaiden hoitoon. Sen tavoitteena on paitsi sujuvoittaa työprosesseja, myös parantaa potilasturvallisuutta ja dokumentoinnin tarkkuutta. Ohjelma kysyy palautetta jokaisesta tallenteesta, ja onnistumista arvioidaan muun muassa kontaktimäärien ja hoidettujen asioiden perusteella.
Pilotin tulosten perusteella arvioidaan mahdollisuuksia laajentaa Virtuaalikirjurin käyttöä muihin yksiköihin sekä mahdollisesti myös terveydenhuollon ulkopuolisiin palveluihin, kuten sosiaalihuoltoon. Tällä hetkellä jatkotoimenpiteitä ei ole vielä lukittu, vaan niitä arvioidaan ensimmäisen pilotin tulosten perusteella.
–Haluamme varmistaa, että uusi teknologia todella palvelee ammattilaisia ja asiakkaita parhaalla mahdollisella tavalla. Pilotin aikana keräämme käyttäjäkokemuksia ja palautetta, joiden pohjalta päätämme mahdollisesta laajentamisesta, kertoo Anna-Mari Matilainen, Kanta-Hämeen hyvinvointialueen tietojohtamisen asiantuntija.
Yhteyshenkilöt
Teemu OksanenTietojohtamisen päällikkö
Puh:040 584 7258teemu.oksanen@omahame.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Oma Häme
Oma Häme tarkentaa hallintomenettelyä apulaisoikeusasiamiehen ratkaisun jälkeen31.10.2025 10:24:18 EET | Uutinen
Kanta-Hämeen hyvinvointialue tarkentaa hallintokäytäntöä mm. sosiaali- ja terveyspalvelujen aukioloaikojen muutosten käsittelyssä. Syynä on apulaisoikeusasiamiehen 29.10.2025 antama ratkaisu.
Aluehallitus käsittelee 3.11. Ahveniston ja Viipurintien terveysaseman pysäköintimaksuja30.10.2025 11:43:25 EET | Tiedote
Aluehallitus käsittelee 3. marraskuuta kokouksessaan esitystä, jonka mukaan asiakas- ja henkilöstöpysäköinti olisi jatkossa maksullista Assi-sairaalassa, Viipurintien terveysaseman alueella sekä vanhan keskussairaalan pysäköintialueilla Hämeenlinnassa. Pysäköinnin maksullisuuden tavoitteena on parantaa pysäköinnin sujuvuutta ja varmistaa, että paikat ovat ensisijaisesti asiakkaiden ja henkilöstön käytettävissä. Maksullisuus auttaa vähentämään häiriöpysäköintiä, tasapainottaa paikkojen kysyntää ja kattaa pysäköinnin operoinnista, käytöstä ja huollosta aiheutuvat kustannukset. Pysäköinnin sujuvuus on tärkeää asiakkaiden asioinnin kannalta. Maksut otettaisiin käyttöön Ahveniston alueella Assi-sairaalan toiminnan käynnistyessä maaliskuussa 2026 ja Viipurintiellä kevään aikana. Esityksen mukaan Ahveniston alueella ja Assi-sairaalan pysäköintitalossa lyhytaikainen pysäköinti maksaisi asiakkaille 1,5 euroa tunnilta, ja ensimmäinen puolituntinen olisi maksuton. Viipurintien pääterveysaseman al
Oma Hämeelle vain yksi vaihdenumero käyttöön 3. marraskuuta alkaen29.10.2025 10:36:33 EET | Tiedote
Hyvinvointialueen vaihdepalvelu keskitetään yhteen numeroon 3. marraskuuta alkaen. Jatkossa Oma Hämeen vaihdenumero on 03 6291. Aiemmin käytössä ollut vaihdenumero 03 629 629 poistuu. Puhelinvaihdetta hoitaa Oma Hämeen oma henkilökunta palveluneuvonnasta. Puhelinvaihde palvelee arkisin klo 7-17. Puheluiden keskittäminen yhteen numeroon selkeyttää palvelua ja helpottaa asiakkaiden yhteydenottoa. Poistuvassa numerossa on muutoksesta nauhoitettu ohjeistus asiakkaille. Voit tiedustella Oma Hämeen palveluiden yhteystietoja myös Info-chatista. Chat on avoinna arkisin klo 9–13, ja sieltä saat apua yhteystietojen lisäksi myös esimerkiksi palveluiden sijainteihin ja yleisiin toimintaohjeisiin liittyvissä asioissa. Huomioithan, että emme käsittele chatissa potilastietoja emmekä ajanvaraukseen tai laskutukseen liittyviä asioita. Terveyteen tai elämäntilanteeseen liittyvää ohjausta tai neuvontaa saat muista chat-palveluistamme. Lue lisää täältä: Chat- ja etävastaanottopalvelut - Oma Häme Voit aloi
Aluevaltuusto päätti strategian pohjasta ja keskusteli vilkkaasti ikäihmisten asumispalveluista29.10.2025 07:49:02 EET | Tiedote
Muutokset ikäihmisten asumispalveluihin hyväksyttiin äänestysten jälkeen.
Tavoitteena vahvat luut – Oma Häme julkaisi uuden osteoporoosin palvelupolun luustoviikon kunniaksi24.10.2025 14:19:51 EEST | Tiedote
Kanta-Hämeessä panostetaan osteoporoosin ehkäisyyn ja luustoterveyteen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme