Kanta-Hämeen hyvinvointialue aloittaa Virtuaalikirjuri-pilottiprojektin Riihimäellä
Kanta-Hämeen hyvinvointialue lanseeraa Virtuaalikirjurin, innovatiivisen työkalun terveydenhuollon ammattilaisille, joka muuntaa puhetta tekstiksi ja vähentää manuaalista kirjaamistyötä. Pilottiprojekti käynnistyy Riihimäen terveyskeskuksessa. Tavoitteena on parantaa potilasturvallisuutta ja tehokkuutta sekä mahdollinen laajennus tulevaisuudessa.

Kanta-Hämeen hyvinvointialue tuo käyttöön Virtuaalikirjurin, innovatiivisen digitaalisen työkalun, joka vähentää terveydenhuollon ammattilaisten manuaalista kirjaamistyötä ja vapauttaa aikaa asiakaskohtaamisiin. Pilottivaihe alkaa Riihimäen terveyskeskuksen vastaanotolla huomenna keskiviikkona 26.3.2025.
Virtuaalikirjuri muuntaa ammattilaisen ja asiakkaan välisen keskustelun kirjalliseksi yhteenvedoksi, jonka ammattilainen voi tarkistaa ja muokata ennen sen siirtämistä potilastietojärjestelmään. Ratkaisu ei tallenna asiakkaan henkilö- tai sairaustietoja, vaan keskustelutallenne hävitetään välittömästi, kun tiedot on kirjattu järjestelmään.
–Virtuaalikirjuri on merkittävä askel kohti sujuvampaa ja asiakaslähtöisempää terveydenhuoltoa. Se ei ainoastaan helpota ammattilaisten työtä, vaan myös lisää potilasturvallisuutta ja tehokkuutta, sanoo Teemu Oksanen, Kanta-Hämeen hyvinvointialueen tietojohtamisen palvelupäällikkö.
Miksi Virtuaalikirjuri otetaan käyttöön?
Virtuaalikirjuri vähentää manuaalista kirjaamista, mikä nopeuttaa työskentelyä ja vapauttaa ammattilaisten aikaa asiakkaiden hoitoon. Sen tavoitteena on paitsi sujuvoittaa työprosesseja, myös parantaa potilasturvallisuutta ja dokumentoinnin tarkkuutta. Ohjelma kysyy palautetta jokaisesta tallenteesta, ja onnistumista arvioidaan muun muassa kontaktimäärien ja hoidettujen asioiden perusteella.
Pilotin tulosten perusteella arvioidaan mahdollisuuksia laajentaa Virtuaalikirjurin käyttöä muihin yksiköihin sekä mahdollisesti myös terveydenhuollon ulkopuolisiin palveluihin, kuten sosiaalihuoltoon. Tällä hetkellä jatkotoimenpiteitä ei ole vielä lukittu, vaan niitä arvioidaan ensimmäisen pilotin tulosten perusteella.
–Haluamme varmistaa, että uusi teknologia todella palvelee ammattilaisia ja asiakkaita parhaalla mahdollisella tavalla. Pilotin aikana keräämme käyttäjäkokemuksia ja palautetta, joiden pohjalta päätämme mahdollisesta laajentamisesta, kertoo Anna-Mari Matilainen, Kanta-Hämeen hyvinvointialueen tietojohtamisen asiantuntija.
Yhteyshenkilöt
Teemu OksanenTietojohtamisen päällikkö
Puh:040 584 7258teemu.oksanen@omahame.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Oma Häme
Oma Häme aloittaa Suomi.fi -viestien käytön asiakasviestinnässään 1. joulukuuta alkaen1.12.2025 12:47:56 EET | Tiedote
Asiakkaat, jotka eivät käytä Suomi.fi -palvelua, saavat edelleen paperipostia.
Markkinaoikeus edellyttää ateria- ja laitoshuoltopalveluiden tarjousvertailun uusimista1.12.2025 09:43:47 EET | Uutinen
Päätöksellä ei ole suoraa vaikutusta asiakkaiden palveluihin.
Muutos vaatii aikaa: työvuorosuunnittelun uudistus etenee vaiheissa henkilöstöä kuunnellen28.11.2025 15:45:25 EET | Uutinen
Oma Hämeessä on käynnissä laaja työvuorosuunnittelun uudistus, jonka tavoitteena on varmistaa palvelujen laatu ja henkilöstöresurssien kestävä käyttö myös tulevaisuudessa. Väestön palvelutarpeen kasvaessa ja ammattilaisten määrän vähentyessä tarvitaan ratkaisuja, jotka tukevat sekä henkilöstöä että asiakastyötä pitkäjänteisesti. Uuden Numeron- työvuorosuunnittelujärjestelmän toimivuudesta on ollut viime päivinä paljon keskustelua julkisuudessa. Työnantajana Oma Häme haluaa muistuttaa, että suurissa muutoksissa syntyy aina haasteita. Kokemukset Numeronin käytöstä ovat olleet pääosin hyviä – keskussairaalan päivystys on yksikkö, jossa työvuorosuunnittelu on suuren henkilöstömäärän ja työn erityispiirteiden vuoksi merkittävä kokonaisuus. Numeron otettiin käyttöön Oma Hämeessä helmikuun alussa. Uudistuksella vahvistetaan henkilöstöresurssien suunnittelua ja kohdentamista niin nykyhetken kuin tulevien vuosien tarpeisiin. Tavoitteena on, että työvoimatarve ja asiakastarve saadaan aiempaa täs
KokoOma-hanke rakentaa lastensuojelun osallisuutta uudella tavalla Kanta-Hämeessä – mukana vahvasti myös kokemusasiantuntija28.11.2025 13:21:39 EET | Artikkeli
Kanta-Hämeen hyvinvointialueella kehitetään uudenlaista toimintakulttuuria lastensuojeluun. Tavoitteena on juurruttaa arkeen käytäntöjä, joissa lastensuojelun ammattilaiset ja asiakkaat voivat oppia toisiltaan.
Oma Häme suunnittelee rakennuskauppoja alueen kuntien kanssa27.11.2025 09:47:34 EET | Tiedote
Hyvinvointialue on neuvotellut kuntien kanssa rakennuksista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme