Kanta-Hämeen hyvinvointialue aloittaa Virtuaalikirjuri-pilottiprojektin Riihimäellä
Kanta-Hämeen hyvinvointialue lanseeraa Virtuaalikirjurin, innovatiivisen työkalun terveydenhuollon ammattilaisille, joka muuntaa puhetta tekstiksi ja vähentää manuaalista kirjaamistyötä. Pilottiprojekti käynnistyy Riihimäen terveyskeskuksessa. Tavoitteena on parantaa potilasturvallisuutta ja tehokkuutta sekä mahdollinen laajennus tulevaisuudessa.

Kanta-Hämeen hyvinvointialue tuo käyttöön Virtuaalikirjurin, innovatiivisen digitaalisen työkalun, joka vähentää terveydenhuollon ammattilaisten manuaalista kirjaamistyötä ja vapauttaa aikaa asiakaskohtaamisiin. Pilottivaihe alkaa Riihimäen terveyskeskuksen vastaanotolla huomenna keskiviikkona 26.3.2025.
Virtuaalikirjuri muuntaa ammattilaisen ja asiakkaan välisen keskustelun kirjalliseksi yhteenvedoksi, jonka ammattilainen voi tarkistaa ja muokata ennen sen siirtämistä potilastietojärjestelmään. Ratkaisu ei tallenna asiakkaan henkilö- tai sairaustietoja, vaan keskustelutallenne hävitetään välittömästi, kun tiedot on kirjattu järjestelmään.
–Virtuaalikirjuri on merkittävä askel kohti sujuvampaa ja asiakaslähtöisempää terveydenhuoltoa. Se ei ainoastaan helpota ammattilaisten työtä, vaan myös lisää potilasturvallisuutta ja tehokkuutta, sanoo Teemu Oksanen, Kanta-Hämeen hyvinvointialueen tietojohtamisen palvelupäällikkö.
Miksi Virtuaalikirjuri otetaan käyttöön?
Virtuaalikirjuri vähentää manuaalista kirjaamista, mikä nopeuttaa työskentelyä ja vapauttaa ammattilaisten aikaa asiakkaiden hoitoon. Sen tavoitteena on paitsi sujuvoittaa työprosesseja, myös parantaa potilasturvallisuutta ja dokumentoinnin tarkkuutta. Ohjelma kysyy palautetta jokaisesta tallenteesta, ja onnistumista arvioidaan muun muassa kontaktimäärien ja hoidettujen asioiden perusteella.
Pilotin tulosten perusteella arvioidaan mahdollisuuksia laajentaa Virtuaalikirjurin käyttöä muihin yksiköihin sekä mahdollisesti myös terveydenhuollon ulkopuolisiin palveluihin, kuten sosiaalihuoltoon. Tällä hetkellä jatkotoimenpiteitä ei ole vielä lukittu, vaan niitä arvioidaan ensimmäisen pilotin tulosten perusteella.
–Haluamme varmistaa, että uusi teknologia todella palvelee ammattilaisia ja asiakkaita parhaalla mahdollisella tavalla. Pilotin aikana keräämme käyttäjäkokemuksia ja palautetta, joiden pohjalta päätämme mahdollisesta laajentamisesta, kertoo Anna-Mari Matilainen, Kanta-Hämeen hyvinvointialueen tietojohtamisen asiantuntija.
Yhteyshenkilöt
Teemu OksanenTietojohtamisen päällikkö
Puh:040 584 7258teemu.oksanen@omahame.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Oma Häme
Palveluverkkomuutosten toimeenpano etenee suunnitellusti Oma Hämeessä8.5.2025 16:32:25 EEST | Tiedote
Lähipalvelumallin kokeilusta Tammelassa on saatu ensimmäisiä havaintoja.
Oma Häme suunnittelee paloasemien ostoa Hämeenlinnan kaupungilta8.5.2025 11:49:54 EEST | Tiedote
Aluehallitus käsittelee asiaa maanantaina 12. toukokuuta.
Aluehallitus hyväksyi ikäihmisten hyvinvointisuunnitelman sekä järjestöyhteistyön asiakirjan5.5.2025 16:31:24 EEST | Uutinen
Kiinteistöjärjestelyt Riihimäen kaupungin kanssa palautettiin valmisteluun.
Oma Häme julkaisi ensimmäisen sosiaalihuollon digipolkunsa – tukee työnhakijoita matkalla kohti työelämää5.5.2025 13:40:11 EEST | Tiedote
Oma Häme on tänään 5. toukokuuta julkaissut uuden, työhön ja koulutukseen suuntaavan digipolun, joka tarjoaa työnhakijoille konkreettista tukea matkalla kohti työllistymistä tai opintoja. Kyseessä on Oma Hämeen ensimmäinen sosiaalihuollon digipolku, ja sen tavoitteena on vahvistaa asiakkaiden omaehtoista työllistymistä sekä lisätä heidän valmiuksiaan hyödyntää digitaalisia palveluja työnhaussa. Polku kohti aktiivista työnhakua Digipolku tukee asiakkaita löytämään omat motivaation lähteensä ja asettamaan henkilökohtaisia tavoitteita. Asiakas saa viikoittain suunniteltuja ohjeita ja neuvoja, jotka ohjaavat kohti työelämää, koulutusta tai esimerkiksi työkokeilua. Yhteistyö ammattilaisen kanssa jatkuu digipolun aikana, ja asiakas voi viestitellä ohjaajan kanssa turvallisesti palvelun kautta. Digipolun hyödyt asiakkaalle: - Aktivoi ja tukee omatoimisessa työnhaussa - Auttaa rakentamaan selkeän suunnitelman työllistymisen edistämiseksi - Rohkaisee ottamaan vastuuta omasta työllistymispolusta
Asukasvuokrien tarkistusajankohdasta on lähtenyt virheellistä tietoa asiakkaille2.5.2025 12:07:28 EEST | Uutinen
Asukkaiden ei tarvitse tehdä mitään, Oma Häme korjaa asian.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme