Äitiys- ja lastenneuvoloiden sekä ikääntyneiden palveluiden chatit avautuneet Varha-sovelluksessa
Jo lähes 30 000 varsinaissuomalaista on tutustunut Varha-sovellukseen. Chattien käyttäjämäärät ovat jatkuvassa kasvussa. Nyt chat-palvelunsa ovat avanneet Varhan neuvolat ja ikääntyneiden palveluohjaus.

Neuvoloiden chat toivottu uudistus asiakkaiden keskuudessa
Äitiys- ja lastenneuvola -chat palvelee varsinaissuomalaisia perheitä ma-to klo 7.30–14.30 ja pe klo 7.30–11.30. Chatissa terveydenhoitajat neuvovat raskausaikaan, lapsen hyvinvointiin ja kasvuun sekä vanhemmuuteen liittyvissä asioissa. Turkulaisten on mahdollista chatin kautta myös varata neuvola-aikoja sekä perua ja siirtää niitä. Muihin kuntiin tämä mahdollisuus laajenee syksyllä 2025.
- Varha-sovelluksen käyttöönotto on iso asia perhekeskuspalveluissa. Hienoa, että pääsemme chatin avulla pilotoimaan sovellusta ja pikkuhiljaa laajentamaan digitaalisia palveluita lapsiperheiden tarpeisiin, perhekeskuksen johtaja Terhi Vierikko sanoo.
Ikääntyneiden neuvonta -chat antaa ohjausta ikääntyneille ja heidän omaisilleen
Varsinais-Suomen ikääntyneiden asiakasohjaus on ottanut käyttöönsä Varha-sovelluksen chat-palvelun puhelinneuvonnan rinnalle. Ikääntyneiden asiakasohjaus tarjoaa ikääntyneille ja heidän läheisilleen neuvontaa erilaisista kotona asumista tukevista palveluvaihtoehdoista, hyvinvointialueen tarjoamista asumisvaihtoehdoista ja niihin hakeutumisesta. Asiakasohjaus neuvoo myös hyvinvointia tukevista ratkaisuista, kuten kunnan, yritysten, yhdistysten ja järjestöjen toiminnasta ja palveluista. Asiakasohjauksesta voidaan tarvittaessa myös varata asiakkaalle palvelutarpeen arviointiaika, joka tehdään kotikäyntinä.
Ikääntyneiden neuvonta -chat on tarkoitettu yli 65-vuotiaille ja heidän omaisilleen. Chat on avoinna ma-pe 9–15. Asiakasohjauspuhelin palvelee arkisin suomeksi p. 02 262 6164 (klo 9–15) ja ruotsiksi p. 02 262 6174 (klo 9–12).
-Chat on ollut meillä vaihtoehtoisena palvelukanavana puhelimen rinnalla jo aiemmin. Nyt chat löytyy Varha-sovelluksesta. Olemme täysin tietoisia, että puhelin on monelle ikääntyneelle se paras yhteydenottokanava, mutta chatilla on oma paikkansa esimerkiksi omaisten yhteydenottokanavana. Chat, kuten puhelinkin on tarkoitettu henkilöille, joilla ei ole vielä asiakkuutta Varhan palveluissa, asiakasohjauspäällikkö Eira Helin kertoo.
Varha-sovelluksen käyttäjämäärät jatkuvassa kasvussa
Varha-sovelluksen käyttäjämäärät ovat tasaisessa kasvussa, sillä jo lähes 30 000 varsinaissuomalaista on tutustunut sovelluksesta löytyviin palveluihin. Esimerkiksi Sairastaminen ja terveydenhoito -chatissa asioi päivittäin noin 100 asiakasta. Suun ja hampaiden hoito -chatissa asioi helmikuun aikana n. 1500 asiakasta.
Varha-sovellus on kaikille varsinaissuomalaisille tarkoitettu yhteinen digitaalinen asiointikanava Varhan sosiaali- ja terveyspalveluihin sekä Tyks-sairaalapalveluihin. Sovellus otettiin käyttöön lokakuussa 2024 ja uusia palveluja avautuu joka kuukausi. Sovellus otetaan kokonaisuudessaan käyttöön vuosien 2024–2026 aikana.
Varha-sovelluksen voi ladata käyttöönsä Google Play ja AppStore-sovelluskaupoista. Sovellus toimii myös tietokoneella osoitteessa digi.varha.fi. Varha-sovelluksen chattien ja viestin kautta asiakas voi asioida Varhan eri ammattilaisten kanssa ja saada tilanteeseen sopivaa apua, hoitoa ja ohjausta sekä hoidon tarpeen arvion kautta ajan. Varhan ammattilainen voi lähettää sovelluksen kautta viestejä kyselyitä, todistuksia ja hoito-ohjeita. Sovelluksen kautta asiakas pääsee liittymään myös varatulle etävastaanotolle.
Lue lisää: varha.fi/varha-sovellus
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Terhi VierikkoPerhekeskusjohtajaVarsinais-Suomen hyvinvointialue
Puh:050 314 6012terhi.vierikko@varha.fiEira HelinAsiakasohjauksen päällikkö, ikääntyneiden palvelutVarsinais-Suomen hyvinvointialue
Puh:040 193 8607eira.helin@varha.fiTapio JärvenpääOhjelmajohtajaVarsinais-Suomen hyvinvointialue
Puh:044 724 5821tapio.jarvenpaa@varha.fiVarsinais-Suomen hyvinvointialue
"Turvaamme, parannamme, pelastamme – hyvinvointia yhdessä, joka päivä."
Varsinais-Suomen hyvinvointialue järjestää varsinaissuomalaisten sote- ja pelastuspalvelut. Verkkopalvelumme: varha.fi
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha
Nämnden för räddningstjänster och prehospital akutsjukvård godkände förslaget om de operativa planerna för och behovsutredningarna av räddnings- och ambulansstationerna i Åbo området8.5.2025 19:28:28 EEST | Pressmeddelande
Egentliga Finlands välfärdsområde Varha inleder en betydande förnyelse av räddnings- och ambulansstationsnätet i Åbo. Målet är att stegvis ersätta de nuvarande brandstationerna med nya, moderna räddnings- och ambulansstationer före 2029. Förnyelsen baserar sig på den snabba befolkningsökningen i Åbotrakten, förändringen i servicebehoven och det tekniska åldrandet av de nuvarande fastigheterna.
Pelastus- ja ensihoitopalvelulautakunta hyväksyi esityksen Turun alueen pelastus- ja ensihoitoasemien toiminnallisista suunnitelmista ja tarveselvityksistä8.5.2025 19:28:28 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen hyvinvointialue Varha käynnistää merkittävän uudistuksen Turun pelastus- ja ensihoitoasemaverkostossa. Tavoitteena on, että nykyiset paloasemat korvataan vaiheittain uusilla, nykyaikaisilla pelastus- ja ensihoitoasemilla vuoteen 2029 mennessä. Uudistuksen taustalla ovat Turun seudun nopea väestönkasvu, palvelutarpeiden muutos sekä nykykiinteistöjen tekninen vanhentuminen.
Social- samt missbruks- och mentalvårdstjänsterna intensifierar sitt samarbete - snabbare tillgång till tjänsten för klienten8.5.2025 11:41:01 EEST | Pressmeddelande
Kundhandledningen Fackla och mentalvårds- och missbrukartjänsterna på basnivå har intensifierat sitt samarbete inom hela Varha från början av maj 2025. Klienten får en omfattande bedömning av sin situation och hänvisas vidare till rätt tjänst eller till handledd egenvård.
Sosiaali- sekä mielenterveys- ja päihdepalvelut tiivistävät yhteistyötään - asiakas nopeammin palveluihin8.5.2025 11:41:01 EEST | Tiedote
Varhan asiakasohjaus Soihtu sekä perustason mielenterveys- ja päihdepalvelut ovat tiivistäneet yhteistyötään toukokuun 2025 alusta lähtien koko Varhan alueella. Asiakas saa laaja-alaisen arvion tilanteestaan ja haasteiden perusteella hänet ohjataan oikeaan palveluun tai ohjattuun omahoitoon.
Egentliga Finlands välfärdsområde undersökte situationen i skolorna: Nikotin på rasterna – användningen av e-cigaretter hotar skolfreden6.5.2025 13:36:28 EEST | Pressmeddelande
Varha genomförde en enkät bland läroanstalterna i regionen om elevernas användning av nikotinprodukter. E-cigaretter och nikotinpåsar har gått om användningen av traditionella tobaksprodukter i skolor i Egentliga Finland. I synnerhet utgör e-cigaretterna en utmaning för skolornas vardag. Skolorna behöver mer stöd för att kunna genomföra förebyggande rusmedelsarbete i framtiden.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme