Välfärdsområdet vill minska antalet återuppringningar – den digitala plattformen Lunna öppnas den 9 april
Invånarna i västra Nyland kan den 9 april börja använda en ny plattform för välfärdsområdets digitala tjänster, Lunna. Lunna erbjuder möjligheten att kontakta yrkespersoner inom social- och hälsovården smidigare än tidigare. Samtidigt önskar man minska behovet av telefontjänsten och antalet återuppringningar.

På plattformen för välfärdsområdets digitala tjänster Lunna kan kunden smidigt kontakta yrkespersoner i chattjänsten eller tjänsten för icke-brådskande meddelanden.
Utifrån kundrespons och utredningar som välfärdsområdet genomfört upplever kunderna i synnerhet återuppringningssystemet och det stora antalet telefonnummer för att kontakta tjänsterna utmanande och otydliga.
Målet är att så många västnylänningar som möjligt registrerar sig som användare i Lunna för att det ska vara möjligt att minska behovet av återuppringningar. I välfärdsområdets tjänster går det att uträtta ärenden på plats eller per telefon också i fortsättningen, men Lunna rekommenderas som förstahandsalternativet för att kontakta tjänsterna.
– Vårt mål är att så många invånare i välfärdsområdet som möjligt registrerar sig i Lunna, säger välfärdsområdesdirektör Sanna Svahn.
Applikationen Lunna kan laddas ner på telefonen i appbutiken från och med den 9 april. Lunna kan också användas på dator på adressen lunna.fi.
Med hjälp av chatten och icke-brådskande meddelanden kan man uträtta olika typer av ärenden
I Lunna kan kunden använda två olika funktioner som lämpar sig för olika situationer. I april inför välfärdsområdet en chattjänst och en tjänst för icke-brådskande meddelanden för hälsostationer, rådgivningsbyråer, tandvård, Seniorinfo och den allmänna kundtjänsten.
– I chatten får kunderna under öppettiderna snabbt ett svar på sina meddelanden, och chatten lämpar sig också för att uträtta brådskande ärenden, såsom undersökning av nya symptom på den digitala kliniken, säger Sanna Svahn.
– Tjänsten för icke-brådskande meddelanden är tillgänglig dygnet runt, och den kan användas för att skicka icke-brådskande meddelanden när det passar kunden bäst. Yrkespersonen svarar på meddelandet senast inom tre vardagar, Svahn fortsätter.
Lunna kan användas på finska, svenska och engelska. För att använda tjänsten krävs stark autentisering med nätbankskoder eller mobilcertifikat. I kundtjänsten går det att uträtta ärenden utan autentisering.
I Lunna går det också att uträtta ärenden för en annan person om kunden har fått rättigheter eller en Suomi.fi-fullmakt. Personer från kommuner utanför Västra Nylands välfärdsområde kan också uträtta ärenden i Lunna.
Lunna är huvudsakligen avgiftsfri – undantaget är mottagningar på distans
Chattjänsten och tjänsten för icke-brådskande meddelanden är huvudsakligen avgiftsfria i Lunna. Om kunden hänvisas från en chattdiskussion med en sjukskötare på den digitala kliniken till en diskussion med en läkare kan hälsocentralsavgiften tas ut för mottagningen på samma sätt som för vårdsamtal. Kunden får veta detta innan kontakten med läkaren upprättas. Dessutom är en del av de övriga mottagningarna på distans avgiftsbelagda.
Tjänsterna i Lunna utökas stegvis
Tjänsterna i Lunna utökas i maj bland annat med rehabiliterings- och habiliteringstjänster. På hösten 2025 har välfärdsområdet avsikten att öppna tjänster också inom socialarbetet för vuxna, mentalvårds- och missbrukartjänsterna och funktionshinderservicen. De första videomottagningarna införs också på hösten.
Tjänster i Lunna från och med den 9 april 2025
Chatten vardagar kl. 8–16 |
Icke-brådskande meddelanden 24/7 |
Målet är att kunna snabbt få kontakt med tjänsten: |
Svar ges inom tre vardagar. |
Hälsostationens digitala klinik Digital klinik Digital klinik för barn |
Hälsostationens digitala klinik Icke-brådskande meddelanden till hälsostationen |
Rådgivning Chatt för tjänster under graviditeten Barnrådgivningens chatt Preventivrådgivningens chatt |
Rådgivning Icke-brådskande meddelanden till rådgivningen Icke-brådskande meddelanden preventivrådgivningen |
Tandvård Tandvårdens chatt |
Tandvård Icke-brådskande meddelanden till tandvården |
Rådgivning för äldre Seniorinfos chatt |
Rådgivning för äldre Icke-brådskande meddelanden till Seniorinfo |
Kundtjänst Kundtjänstens chatt |
Kundtjänst Icke-brådskande meddelanden till kundtjänsten |
Skol- och studerandehälsovård Icke-brådskande meddelanden till skol- och studerandehälsovården |
|
Rehabilitering och habilitering Icke-brådskande meddelande till rehabiliterings- och habiliteringsplaneringen |
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sanna Svahnhyvinvointialuejohtaja / välfärdsområdesdirektör
Puh:050 544 6535sanna.svahn@luvn.fiVästra Nylands välfärdsområde ordnar social- och hälsovården och räddningsväsendets tjänster för invånarna i Esbo, Grankulla, Hangö, Högfors, Ingå, Kyrkslätt, Lojo, Raseborg, Sjundeå och Vichtis.
Twitter: @LUhyvinvointi, @LUpelastus
Facebook: @LansiUudenmaanHyvinvointialue, @LansiUudenmaanPelastuslaitos
LinkedIn: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
YouTube: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Webbplats: www.luvn.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue – Västra Nylands välfärdsområde
Riksdagsledamöterna bekantade sig med Västra Nylands välfärdsområde – en central framgång var den ansvarsfulla ekonomiska nivåjusteringen28.4.2025 16:56:58 EEST | Tiedote
Riksdagsledamöterna bekantade sig med Västra Nylands välfärdsområde – en central framgång var den ansvarsfulla ekonomiska nivåjusteringen.
Kansanedustajat tutustuivat Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueeseen – keskeisenä onnistumisena talouden vastuullinen tasokorjaus28.4.2025 16:52:52 EEST | Tiedote
Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta sekä valtiovarainvaliokunnan kunta- ja hyvinvointijaosto vierailivat torstaina 24. huhtikuuta Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella. Kirkkonummen hyvinvointikeskuksessa järjestetyssä vierailussa aiheena olivat talouden vastuullinen tasokorjaus ja kotona asumista tukevat palvelut.
Översyn av välfärdsområdets budget för 2025 fortskrider28.4.2025 16:27:35 EEST | Tiedote
Ärenden gällande en översyn av budgeten, en ändring av förvaltningsstadgan och klimatprogrammets fortsatta åtgärder gick vidare till välfärdsområdesfullmäktiges förhandlingskommitté före de slutliga besluten.
Hyvinvointialueen vuoden 2025 talousarvion tarkistus etenee28.4.2025 16:23:37 EEST | Tiedote
Talousarvion jatkotoimenpiteet, hallintosäännön tarkistaminen sekä ilmasto-ohjelman tarkistukset etenevät aluevaltuuston neuvottelutoimikuntaan ennen lopullisia päätöksiä.
Tanskan vanhusministeri tutustui hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluihin12.4.2025 11:58:07 EEST | Tiedote
Tanskan vanhusministeri Mette Kierkgaard vieraili Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella 10.4.2025 yhdessä Tanskan Suomen-suurlähettilään Jakob Nymann-Lindegrenin kanssa. Ministeri ja suurlähettiläs tutustuivat Leppävaaran elä ja asu -seniorikeskuksen toimintaan sekä hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluissa käytettävään teknologiaan, kuten lääkeautomaattiin ja etäkotihoidon palveluihin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme