FPA:s serviceställe i Virmo ersätts med andra serviceformer
FPA:s serviceställe i Virmo ersätts med andra serviceformer från början av april. Från 1.4 kan man sköta sina FPA-ärenden på nätet, per telefon och vid serviceställena i närområdet.
FPA:s serviceställe i Virmo har betjänat kunder på bokad tid och antalet kundbesök har varit litet. Största delen av kunderna har skött sina FPA-ärenden på nätet, per telefon, per post eller vid FPA:s andra serviceställen.
FPA betjänar kunderna vid serviceställen i närområdet
Det serviceställe som ligger närmast Virmo finns i Reso på adressen Tasalanaukio 12. Servicestället har öppet måndagar och onsdagar kl. 12–15.30. Vid servicestället i Åbo på adressen Auragatan 8 betjänas kunderna från måndag till fredag kl. 9–12.
Nästan alla FPA-ärenden kan också skötas på nätet eller per telefon
Privatpersoner kan ansöka om förmåner, skicka bilagor och meddela förändringar i FPA:s e-tjänst MittFPA. I MittFPA kan man också se i vilket skede handläggningen av en förmånsansökan är och vilka dagar olika förmåner betalas ut. Man loggar in i MittFPA med nätbankskoder, mobilcertifikat eller certifikatkort.
I telefontjänsten ges personlig rådgivning om hur man sköter ärenden på nätet och hur man gör en ansökan. FPA:s telefontjänst är öppen alla vardagar kl. 9–16. Vid behov kan en ansökan också lämnas muntligt per telefon, om ärendet inte kan skötas på något annat sätt.
Kunden kan även ringa telefontjänsten som identifierad i MittFPA. Man identifierar sig genom att beställa en engångskod i MittFPA. Det går fortfarande bra att ringa telefontjänsten utan att identifiera sig, men att identifiera sig på förhand gör samtalet snabbare och tryggare.
I MittFPA kan kunden också lämna en begäran om att bli uppringd. Begäran kan göras för innevarande eller nästa arbetsdag. FPA:s kundrådgivare ringer kunden inom en halvtimme från den tid som har valts.
Läs mer
Kontakter
Kaisa MäkitalocenterchefFPA
Västra kundserviceenheten
FPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.
Tel:020 634 7745viestinta@kela.fiAndra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
Bättre datarörlighet gynnar FPA:s kunder – ny arbetsgrupp ska främja informationsutbyte för att förebygga felaktiga utbetalningar och bidragsfusk19.6.2025 10:52:56 EEST | Pressmeddelande
Det är viktigt med förebyggande insatser för att minska felaktiga betalningar och bidragsfusk för att undvika att kunderna råkar ut för återkrav.
Tiedon liikkuvuus on Kelan asiakkaiden etu – työryhmä edistämään tiedonvaihtoa etuuksien virheellisten maksujen ja väärinkäytösten ehkäisemiseksi19.6.2025 10:52:56 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Virheellisten maksujen ja etuuksien väärinkäytön vähentäminen ennakoivasti on tärkeää, koska takaisinperintä on asiakkaan kannalta ikävää.
Utlåtande av FPA: det nya allmänna stödet gör arbetslöshetsförmånerna begripligare19.6.2025 10:03:56 EEST | Pressmeddelande
FPA understöder den reform av den social tryggheten som regeringen föreslår. I den första fasen av reformen slås arbetsmarknadsstödet och grunddagpenningen samman till ett allmänt stöd för arbetslösa. FPA betonar att lagberedningen för det allmänna stödets nästa fas bör fortsätta ännu under denna valperiod.
Kelan lausunto: uusi yleistuki selkeyttää työttömyystukia19.6.2025 10:03:56 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Kela kannattaa hallituksen esitystä yleistuesta, jonka mukaan työmarkkinatuki ja peruspäiväraha on tarkoitus yhdistää yhdeksi työttömän yleistueksi. Kela korostaa, että yleistuen seuraavan vaiheen lainvalmistelua tulisi jatkaa vielä tällä vaalikaudella.
Ny möjlighet för personer som fyllt 65 år – samma pris för allmänläkarbesök inom den privata och den offentliga hälso- och sjukvården från september19.6.2025 09:06:12 EEST | Pressmeddelande
Från och med 1.9.2025 kan personer som har fyllt 65 år besöka en allmänläkarmottagning inom den privata hälso- och sjukvården till ett pris som motsvarar den klientavgift som tas ut inom den offentliga primärvården. En förutsättning är att läkaren har gått med i det så kallade valfrihetsförsöket. Försöket omfattar över en femtedel av Finlands befolkning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum