Kelan palvelupiste Akaassa ja Sastamalassa korvataan muilla palveluilla
Kelan Akaan ja Sastamalan palvelupiste korvataan muilla palveluilla. Kela-asioita voi 1.4. alkaen hoitaa OmaKelassa, puhelimessa ja etäpalvelupisteissä.
Kelan palvelupisteet Akaassa ja Sastamalassa ovat palvelleet asiakkaita ajanvarauksella, ja asiakaskäyntien määrä on ollut vähäinen. Suurin osa asiakkaista on hoitanut Kela-asiansa verkossa, puhelimessa, postitse tai Kelan muissa palvelupisteissä.
Kela palvelee asiakkaita etäpalvelupisteissä
Nuorten Ohjaamo Akaassa palvelee osoitteessa Sampolantie 5 torstaisin klo 13–15. Ohjaamossa on Kelan etäpalvelu. Etäpalvelussa asiakas saa tietokoneella kuva- ja ääniyhteyden Kelan palveluasiantuntijaan ja voi hoitaa kaikkia samoja asioita kuin Kelan palvelupisteessä. Asiointiin tarvitaan henkilötodistus ja mukaan kannattaa ottaa myös tarvittavat tiedot tai asiakirjat.
Kela on myös neuvotellut Akaan kaupungin kanssa mahdollisuudesta asiointipisteen perustamiseen.
Akaata lähimmät Kelan palvelupisteet sijaitsevat Hämeenlinnassa ja Lempäälässä. Hämeenlinnan palvelupiste on osoitteessa Rauhankatu 1. Palvelupiste on avoinna ma–pe, klo 9–12. Lempäälän palvelupiste palvelee asiakkaita ajanvarauksella osoitteessa Manttaalitie 15.
Sastamalassa Kela-asioita voi hoitaa pääkirjaston etäasiointipisteellä osoitteessa Sillankorvankatu 1, jossa asiakas saa kuva- ja ääniyhteyden Kelan palveluasiantuntijaan maanantai-iltapäivisin klo 13–14.30. Etäpalvelu on osa kaupungin ja sen yhteistyötahojen järjestämää yhteisöneuvontaa.
Kelan palveluasiantuntijaan voi olla yhteydessä kuva- ja ääniyhteydellä myös hyvinvointialueen Lähitorilla (Tays Sastamala), joka sijaitsee osoitteessa Itsenäisyydentie 2. Lähitori on auki ti klo 8–15 ja ke klo 8–12.
Sastamalaa lähimmät Kelan palvelupisteet ovat Nokialla, Huittisissa ja Tampereella. Nokian palvelupiste palvelee ajanvarauksella osoitteessa Maununkatu 12. Huittisten palvelupiste palvelee ajanvarauksella osoitteessa Risto Rytin katu 36. Tampereen palvelupiste sijaitsee osoitteessa Aleksis Kiven katu 18. Palvelupisteen info on avoinna ma–ti ja to–pe klo 9–12 sekä ke klo 10–12. Muina aikoina palvelua saa ajanvarauksella.
Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimessa
Kelan henkilöasiakkaille tarkoitetussa asiointipalvelussa eli OmaKelassa voi hakea etuuksia, lähettää liitteitä ja ilmoittaa muutoksista. OmaKelassa voi myös tarkistaa oman hakemuksen tilanteen ja etuuksien maksupäivät. OmaKelaan kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.
Puhelinpalvelussa asiakas saa henkilökohtaista neuvontaa verkkoasiointiin ja hakemuksen tekemiseen. Kelan puhelinpalvelu on avoinna joka arkipäivä klo 9–16. Tarvittaessa puhelinpalvelussa voi myös jättää suullisen hakemuksen, jos mikään muu asiointitapa ei ole mahdollinen.
Asiakas voi soittaa puhelinpalveluun myös tunnistautuneena OmaKelassa. Tunnistautuminen tapahtuu tilaamalla kertakäyttöinen koodi OmaKelassa. Puhelinpalveluun voi jatkossakin soittaa ilman tunnistautumista, mutta etukäteen tunnistautuminen nopeuttaa ja turvaa asiointia.
Asiakas voi myös jättää soittopyynnön puhelinpalveluun OmaKelassa. Soittopyynnön voi jättää kuluvalle tai seuraavalle arkipäivälle. Kelan asiantuntija soittaa puolen tunnin kuluessa valitusta ajasta.
Lue lisää
Tiedotetta muokattu 27.3. klo 11.55: Lisätty tieto lähimmistä palvelupisteistä ja muutettu kappaleiden järjestystä.
Yhteyshenkilöt
Lauri Eloranta:palveluryhmän päällikköKela
Keskinen asiakaspalveluyksikkö
Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
FPA deltar i prideveckan i Helsingfors – var och en får vara sig själv även på arbetsplatsen24.6.2025 08:04:21 EEST | Pressmeddelande
FPA deltar i prideevenemang sommaren 2025 för att främja likabehandling och icke-diskriminering.
Kela osallistuu Helsinki Pride -viikolle – jokaisella on oikeus olla oma itsensä myös työpaikalla24.6.2025 08:04:21 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Kela on mukana kesän 2025 Pride-tapahtumissa yhdenvertaisuuden ja syrjimättömyyden edistämiseksi.
Bättre datarörlighet gynnar FPA:s kunder – ny arbetsgrupp ska främja informationsutbyte för att förebygga felaktiga utbetalningar och bidragsfusk19.6.2025 10:52:56 EEST | Pressmeddelande
Det är viktigt med förebyggande insatser för att minska felaktiga betalningar och bidragsfusk för att undvika att kunderna råkar ut för återkrav.
Tiedon liikkuvuus on Kelan asiakkaiden etu – työryhmä edistämään tiedonvaihtoa etuuksien virheellisten maksujen ja väärinkäytösten ehkäisemiseksi19.6.2025 10:52:56 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Virheellisten maksujen ja etuuksien väärinkäytön vähentäminen ennakoivasti on tärkeää, koska takaisinperintä on asiakkaan kannalta ikävää.
Utlåtande av FPA: det nya allmänna stödet gör arbetslöshetsförmånerna begripligare19.6.2025 10:03:56 EEST | Pressmeddelande
FPA understöder den reform av den social tryggheten som regeringen föreslår. I den första fasen av reformen slås arbetsmarknadsstödet och grunddagpenningen samman till ett allmänt stöd för arbetslösa. FPA betonar att lagberedningen för det allmänna stödets nästa fas bör fortsätta ännu under denna valperiod.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme