Kelan palvelupiste Akaassa ja Sastamalassa korvataan muilla palveluilla
Kelan Akaan ja Sastamalan palvelupiste korvataan muilla palveluilla. Kela-asioita voi 1.4. alkaen hoitaa OmaKelassa, puhelimessa ja etäpalvelupisteissä.
Kelan palvelupisteet Akaassa ja Sastamalassa ovat palvelleet asiakkaita ajanvarauksella, ja asiakaskäyntien määrä on ollut vähäinen. Suurin osa asiakkaista on hoitanut Kela-asiansa verkossa, puhelimessa, postitse tai Kelan muissa palvelupisteissä.
Kela palvelee asiakkaita etäpalvelupisteissä
Nuorten Ohjaamo Akaassa palvelee osoitteessa Sampolantie 5 torstaisin klo 13–15. Ohjaamossa on Kelan etäpalvelu. Etäpalvelussa asiakas saa tietokoneella kuva- ja ääniyhteyden Kelan palveluasiantuntijaan ja voi hoitaa kaikkia samoja asioita kuin Kelan palvelupisteessä. Asiointiin tarvitaan henkilötodistus ja mukaan kannattaa ottaa myös tarvittavat tiedot tai asiakirjat.
Kela on myös neuvotellut Akaan kaupungin kanssa mahdollisuudesta asiointipisteen perustamiseen.
Akaata lähimmät Kelan palvelupisteet sijaitsevat Hämeenlinnassa ja Lempäälässä. Hämeenlinnan palvelupiste on osoitteessa Rauhankatu 1. Palvelupiste on avoinna ma–pe, klo 9–12. Lempäälän palvelupiste palvelee asiakkaita ajanvarauksella osoitteessa Manttaalitie 15.
Sastamalassa Kela-asioita voi hoitaa pääkirjaston etäasiointipisteellä osoitteessa Sillankorvankatu 1, jossa asiakas saa kuva- ja ääniyhteyden Kelan palveluasiantuntijaan maanantai-iltapäivisin klo 13–14.30. Etäpalvelu on osa kaupungin ja sen yhteistyötahojen järjestämää yhteisöneuvontaa.
Kelan palveluasiantuntijaan voi olla yhteydessä kuva- ja ääniyhteydellä myös hyvinvointialueen Lähitorilla (Tays Sastamala), joka sijaitsee osoitteessa Itsenäisyydentie 2. Lähitori on auki ti klo 8–15 ja ke klo 8–12.
Sastamalaa lähimmät Kelan palvelupisteet ovat Nokialla, Huittisissa ja Tampereella. Nokian palvelupiste palvelee ajanvarauksella osoitteessa Maununkatu 12. Huittisten palvelupiste palvelee ajanvarauksella osoitteessa Risto Rytin katu 36. Tampereen palvelupiste sijaitsee osoitteessa Aleksis Kiven katu 18. Palvelupisteen info on avoinna ma–ti ja to–pe klo 9–12 sekä ke klo 10–12. Muina aikoina palvelua saa ajanvarauksella.
Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimessa
Kelan henkilöasiakkaille tarkoitetussa asiointipalvelussa eli OmaKelassa voi hakea etuuksia, lähettää liitteitä ja ilmoittaa muutoksista. OmaKelassa voi myös tarkistaa oman hakemuksen tilanteen ja etuuksien maksupäivät. OmaKelaan kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.
Puhelinpalvelussa asiakas saa henkilökohtaista neuvontaa verkkoasiointiin ja hakemuksen tekemiseen. Kelan puhelinpalvelu on avoinna joka arkipäivä klo 9–16. Tarvittaessa puhelinpalvelussa voi myös jättää suullisen hakemuksen, jos mikään muu asiointitapa ei ole mahdollinen.
Asiakas voi soittaa puhelinpalveluun myös tunnistautuneena OmaKelassa. Tunnistautuminen tapahtuu tilaamalla kertakäyttöinen koodi OmaKelassa. Puhelinpalveluun voi jatkossakin soittaa ilman tunnistautumista, mutta etukäteen tunnistautuminen nopeuttaa ja turvaa asiointia.
Asiakas voi myös jättää soittopyynnön puhelinpalveluun OmaKelassa. Soittopyynnön voi jättää kuluvalle tai seuraavalle arkipäivälle. Kelan asiantuntija soittaa puolen tunnin kuluessa valitusta ajasta.
Lue lisää
Tiedotetta muokattu 27.3. klo 11.55: Lisätty tieto lähimmistä palvelupisteistä ja muutettu kappaleiden järjestystä.
Yhteyshenkilöt
Lauri Eloranta:palveluryhmän päällikköKela
Keskinen asiakaspalveluyksikkö
Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Resultat från enkäten om FPA:s lättlästa sidor: Beröm för tydlighet, önskemål om mer illustrationer24.4.2025 10:15:00 EEST | Pressmeddelande
84 personer svarade på enkäten om FPA:s lättlästa sidor på webben. De flesta ansåg att sidornas språk och layout var tydliga. Bland förbättringsförslagen betonades önskemål om fler illustrationer.
Kelan selkosivujen kävijäkyselyn tulokset: Selkeydestä kiitosta, kuvitusta kaivataan lisää24.4.2025 10:15:00 EEST | Tiedote
Kelan selkokielisten verkkosivujen kävijäkyselyyn vastasi 84 henkilöä, joista suurin osa piti sivuston kieltä ja ulkoasua selkeinä. Parannusehdotuksissa korostui toive kuvituksen lisäämisestä.
Kelan palvelupiste Outokummussa muuttaa24.4.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Kelan Outokummun palvelupiste muuttaa osoitteeseen Hovilankatu 2. Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimessa.
Kelan palvelupiste Varkaudessa palvelee jatkossa ajanvarauksella24.4.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Kelan palvelupiste Varkaudessa on avoinna vain ajanvarauksella 1.5.2025 alkaen. Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimessa.
Öppettiderna för FPA:s serviceställe i Torneå ändras23.4.2025 10:00:00 EEST | Pressmeddelande
FPA:s serviceställe i Torneå har ändrade öppettider under perioden 1.5–31.8.2025. Rådgivning ges på bokad tid och kunderna kan sköta ärenden på egen hand på servicestället. Nästan alla FPA-ärenden kan också skötas på nätet eller per telefon.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme