Keskuskauppakamari tarjoaa apua ympäristöväittämien käyttämiseen

Jaa

Moni yritys haluaa nykyään käyttää ympäristöväittämiä markkinoinnissaan. Ympäristöväittämän käyttämisessä pitää kuitenkin olla tarkkana, ettei yritys menettele markkinointia koskevien sääntöjen vastaisesti ja siten lupaa jotain sellaista, mikä ei pidä paikkansa, muistuttaa Keskuskauppakamarin liiketapalautakunnan pääsihteeri Paula Paloranta. Ympäristöväittämiä käytettäessä markkinoijan tulee näyttää väittämänsä toteen.

“Mitä yleisempi ja yleisluontoisempi väittämä on, sitä vaikeampi se yleensä on näyttää toteen”, Paloranta sanoo.

Ympäristöväittämällä tarkoitetaan väittämää, jossa suoraan tai epäsuorasti viitataan tavaran tai palvelun ympäristövaikutuksiin tai esimerkiksi ilmastonmuutokseen liittyviin seikkoihin. Nämä seikat voivat liittyä tuotteen tai sen osan valmistukseen, pakkaamiseen, jakeluun, kulutukseen tai vaikkapa kierrättämiseen. Väittämien käyttämiseen markkinoinnissa on pitkälti syynä se, että kuluttajien huoli ympäristöstä ja ilmastosta on selvästi lisääntynyt.

Keskuskauppakamarin liiketapalautakunta tarjoaa yrityksille apua ympäristöväittämien käyttämiseen. Yritys voi pyytää Keskuskauppakamarin liiketapalautakunnalta kannanottoa siitä, miten yritys voi markkinoinnissaan hyödyntää tiettyä ympäristöväittämää.

”Kannanottoa pyytämällä yritys voi osaltaan varmistaa, että ympäristöväittämä on markkinoinnin sääntöjen mukainen”, sanoo Paloranta.

Palorannan mukaan säännöt ovat viime vuosina tiukentuneet ja kiristystä on luvassa jatkossakin.

Liiketapalautakunta käsittelee ympäristöväittämää koskevan asian nopeutetulla aikataululla annetun selvityksen pohjalta. Lausunto annetaan kirjallisesti. Lautakunnassa on ympäristöväittämiin erikoistuneita asiantuntijoita.

”Yrityksen kannattaa toimittaa lautakunnalle mahdollisimman kattavat tiedot saadakseen parhaan mahdollisen hyödyn, kuten yksilöidä, mitä ympäristöväittämää yritys haluaisi käyttää ja mihin yrityksen toimintoon väittämä kohdistuu. Lisäksi on syytä toimittaa selvitys yrityksen toiminnasta ja niistä perusteista, joihin yritys nojautuu ympäristöväittämän käyttämisen osalta”, Paloranta toteaa.

Lausunto on luottamuksellinen ja siitä perittävä maksu on 1 400 euroa.

Yhteyshenkilöt

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari

Ukrainan jälleenrakennus osaksi EU:n 2040-ilmastotavoitetta - Keskuskauppakamarin Teppo Säkkisen esitys hyväksyttiin Euroopan talous- ja sosiaalikomiteassa18.9.2025 11:14:15 EEST | Tiedote

Euroopan talous- ja sosiaalikomitea hyväksyi täysistunnossaan Keskuskauppakamarin ilmasto- ja elinkeinopoliittisen asiantuntijan Teppo Säkkisen laatiman kannan komission esitykseen. Komitea esittää, että Ukrainassa ja muissa jäsenehdokasmaissa tehdyt ilmastotoimet otetaan osaksi 2040-ilmastotavoitteen saavuttamista. Samalla tuettaisiin niiden irtautumista Venäjän vaikutuspiiristä. Komitea tukee 90 prosentin päästövähennystavoitetta vuodelle 2040.

Kauppakamarikysely: Yritykset toivovat panostuksia nuorten ammattiosaamisen vahvistamiseen – vaikuttaa kilpailukykyyn17.9.2025 06:55:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien osaajakyselyn mukaan yli 80 prosenttia yrityksistä kokee nuorten osaamistason ja valmiuksien haastavan niiden kilpailukykyä tulevina vuosina. Vain alle kolmannes vastaajista arvioi, että ammattiin valmistuneiden osaaminen vastaa työelämän tarpeita. Yritykset toivovatkin maan poliittiselta johdolta toimia nuorten työelämään pääsyn, perustaitojen ja ammattiosaamisen vahvistamiseen.

Keskuskauppakamari: Vuoden kauppakamariksi Kymenlaakson kauppakamari12.9.2025 11:56:44 EEST | Tiedote

Vuoden kauppakamari ja Vuoden kauppakamarilainen palkittiin 10.–11. syyskuuta järjestetyillä kauppakamaripäivillä Rovaniemellä. Vuoden kauppakamariksi valittiin Kymenlaakson kauppakamari ja Vuoden kauppakamarilaisena palkittiin Viivi Sakkara, Keski-Suomen kauppakamarin viestintäpäällikkö. Vuoden aktiivisimpana ansiomerkkien myynnin edistäjänä palkittiin Etelä-Pohjanmaan kauppakamari.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye