Keskuskauppakamari tarjoaa apua ympäristöväittämien käyttämiseen

Jaa

Moni yritys haluaa nykyään käyttää ympäristöväittämiä markkinoinnissaan. Ympäristöväittämän käyttämisessä pitää kuitenkin olla tarkkana, ettei yritys menettele markkinointia koskevien sääntöjen vastaisesti ja siten lupaa jotain sellaista, mikä ei pidä paikkansa, muistuttaa Keskuskauppakamarin liiketapalautakunnan pääsihteeri Paula Paloranta. Ympäristöväittämiä käytettäessä markkinoijan tulee näyttää väittämänsä toteen.

“Mitä yleisempi ja yleisluontoisempi väittämä on, sitä vaikeampi se yleensä on näyttää toteen”, Paloranta sanoo.

Ympäristöväittämällä tarkoitetaan väittämää, jossa suoraan tai epäsuorasti viitataan tavaran tai palvelun ympäristövaikutuksiin tai esimerkiksi ilmastonmuutokseen liittyviin seikkoihin. Nämä seikat voivat liittyä tuotteen tai sen osan valmistukseen, pakkaamiseen, jakeluun, kulutukseen tai vaikkapa kierrättämiseen. Väittämien käyttämiseen markkinoinnissa on pitkälti syynä se, että kuluttajien huoli ympäristöstä ja ilmastosta on selvästi lisääntynyt.

Keskuskauppakamarin liiketapalautakunta tarjoaa yrityksille apua ympäristöväittämien käyttämiseen. Yritys voi pyytää Keskuskauppakamarin liiketapalautakunnalta kannanottoa siitä, miten yritys voi markkinoinnissaan hyödyntää tiettyä ympäristöväittämää.

”Kannanottoa pyytämällä yritys voi osaltaan varmistaa, että ympäristöväittämä on markkinoinnin sääntöjen mukainen”, sanoo Paloranta.

Palorannan mukaan säännöt ovat viime vuosina tiukentuneet ja kiristystä on luvassa jatkossakin.

Liiketapalautakunta käsittelee ympäristöväittämää koskevan asian nopeutetulla aikataululla annetun selvityksen pohjalta. Lausunto annetaan kirjallisesti. Lautakunnassa on ympäristöväittämiin erikoistuneita asiantuntijoita.

”Yrityksen kannattaa toimittaa lautakunnalle mahdollisimman kattavat tiedot saadakseen parhaan mahdollisen hyödyn, kuten yksilöidä, mitä ympäristöväittämää yritys haluaisi käyttää ja mihin yrityksen toimintoon väittämä kohdistuu. Lisäksi on syytä toimittaa selvitys yrityksen toiminnasta ja niistä perusteista, joihin yritys nojautuu ympäristöväittämän käyttämisen osalta”, Paloranta toteaa.

Lausunto on luottamuksellinen ja siitä perittävä maksu on 1 400 euroa.

Yhteyshenkilöt

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari

Keskuskauppakamari: Kolmen kuukauden maasta poistumissääntö heikentää Suomen asemaa kansainvälisillä työmarkkinoilla - osaajat ja yritykset kärsivät8.4.2025 09:00:01 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari pitää kolmen kuukauden maasta poistumissäännöstä ongelmallisena erityisesti nyt, kun työttömyys on ennätyksellisen korkealla ja työttömyysjaksot ovat pidentyneet. Tänään eduskunnassa äänestyksessä oleva laki tulee siten osumaan entistä useampaan ulkomaalaiseen, jolla normaalioloissa on hyvät edellytykset työllistyä ja antaa panoksensa suomalaiseen yhteiskuntaan. Myös työnantajalle laki tuo lisää velvollisuuksia.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye