Kreate aloittaa Tampereen henkilöratapihan ensimmäisen vaiheen rakentamisen – sopimuksen arvo noin 40 miljoonaa euroa
Kreate ja Väylävirasto ovat allekirjoittaneet noin 40 miljoonan euron arvoisen toteuttamissopimuksen Tampereen henkilöratapihan uudistuksen ensimmäisen vaiheen töistä. Työt käynnistyvät 7.4.2025 ja valmistuvat vuoden 2026 aikana. Ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan uusi Erkkilän silta, matkaterminaalin liittyvän Ratapihankadun sillan työt, Perkiön alueen ratatyöt sekä työvaiheita rautatieasemalla. Muiden töiden osalta hankkeen kehitysvaihe jatkuu, ja seuraavaan toteutusvaiheeseen arvioidaan päästävän vuonna 2026. Hankkeen kokonaisbudjetti on 202 miljoonaa euroa.

Suomen vilkkaimpiin kuuluvan asemanseudun, Tampereen henkilöratapihan kehitysvaihe on saatu ensimmäisen vaiheen osalta maaliin. Kreate Oy ja Väylävirasto allekirjoittivat toteuttamissopimuksen Tampereen henkilöratapihan uudistuksen ensimmäisen vaiheen töistä 27.3.2025. Sopimuksen arvo on noin 40 miljoonaa euroa, ja Kreate kirjaa sen ensimmäisen vuosineljänneksen tilauskantaansa.
Hankkeen tavoitteena on parantaa Tampereen keskustassa sijaitsevan henkilöratapihan toimivuutta sekä matkustajille että junaliikenteelle. Kohteen rakentaminen vaatii monipuolista teknistä osaamista, tarkkaa aikatauluttamista ja sujuvaa yhteisyötä eri toimijoiden kesken.
– Tampereen henkilöratapiha -hanke istuu Kreaten osaamisportfolioon täydellisesti monipuolisuutensa ja teknisen vaativuutensa ansiosta. Yhdistämme toteutuksessa vahvan silta-, pohja- ja väyläosaamisemme määrätietoisesti kasvattamaamme rata-, sähkörata- ja turvalaiteosaamiseen. Vaikka kehitysvaihe vielä tiettyjen töiden osalta jatkuu, on hienoa, että Väyläviraston kanssa yhteistyössä hiotut ensimmäisen vaiheen suunnitelmat pääsevät nyt toteutukseen, iloitsee Kreate Groupin toimitusjohtaja Timo Vikström.
– Hanke on teknisesti haastava, mutta rakentamista edistävät Kreaten ja Väyläviraston rautaiset osaajat sekä tarvittava tuki Tampereen kaupungilta. Myös viestintä on tärkeässä roolissa näin merkittävässä hankkeessa, toteaa hankkeen projektipäällikkö Jussi Kiuru Kreatelta.
Työt vilkkaassa liikenteen solmukohdassa käynnistyvät 7.4.
Tampereen henkilöratapiha -hankkeen ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan uusi Erkkilän silta, matkaterminaalin liittyvät Ratapihankadun sillan työt, Perkiön alueen ratatyöt sekä erinäisiä työvaiheita rautatieasemalla. Työt käynnistyvät maanantaina 7.4.2025 ja valmistuvat vuoden 2026 aikana vaiheittain.
– Työt käynnistyvät eri kohteissa samanaikaisesti. Esimerkiksi Erkkilän ylikulkusillan rakentamisen aloitamme toteuttamalla sillan alapuolelle teräksisen työsillan, jonka avulla vanhan sillan purkaminen ja uuden rakentaminen on turvallista. Itsenäisyydenkadun alikulkusillan rakentamisen aloitamme valmistavilla töillä, kuten purkutöillä. Perkiön alueen ratatyöt pitävät sisällään raiteiden, vaihteiden ja tasoristeysten uusimista sähkörata-, vahvavirta- ja turvalaitemuutoksineen. Perkiön alueella työt valmistuvat jo heinäkuussa 2025, Kiuru listaa.
Kreatelle työskentely vilkkaassa Tampereen keskustaympäristössä on tuttua menneiltä vuosilta. Nyt alkavassa hankkeessa työskentelee useita ammattilaisia, jotka ovat siirtäneet legendaarisen Tampereen tavara-aseman sekä rakentaneet mittavan Tampereen Kannen, jonka päälle on rakennettu niin Nokia Arena kuin kerrostalojakin.
– Kun rakennamme vilkkaassa kaupunki- ja rataympäristössä, on tärkeää suunnitella kulkureitit niin, että pystymme pitämään ne lähes muuttumattomina koko rakentamisen ajan. Henkilöratapihan kautta kulkee vuosittain yli kuusi miljoonaa kaukojunamatkustajaa. Sen lisäksi hankkeen vaikutusalueella liikkuu tuhansia ihmisiä vuorokaudessa julkisilla kulkuvälineillä, henkilöautoilla, pyörillä tai kävellen. Toivommekin kaupunkilaisilta ja muilta alueella liikkuvilta malttia, etenkin kun uusia kulkureittejä otetaan käyttöön, Kiuru vetoaa.
Koko hankkeessa uudistetaan Itsenäisyydenkadun ja Erkkilän sillat, rakennetaan rautatieasemalle matkaterminaali ja Naistenlahteen vaunuhuoltoalue sekä tehdään ratamuutoksia ja -töitä henkilöratapihan ja Perkiön raiteiston alueilla. Toteutus on jaettu kahteen vaiheeseen. Hankkeen kokonaisbudjetti on 202 miljoonaa euroa, josta ensimmäisen vaiheen töiden osuus on noin 40 miljoonaa euroa.
Valmistuttuaan hanke muuttaa merkittävästi Tampereen rautatieaseman aluetta ja parantaa junaliikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta koko Suomessa. Hankkeen rakentaminen toteutetaan Väyläviraston ja Kreate Oy:n allianssina. Väyläviraston lisäksi hankkeen tilaajina ovat erillissopimuksilla Tampereen kaupunki, Fintraffic Raide Oy ja VR-yhtymä Oyj.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jussi KiuruProjektipäällikköKreate Oy
Tampereen henkilöratapiha -hanke: rakentamisen ratkaisut
Jetro MatilainenProjektipäällikköVäylävirasto
Tampereen henkilöratapiha -hanke
Kirsi-Marjut DickmanViestintäpäällikköKreate Oy
Haastattelu- ja materiaalipyynnöt
Kuvat




Linkit
Tietoja julkaisijasta
Kreate Group on Suomen johtavia infrarakentajia. Yhtiö tarjoaa ratkaisuja siltoihin, teihin ja ratoihin, ympäristö- ja pohjarakentamiseen, kiertotalouteen sekä geoteknisiin tarpeisiin. Vaativien kohteiden erikoisosaaja panostaa kokonaisvaltaiseen laatuun ja kustannustehokkuuteen. Kreate laajensi vuonna 2022 toimintaansa Ruotsiin. Konsernin liikevaihto vuonna 2024 oli yli 275 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 500 henkilöä. Kreate Group on listattu Nasdaq Helsinkiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kreate Group Oyj
Kreate uusii Polsun sillan Säkylässä – tilauskantaan 5,3 miljoonaa euroa12.6.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Puupaalujen päälle rakennettu Polsun silta Säkylässä on päässyt huonoon kuntoon ja osassa paaluja on todettu lahovaurioita. Siksi muun muassa raskaan kaluston liikkumista sillalla on rajoitettu. Nyt Kreate on allekirjoittanut sopimuksen uuden sillan rakentamisesta ja vanhan purkamisesta Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kanssa. Noin 5,3 miljoonan urakkahinta kirjataan Kreaten toisen vuosineljänneksen tilauskantaan.
Koskelan varikon purkutöissä kiertotalous keskiössä: materiaaleille uusi elämä6.6.2025 08:51:49 EEST | Tiedote
Miltä näyttää purkutyömaa, jossa vanhaa ei heitetä hukkaan, vaan lähes kaikki purettu materiaali käytetään uudelleen – jopa tiiliä putsataan käsin ja käytetään uudelleen. Helsingissä Koskelan varikon työmaalla vanhan varikkorakennuksen purkutyöt eivät ole vain vaihe isossa hankkeessa, vaan esimerkki siitä, miten vastuullisuus ja tehokkuus voivat kulkea käsi kädessä. Tällä hankkeella tekemistä ohjaa kunnianhimoiset ympäristötavoitteet, tarkka aikataulutus ja kekseliäs purkumateriaalin uudelleenkäyttö.
Kirjalansalmen vinoköysisillan köydet asennettu – uljas siluetti piirtyy horisonttiin27.5.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Paraisilla sijaitsevan Kirjalansalmen uuden vinoköysisillan rakentamisessa on saavutettu merkittävä virstanpylväs: sillan näyttävät ja rakenteellisesti keskeiset vinoköydet on saatu asennettua onnistuneesti paikoilleen. Sillan 76 vinoköyden asennus kesti kaikkineen 10 viikkoa. Osana haastavaa asennusta sillan liikkeitä mitattiin herkeämättä. Vastaavia vinoköysisiltoja ei ole Suomessa rakennettu lähes 30 vuoteen.
Kreate mukaan Vantaan ratikan vaunuvarikon ratainfran toteuttamiseen5.5.2025 13:30:20 EEST | Tiedote
Kreaten, GRK:n ja suunnittelijaosapuolten ryhmittymä on solminut Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenteen kanssa sopimuksen Vantaan ratikkaan kuuluvan Vaaralan varikon ratainfran suunnittelusta ja toteuttamisesta. Allianssimallinen sopimus jakautuu toukokuussa 2025 alkavaan kehitysvaiheeseen sekä tilaajan erillispäätöksellä käynnistettävään toteutusvaiheeseen. Hankkeen alustava tavoitekustannus on noin 18 miljoonaa euroa, joka jakautuu osapuolten kesken.
Kreate aloittaa rantaradan parantamisen välillä Inkoo–Karjaa25.4.2025 15:34:33 EEST | Tiedote
Kreate on allekirjoittanut Väyläviraston kanssa noin 5,5 miljoonan euron sopimuksen Inkoo–Karjaa stabiliteetin parantaminen -rataurakasta. Projekti on toinen toteutukseen edennyt urakka hallitusohjelmaan rantaradan parantamiseksi kohdennetusta 80 miljoonasta eurosta. Urakan erikoisuutena on se, että mittavin osa siitä rakennetaan viiden viikon rataliikennekatkon aikana kesällä 2025.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme