Päivystyksissä varaudutaan uuden järjestelmän käyttöönottoon – töissä tavallista enemmän hoitajia ja lääkäreitä
Viikonloppuna on hyvinvointialueen uuden asiakas- ja potilastietojärjestelmän viimeinen käyttöönottovaihe. Uuteen järjestelmään siirrytään myös Vaasan keskussairaalan ja Malmin sairaalan päivystyksessä.

– Käyttöönotto näkyy potilaille toiminnan hitautena. Päivystyksissä voi olla jonoja. Vaikka meillä on töissä tavallista enemmän henkilökuntaa, se ei takaa, että hoitoon pääsisi nopeammin. Poikkeusjärjestelyt ja eri järjestelmien käyttäminen tekevät työskentelystä hitaampaa, ylilääkäri Teemu Pöytäkangas kertoo.
– Pystymme kyllä hoitaa kaikki potilaat, jotka tarvitsevat akuuttia hoitoa, mutta tilanne vaatii varmasti kärsivällisyyttä sekä potilailta että henkilöstöltä.
Soita päivystysapuun
Viikonloput ovat päivystyksissä aina arkipäiviä vilkkaampia, koska terveyskeskukset ovat kiinni. Pietarsaaren Malmin päivystyksen osastonhoitaja Siv Käld-Aspforsilla ja Vaasan päivystyksen osastonhoitaja Tarja Makkosella on potilaille yksi toive: soita päivystysavun numeroon 116 117 ennen kuin lähdet päivystykseen.
– Aina, kun miettii lähtöä päivystykseen, pitäisi ensin soittaa päivystysapuun, mutta erityisesti nyt se on tärkeää. Soitto voi ehkäistä turhan jonottamisen päivystyksessä, Käld-Aspfors kertoo.
Päivystysavun sairaanhoitaja tekee puhelimitse arvion tilanteestasi, antaa kotihoito-ohjeita tai tarvittaessa kehottaa lähtemään päivystykseen.
– Päivystysavun kautta voi tarvittaessa päästä myös etälääkärille, jos vaiva on sellainen, mikä voidaan etälääkärin vastaanotolla hoitaa. Etälääkärin vastaanottokäynti on edullisempi, kuin käynti päivystyksessä, Makkonen neuvoo.
Jos tulet päivystykseen viikonloppuna, ota mukaasi ajantasainen lääkityslistasi sekä lähiomaisen yhteystiedot. Lääkityslista helpottaa ja nopeuttaa ammattilaistemme työskentelyä poikkeustilanteessa. Löydät lisätietoa lääkityslistasta ja sen laatimisesta verkkosivuiltamme.
Siirtymä uudempaan versioon tutusta järjestelmästä
Pietarsaaressa, Luodossa, Pedersöressä, Uudessakaarlepyyssä ja Kruunupyyssä on ollut käytössä Lifecare-järjestelmän vanhempi versio.
– Toki uudessa, koko alueen yhteisessä järjestelmässä on eroja nykyiseen, mutta uskon, että siirtyminen sujuu henkilöstöltämme hyvin. Olemme jo kerran siirtyneet käyttämään tätä järjestelmää ja saaneet siitä kokemusta, Käld-Aspfors ennakoi.
Maaliskuun lopussa erikoissairaanhoidossa, Pietarsaaren, Luodon, Pedersören, Uudenkaarlepyyn ja Kruunupyyn perusterveydenhuollossa, sosiaalihuollon asumis-, päivä- ja työtoiminnan yksiköissä sekä kotihoidossa siirrytään käyttämään koko hyvinvointialueen yhteistä Lifecare- asiakas- ja potilastietojärjestelmää. Tämän jälkeen järjestelmä on yhteinen koko alueella.
Yhteyshenkilöt
Siv Käld-AspforsOsastonhoitaja
Puh:06 786 2220Puh:050 438 5887siv.kald-aspfors@ovph.fiTeemu PöytäkangasYlilääkäri
Puh:06 213 4351teemu.poytakangas@ovph.fiKommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Kuvat

Välkommen till Österbottens välfärdsområde! Vi anordnar social- och hälsovårdstjänster samt räddningsväsendets tjänster i Österbotten. I Vårt område bor cirka 176 000 invånare och vi har över 8000 anställda. Vi jobbar från människa till människa.
Tervetuloa Pohjanmaan hyvinvointialueelle! Järjestämme sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen palvelut Pohjanmaalla. Alueellamme asuu noin 176 000 asukasta ja meillä on yli 8000 työntekijää. Työskentelemme ihmiseltä ihmiselle.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Tycker du att det är lätt att uträtta ärenden i vårt välfärdsområde? - Svara på enkäten och dela med dig av dina erfarenheter5.11.2025 09:50:22 EET | Pressmeddelande
Vi vill kartlägga hur jämlika och tillgängliga våra tjänster är. Har du kunnat besöka våra mottagningar obehindrat? Har våra patientanvisningar varit förståeliga? Har du upplevt osakligt bemötande eller diskriminering? Svara på enkäten och hjälp oss att förbättra vår service.
Onko hyvinvointialueemme palveluissa helppo asioida? – Vastaa kyselyyn ja jaa kokemuksesi5.11.2025 09:50:19 EET | Tiedote
Haluamme selvittää, miten yhdenvertaisia ja saavutettavia palvelumme ovat. Oletko päässyt esteettömästi vastaanotolle? Olivatko sinulle annetut potilasohjeet ymmärrettäviä? Oletko kokenut epäasiallista kohtelua tai syrjintää? Vastaa kyselyyn ja auta meitä parantamaan palveluita.
Samarbetsförhandlingarna avslutades 3.114.11.2025 14:10:00 EET | Pressmeddelande
Personalkostnaderna skulle ursprungligen minskas med 15 miljoner euro, men summan har nu minskats till 11,8 miljoner euro. Tanken var att man genom samarbetsförhandlingarna skulle hitta en besparing på 4,3 miljoner euro, medan den återstående summan skulle hittas via det s.k. rekryteringsförfarandet.
Yhteistoimintaneuvottelut päättyivät 3.11.4.11.2025 14:10:00 EET | Tiedote
Alun perin säästötarve henkilöstökustannuksista oli 15 miljoonaa euroa. Sitä on nyt pienennetty 11,8 miljoonaan euroon. Yhteistoimintaneuvottelujen osuus säästötarpeesta oli 4,3 miljoonaa euroa. Loput säästöstä toteutetaan rekrytointimenettelyn kautta.
Ansök om organisationsbidrag3.11.2025 11:09:31 EET | Pressmeddelande
Ansökningsperioden för 2026 års verksamhetsbidrag, partnerskapsbidrag och engångsbidrag är 3.11-30.11.2025. Ansökningen görs med hjälp av en digital blankett.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme