Päivystyksissä varaudutaan uuden järjestelmän käyttöönottoon – töissä tavallista enemmän hoitajia ja lääkäreitä
Viikonloppuna on hyvinvointialueen uuden asiakas- ja potilastietojärjestelmän viimeinen käyttöönottovaihe. Uuteen järjestelmään siirrytään myös Vaasan keskussairaalan ja Malmin sairaalan päivystyksessä.

– Käyttöönotto näkyy potilaille toiminnan hitautena. Päivystyksissä voi olla jonoja. Vaikka meillä on töissä tavallista enemmän henkilökuntaa, se ei takaa, että hoitoon pääsisi nopeammin. Poikkeusjärjestelyt ja eri järjestelmien käyttäminen tekevät työskentelystä hitaampaa, ylilääkäri Teemu Pöytäkangas kertoo.
– Pystymme kyllä hoitaa kaikki potilaat, jotka tarvitsevat akuuttia hoitoa, mutta tilanne vaatii varmasti kärsivällisyyttä sekä potilailta että henkilöstöltä.
Soita päivystysapuun
Viikonloput ovat päivystyksissä aina arkipäiviä vilkkaampia, koska terveyskeskukset ovat kiinni. Pietarsaaren Malmin päivystyksen osastonhoitaja Siv Käld-Aspforsilla ja Vaasan päivystyksen osastonhoitaja Tarja Makkosella on potilaille yksi toive: soita päivystysavun numeroon 116 117 ennen kuin lähdet päivystykseen.
– Aina, kun miettii lähtöä päivystykseen, pitäisi ensin soittaa päivystysapuun, mutta erityisesti nyt se on tärkeää. Soitto voi ehkäistä turhan jonottamisen päivystyksessä, Käld-Aspfors kertoo.
Päivystysavun sairaanhoitaja tekee puhelimitse arvion tilanteestasi, antaa kotihoito-ohjeita tai tarvittaessa kehottaa lähtemään päivystykseen.
– Päivystysavun kautta voi tarvittaessa päästä myös etälääkärille, jos vaiva on sellainen, mikä voidaan etälääkärin vastaanotolla hoitaa. Etälääkärin vastaanottokäynti on edullisempi, kuin käynti päivystyksessä, Makkonen neuvoo.
Jos tulet päivystykseen viikonloppuna, ota mukaasi ajantasainen lääkityslistasi sekä lähiomaisen yhteystiedot. Lääkityslista helpottaa ja nopeuttaa ammattilaistemme työskentelyä poikkeustilanteessa. Löydät lisätietoa lääkityslistasta ja sen laatimisesta verkkosivuiltamme.
Siirtymä uudempaan versioon tutusta järjestelmästä
Pietarsaaressa, Luodossa, Pedersöressä, Uudessakaarlepyyssä ja Kruunupyyssä on ollut käytössä Lifecare-järjestelmän vanhempi versio.
– Toki uudessa, koko alueen yhteisessä järjestelmässä on eroja nykyiseen, mutta uskon, että siirtyminen sujuu henkilöstöltämme hyvin. Olemme jo kerran siirtyneet käyttämään tätä järjestelmää ja saaneet siitä kokemusta, Käld-Aspfors ennakoi.
Maaliskuun lopussa erikoissairaanhoidossa, Pietarsaaren, Luodon, Pedersören, Uudenkaarlepyyn ja Kruunupyyn perusterveydenhuollossa, sosiaalihuollon asumis-, päivä- ja työtoiminnan yksiköissä sekä kotihoidossa siirrytään käyttämään koko hyvinvointialueen yhteistä Lifecare- asiakas- ja potilastietojärjestelmää. Tämän jälkeen järjestelmä on yhteinen koko alueella.
Yhteyshenkilöt
Siv Käld-AspforsOsastonhoitaja
Puh:06 786 2220Puh:050 438 5887siv.kald-aspfors@ovph.fiTeemu PöytäkangasYlilääkäri
Puh:06 213 4351teemu.poytakangas@ovph.fiKommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Kuvat

Välkommen till Österbottens välfärdsområde! Vi anordnar social- och hälsovårdstjänster samt räddningsväsendets tjänster i Österbotten. I Vårt område bor cirka 176 000 invånare och vi har över 8000 anställda. Vi jobbar från människa till människa.
Tervetuloa Pohjanmaan hyvinvointialueelle! Järjestämme sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen palvelut Pohjanmaalla. Alueellamme asuu noin 176 000 asukasta ja meillä on yli 8000 työntekijää. Työskentelemme ihmiseltä ihmiselle.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Problem i välfärdsområdets fakturering30.6.2025 10:15:00 EEST | Pressmeddelande
Under våren har Österbottens välfärdsområde inte kunnat skicka fakturor enligt den ursprungliga tidtabellen. En del fakturor har också innehållit fel.
Hyvinvointialueen laskutuksessa ongelmia30.6.2025 10:15:00 EEST | Tiedote
Pohjanmaan hyvinvointialue ei ole kevään aikana pystynyt lähettämään laskuja suunnitellussa aikataulussa. Osassa laskuja on virheitä.
Måltidsservicen i Vasa och Korsholm ändrar27.6.2025 13:58:58 EEST | Pressmeddelande
Välfärdsområdets måltidsservice har stegvis övergått till en modell där flera dagars måltider levereras på en gång. Sist ut att övergå till den nya modellen är Vasa och Korsholm som gör det i augusti.
Ateriapalvelut muuttuvat Vaasassa ja Mustasaaressa27.6.2025 13:58:49 EEST | Tiedote
Hyvinvointialueen ateriapalvelut ovat siirtyneet asteittain malliin, jossa ateriat toimitetaan useammaksi päiväksi kerrallaan. Viimeisenä malliin siirrytään Vaasassa ja Mustasaaressa elokuussa.
Pietarsaaren vaativan kuntoutuksen osasto sai kinestetiikan laatusertifikaatin27.6.2025 11:14:34 EEST | Tiedote
Suomen Kinestetiikkayhdistys ry on myöntänyt sertifikaatin Pohjanmaan hyvinvointialueen Pietarsaaren vaativan kuntoutuksen osastolle (VAKU) tunnustuksena siitä, että sen toiminta ja palvelut täyttävät valtakunnalliset kinestetiikan laatuyksikön kriteerit. Pietarsaaren VAKU on toinen erikoissairaanhoidon yksikkö Suomessa, jolle sertifikaatti on myönnetty. Vaasan vaativan kuntoutuksen osastolle myönnettiin kinestetiikan laatusertifikaatti ensimmäisen kerran vuonna 2021.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme