Ruokatieto Yhdistys ry

Hintakeskustelusta huolimatta kolmannes kotiin ostetusta ruoasta kotimaisia Hyvää Suomesta -tuotteita

Jaa

Vaikka ruoan hinta on ollut vilkkaan julkisen keskustelun kohteena, suomalaiset kuluttajat pysyvät uskollisina kotimaiselle ruoalle. Hyvää Suomesta -alkuperämerkittyjen elintarvikkeiden osuus ruokakorin arvosta on 32 %, aivan kuten edellisenä vuonna.

Kotimaisuus pitää pintansa suomalaisten ruokaostoksissa, ja Hyvää Suomesta -merkittyjä tuotteita on 32% kotiin ostetuista elintarvikkeista.
Kotimaisuus pitää pintansa suomalaisten ruokaostoksissa, ja Hyvää Suomesta -merkittyjä tuotteita on 32% kotiin ostetuista elintarvikkeista. Ruokatieto Yhdistys

Hyvää Suomesta -merkki näkyy laajasti lähes kaikissa tuoteryhmissä, mutta erityisen vahva asema sillä on tuoreissa elintarvikkeissa. Suurimmat osuudet löytyvät siipikarjatuotteista, juotavista maitotaloustuotteista (ml. kasvijuomat) sekä munista – näissä kotimaisuus hipoo jo sataa prosenttia.

Eniten kasvua on nähty mm. leivonnais- ja taikinapakasteissa (+5 % yksikköä), munatuotteissa ja olut- ja siiderikategoriassa.

Lähde: NielsenIQ Homescan, Koko Suomi, Hyvää Suomesta merkin elintarvikkeet, Osuus arvossa, 52 viikkoa päättyen 29.12.2024. (Copyright © NielsenIQ, Ref.no: 06088228, 18.3.2025)

Kotimaisuutta jokaiseen ostoskoriin

Hyvää Suomesta -merkki kertoo tuotteesta, joka on valmistettu Suomessa ja jonka raaka-aineet ovat pääosin kotimaisia. Tällä hetkellä merkittyjä tuotteita löytyy kauppojen valikoimista jo noin 13 000 – vaihtoehtoja siis riittää kaikenlaisiin ruokavalioihin ja budjetteihin.

– On hienoa, että suomalainen ruoka säilyttää asemansa ja kuluttajat tekevät arjessa valintoja kotimaisuuden puolesta. Vaikka ostoskorin sisältö elää, Hyvää Suomesta -merkki pitää pintansa kuluttajan päätöksenteossa, sanoo Ruokatiedon toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi.

Lähde: NielsenIQ:n Homescan-kuluttajapaneeliaineisto vuosilta 2023–2024.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Kotimaisuus pitää pintansa suomalaisten ruokaostoksissa, ja Hyvää Suomesta -merkittyjä tuotteita on 32% kotiin ostetuista elintarvikkeista.
Kotimaisuus pitää pintansa suomalaisten ruokaostoksissa, ja Hyvää Suomesta -merkittyjä tuotteita on 32% kotiin ostetuista elintarvikkeista.
Ruokatieto Yhdistys
Lataa
Lähde: NielsenIQ Homescan, Koko Suomi, Hyvää Suomesta merkin elintarvikkeet, Osuus arvossa, 52 viikkoa päättyen 29.12.2024. (Copyright © NielsenIQ, Ref.no: 06088228, 18.3.2025)
Lähde: NielsenIQ Homescan, Koko Suomi, Hyvää Suomesta merkin elintarvikkeet, Osuus arvossa, 52 viikkoa päättyen 29.12.2024. (Copyright © NielsenIQ, Ref.no: 06088228, 18.3.2025)
Lataa

Hyvää Suomesta

Hyvää Suomesta -merkistä tunnistat helposti taatusti kotimaisen ruoan, joka on valmistettu Suomessa kotimaisista raaka-aineista. Merkki ansaitaan täyttämällä tiukat kriteerit ja sen käyttöä valvotaan. Noin 13 000 tuotteen valikoimasta löytyy tuotteita kaikkiin ruokavalioihin ja kaikille kukkaroille. Merkkiä hallinnoi Ruokatieto Yhdistys ry. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Ruokatieto Yhdistys ry

Tilastotietoa ruoka-alasta 60 vuoden ajan – Tietohaarukka lunastaa paikkansa riippumattoman tiedon lähteenä5.9.2025 09:54:41 EEST | Tiedote

Vuodesta 1965 lähtien julkaistu Tietohaarukka on monipuolinen tilastopaketti, joka kokoaa yksiin kansiin ruokaketjua koskevan tuoreimman ja vertailukelpoisen tilastotiedon pellolta pöytään. Tilastotieto on tärkeätä ruokajärjestelmän toiminnan kokonaiskuvan ymmärtämisen kannalta, ja se antaa luotettavaa tietoa mm. päätöksenteon taustaksi. Tietohaarukka puolustaa asemaansa erityisesti aikana, jolloin julkinen keskustelu kaipaa tutkittua tietoa nopeiden mielipiteiden rinnalle.

Webinaari Suomalaisen ruoan päivänä 4.9.: Muuttuva ruoka, muuttuva maailma - mikä on suomalaisen ruoan rooli?13.8.2025 10:14:23 EEST | Kutsu

Pellervon taloustutkimus PTT ja Ruokatieto Yhdistys ry järjestävät 4.9. Suomalaisen ruoan päivänä webinaarin, jossa pohditaan kotimaisen ruoan roolia muuttuvassa maailmassa. Miten ruoan kulutus kehittyy globaalisti, EU:ssa ja Suomessa – ja mitä se tarkoittaa suomalaisen ruoan näkökulmasta? Millaiset ovat kotimaisten toimijoiden mahdollisuudet sekä ruokaviennin näkymät?

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye